درد-قاعدگی

دردهای قاعدگی (پریود)

دردهای دوران قاعدگی در خانمها از شایعترین مشکلات آنهاست که خانمها از این موضوع شکایت زیادی میکنند .  تغییر در خلق و خو و احساس خستگی خانمها در هنگام پریود (عادت ماهانه) گاهی بسیار زیاد و آزاردهنده است. در این زمان وضعیت هورمون‌ها به هم می‌ریزد و حتی نمی‌تواند احساسات را کنترل کند. زود عصبانی می‌شود. ۳ تا ۵ روز در این حالت باقی می‌ماند. دچار معده و کمردرد می‌شود. خواب و اشتها را از دست می‌دهد و روزهای وحشتناکی را سپری می‌کند و زندگی جهنم می‌شود.

هر دختری که به سن بلوغ می‌رسد، قاعدگی در او شروع می شود  اگرچه این قاعدگی همراه با درد و مشکلات دیگر می‌باشد، اما آغاز قاعدگی نشان‌دهنده عملکرد طبیعی و سلامت دستگاه تناسلی خانم‌ها می‌باشد. قاعدگی نشان می‌دهد که رحم یک خانم، برای باردار شدن آمادگی دارد و اگر بارداری رخ ندهد، پوشش داخلی رحم شروع به ریزش می‌کند و از طریق خون قاعدگی از بدن خارج می‌شود تا پوشش جدیدی در دیواره داخلی رحم (آندومتر) ایجاد شود. اگرچه خانم‌ها در دوران عادت ماهانه انرژی زیادی از دست می‌دهند و شادابی و نشاط کمتری دارند، اما پس از اتمام عادت ماهانه، دوره جدیدی از زندگی خود را آغاز می‌کند.

فقط با چند روش ساده دردهای قاعدگی را کاهش خواهید داد و از این مورد رضایت خواهید داشت .

اگرچه از میان شیوه‌های درمانی برای کاهش درد در زمان پریود می‌توان به مصرف قرص‌های ضددرد، ضدبارداری و ضدافسردگی اشاره کرد که اتفاقا خیلی از خانم ها برای کاهش درد در زمان قاعدگی مصرف می‌کنند، اما در این مطلب صرفا به توصیه‌های غیردارویی دکتر مائو، پزشک مشهور طب چین، اشاره می‌شود.

۱-استفاده از اسیدهای چرب بیشتر:

مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف این اسیدهای چرب که عمدتا در غذاهایی مانند ماهی، آجیل‌ها مثل گردو، بادام و یا دانه‌هایی مانند کنجد وجود دارد، سبب کاهش علایم دیسمنوره (درد هنگام پریود )می‌گردد.

۲- غذاهایی که باید یک هفته قبل از شروع پریود شدن مصرف کنید:

یک هفته قبل از شروع پریود ، بهتر است از اسفناج (می‌توانید آن را بخارپز کرده و با ماست میل کنید که بسیار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنید. همچنین از زعفران، رازیانه، ترخون، تره‌فرنگی، موسیر، فلفل‌سیاه، دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده کنید. رژیم غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا از بروز یبوست در این دوران دور بمانید.

۳-گوشت قرمز نخورید  و مایعات گرم تر بنوشید

به علت خونریزی شدید و درد معده از خوردن آن در این دوره اجتناب کنید. همچنین نوشیدن چای سبز یا چای تمشک را امتحان کنید. بسیاری از زنان این نوشیدنی‌ها را آرام‌بخش می‌دانند. نوشیدن آب گرم در آرامش بدن و معده تا حدی کمک می‌کند.

۴- دم کرده ی‌ مخصوص بنوشید:

برای کاهش درد در زمان پریود می‌توانید از دم کرده‌های مخصوص استفاده کنید. دم کرده ی بابونه، سنبل‌الطیب و گل گاوزبان، تمشک و سرخ‌ولیک در کاهش درد پریود و ایجاد آرامش بسیار موثرند. هریک از این دم کرده‌ها را می‌توانید به طور مجزا تهیه و به دلخواه خود در زمان پریود تان مصرف کنید.

لازم به ذکر است که این دم کرده های گیاهی در واقع گنجینه‌های علم پزشکی شرق است که به ما به ارث رسیده و با مصرف به جای آنها می‌توانید بسیار بهره ببرید.

دوران قاعدگی

 

۵- شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید:

نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می‌گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن هدیه می‌دهد. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می‌کند تا سریع تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.

۶- مصرف مکمل منیزیم :

بعضی از خانم‌ها به دلیل کاهش منیزیم خون، دچار دردهای پیش از دوره ماهانه (پریود )می‌گردند. لذا توصیه می‌شود، یک هفته قبل از پریود، شروع به مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم به علاوه ۵۰ میلی‌گرم ویتامین B6 کنید که در کاهش درد و گرفتگی‌های زیر شکم بسیار مفید است (البته تحت نظر پزشک).

۷- تهیه فهرستی از غذاهای حساسیت‌زا :

حتما تا حالا متوجه شده اید که یک هفته قبل از پریود، به بعضی غذاها حساسیت و واکنش نشان می‌دهید که گاهی سبب تشدید ناراحتی شما در هنگام پریود تان می‌گردند. لذا به شما توصیه می‌کنیم تا فهرستی از این غذاها را تهیه نموده و در دوره‌های بعدی، از مصرف آنها خودداری کنید.

۸-  تمرین‌های ورزشی و ذهنی :

بر خلاف گذشته که توصیه به استراحت می‌شد، در طب چینی انجام ورزش‌های بدنی و ذهنی آرام و در حد متوسط و سبک توصیه می‌گردد (مانند ورزش‌های تایی‌چی، یوگا) که سبب می‌شود تا شما در آرامش و تعادل بیشتری به سر برید.

۹- کم کردن مصرف نمک و کافئین :

ممکن است شما نسبت به خوردن این مواد میل زیادی داشته باشد، اما باید بدانید که مصرف این مواد در زمان پریود در تشدید مشکلات شما بسیار موثرند و اگر واقعا نمی‌توانید در برابر آنها مقاومت کنید، حداقل مصرف متوسط و کمی ‌از آنها داشته باشید. با مصرف نمک در این دور آب در بدن جمع می‌شود و پف می‌کنید. اگر نمک را چند روز قبل حذف کنید نفخ شما پایین می‌آید.

۱۰- نفس عمیق بکشید:

مواقعی که بسیار کلافه و مضطرب‌اید، پنج بار از راه بینی نفس عمیق به درون بکشید و بیرون دهید. خواهید دید که در تخفیف درد و علایم شما بسیار موثر است. این دوران چون بر اخلاق شما تأثیرگذار است برای راحتی خود و احساس آرامش کردن سعی کنید یوگا یا سایر تمرینات تنفسی را برای استراحت ذهن انجام دهید.

۱۱- استفاده از داروی مسکن:

از یک داروی مسکن OTC (بدون نیاز به نسخه) مثل ایبوپروفن ویا ناپروکسن استفاده کنید.

کاهش-درد-قاعدگی

۱۲- مالش آرام شکم:

شکم خود را به آرامی بمالید تا عضلات آن شل شوند.

۱۳- دوش آب گرم

دوش آب گرم بگیرید و یا یک پد گرم روی قسمت پایینی شکم یا کمرخود قرار دهید تا درد ناشی از انقباضات کاهش یابد. حمام گرم نه تنها به شما احساس خوبی می‌دهد، بلکه به تسکین درد قاعدگی هم کمک بسیاری می‌کند. همچنین شما همواره حالت آرامش پیدا می‌کنید و خوب می‌خوابید.

۱۴- لباس‌های گشاد ونخی بپوشید

وقتی در این دوران هستید سبک لباس خود را عوض کنید. شلوار جین کشی و تی شرت تنگ نپوشید بلکه لباسهای گشاد را انتخاب کنید. اجازه بدهید بدن شما نفس بکشد، به خصوص معده نیاز به نفس دارد. سعی کنید با پوشیدن لباس‌های گشاد خودتان را راحت نگه‌دارید و بتوانیدبه راحتی حرکت کنید. در این دوران به مد اهمیت ندهید بلکه خود را راحت نگه‌دارید. لباس‌های شل تا حدودی مشکل شما را برطرف می‌کنند.

در طی دوران قاعدگی به بانوان و دختران عزیز توصیه می‌شود از لباس‌های زیر نخی و پنبه‌ای استفاده کنند، زیرا لباس زیر نخی، کمتر بوی نامطبوع می‌گیرد، هوا به راحتی از آن عبور می‌کند، درجه حرارت بدن را تعدیل می‌کند و شرایط راحتی را برای فعالیت‌های جسمانی فرد در این دوران فراهم می‌کند. لباس‌های زیر نخی و پنبه‌ای خود را زود به زود تعویض کنید و بشویید.

۱۵- چرت زدن

الگوهای خواب تغییر خواهد کرد. در چنین مواردی شما هر لحظه خواب‌آلود هستید و می‌خواهید چرت بزنید. حتی اگر در محل کار باشید، می‌خواهید برای چند دقیقه هم که شده چشم را بسته نگه‌دارید.

۱۶- نوارهای بهداشتی معطر استفاده نکنید

اگر استفاده از نوارهای بهداشتی معطر، منجر به سوزش ناحیه تناسلی شود، از مصرف آن‌ها اجتناب کنید، زیرا این دسته از وسایل بهداشتی، علاوه بر سوزش می‌توانند منجر به بروز عفونت شوند و بوهای نامطبوعی در آن قسمت ایجاد کنند.

۱۷- مراجعه به پزشک متخصص زنان

اگر با ترشحات و یا بوی تند غیرعادی در طی دوران قاعدگی خود مواجه هستید، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود آیا به بیماری‌های عفونی و قارچی و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا هستید یا نه.

۱۸- رعایت بهداشت

  • در طول عادت ماهانه، به محض این که نوار بهداشتی شما کثیف شد، آن را عوض کنید. در صورت عدم تعویض نوار بهداشتی برای مدت طولانی، اکسیژن‌رسانی کم می‌شود و شرایط برای رشدونمو باکتری‌ها در ناحیه تناسلی مهیا می‌شود. این باکتری‌های بیماری زا، وارد مهبل شده و مشکلات عفونی را برای شما ایجاد می‌کنند.
  • ناحیه تناسلی و بیرون واژن را حداقل روزی یک تا دو بار بشویید تا بوی نامطبوع حاصل از خونریزی قاعدگی، کاهش پیدا کند.
  • شستشوی بیرون ناحیه تناسلی، با آب و صابون‌های بهداشتی به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. البته لازم به ذکر است که این کار باید به آرامی انجام بگیرد و پس از شستشو، منطقه تناسلی باید به وسیله دستمال بهداشتی خشک شود. باقی ماندن هر گونه رطوبت در منطقه تناسلی، زمینه را برای رشدونمو باکتری‌های بیماری زا و بروز عفونت فراهم می‌کند.
  • پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون‌های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.
  • خانم‌ها باید توجه داشته باشند که شستن و خشک کردن ناحیه واژن، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت‌ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می‌شود.
  • به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، توجه به بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده همراه باشد.