انبار، یکی از اصلی ترین بخش ها در شرکت ها به شمار می رود که در آن ها کالا و محصولات مختلف نگهداری می شود. سیستم مدیریت انبار به نرم افزاری می گویند که ورود و خروج محصولات و ارسال آن ها به دیگر انبارها را بررسی و ارزیابی می کند و اطلاعات مرتبط با آن ها را ثبت می کند. مدیریت انبارداری همان طور که از نامش مشخص است به روند ثبت و ارسال کالاها و بررسی انواع موجودی ها در انبار نظم می دهد و در کنار آن، انجام کارهایی مانند چیدن محصول، کنار گذاشتن و دریافت آن را ساده تر و سریع تر می کند.

 

نگاهی به انبار

پیش از آن که بخواهید درمورد مدیریت انبارداری (WMS) و تاثیرات آن بدانید، بهتر است ابتدا با تعریف انبار آشنا شوید. به فضا و مکانی که در آن محصولات و کالاها دریافت، شناسایی، بررسی و نگهداری می شوند تا به دست مشتریان ارسال شوند، انبار گفته می شود. در انبار کارهایی مانند شماره گذاری، بسته بندی و چیدمان نیاز می تواند انجام شود.

 

تجهیزات لازم در انبارها

زمانی می توان مدیریت انبار را به درستی انجام داد که از تجهیزات مناسب بهره گرفت که عبارتند از:

  1. لوازم و تجهیزات مرتبط با حمل و نقل
  2. مواد مرتبط با بسته بندی
  3. دوربین مداربسته
  4. چاپگر
  5. سیستم رایانه
  6. لوازم اندازی گیری مانند باسکول

 

ویژگی های مدیریت انبارداری

زمانی که از نرم افزار و سیستم یکپارچه مدیریت انبار استفاده می کنند، یک سری ویژگی ها برای کسب و کار شما ایجاد می کند که عبارتند از:

انبارداری

 

  1. ایجاد نظم در چیدمان محصولات

یکی از مزایایی که مدیریت انبارداری دارد، این است که باعث می شود تا کالاهایی که در انبار موجود هستند به صورت منظم چیده شوند. محصولات و کالاها اگر بخواهند به صورت دستی ثبت شوند، امکان کم و زیاد شدن آن ها وجود دارد و همین طور ممکن است اطلاعات محصولات به درستی وارد نشود. بنابراین بهره گیری از مدیریت انبارداری سبب شده تا چیدمان و وارد کردن اسم محصولات خیلی منظم تر شود و احتمال هر گونه بروز خطا و اشتباه کاهش پیدا می کند.

 

  1. کنترل دقیق ورود و خروج کالاها

در انبارداری عاملی که بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، بررسی و نحوه ورود و خروج محصولات مختلف می باشد. در یک انبار می تواند روزانه کالاهای متعددی ورود و خروج کند که بررسی و کنترل کردن آن ها به صورت دستی کاری سخت و زمان بر است و نیاز به نیروهای انسانی زیادی دارد و همین طور امکان اشتباه و از دست رفتن سرمایه خیلی افزایش پیدا می کند.

مدیریت انبارداری هر کالایی که به انبار وارد می شود و هر کدام که خارج می گردند را با نام و تاریخ ورود و خروج ثبت می کند و گزارشات کامل از انبارگردانی ارائه می دهد که در هر زمانی که نیاز بود می توان آن ها را به صورت دقیق بررسی و ارزیابی کرد.

 

 

  1. جلوگیری از هزینه های اضافی

کم و یا زیاد شدن یک محصول در موجودی های واقعی انبار، می تواند هزینه هایی را در پی داشته باشد. در هر صورت انبار جزء سرمایه های شرکت محسوب می شود که کاهش و یا افزایش کالاها در آن از لحاظ میزان هزینه، می تواند زیان بار باشد. زمانی که مدیریت انبار در یک مجموعه و در بخش سیستم اتوماسیون اداری به درستی انجام شود، به صورت خودکار هم هزینه ها و هم انرژی کاهش پیدا می کند و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار می دهد، می توان خیلی راحت تقاضا و موجودی ها را پیش بینی کرد.

 

مزایای مدیریت انبارداری

  • قابلیت برقراری ارتباط با دیگر نرم افزارها
  • قابلیت گزارش گیری در زمان های مختلف
  • طراحی سیستم به شکل وب بیس
  • مدیریت کارها و فرآیندها در داخل انبار به صورت یکپارچه
  • امکان طراحی و استفاده از داشبورد مدیریتی
  • استاندارد کردن کارهای انبار
  • کاهش نیاز به پرسنل
  • کاهش میزان خطا و اشتباه
  • کاهش ثبت و نگهداری کالاها
  • بهبود میزان بهره وری
  • صرفه جویی در وقت
  • ارسال در زمان گفته شده کالاها
  • جابه جایی و انتقال ساده محصولات

 

خرید و پیاده سازی نرم افزار مدیریت انبارداری

با توجه به موارد گفته شده دریافتیم که مدیریت انبارداری مانند سیستم اتوماسیون اداری ( نرم افزار یا سیستمی که اطلاعات و مستندات را جمع آوری، ثبت و نگهداری می کند و مکاتبات در بین پرسنل یک سازمان را ساده تر می کند) تا چه اندازه می تواند مزایا و تاثیر روی عملکرد شرکت های مختلف داشته باشد، اما این کار زمانی امکان پذیر است که نرم افزار مدیریت انبار قابلیت ها و امکانات بالایی داشته باشد، به همین دلیل طراحی و کیفیت آن ها اهمیت زیادی دارد. حتی می توان با توجه به نیازهای شرکت نیز این نرم افزار را شخصی سازی کرد.

 

جمع بندی

استفاده از سیستم مدیریت انبارداری نه تنها مزایای گفته شده را در پی دارد، بلکه از بروز مسائل و مشکلاتی که امکان دارد اتفاق بیفتند هم جلوگیری می کند. عدم همخوانی محصولات با شناسه آن ها یکی از اتفاقاتی است که در انبارها رخ می دهد، اگر شما از مدیریت انبارداری استفاده کنید، این مشکل اتفاق نمی افتد. به همین دلیل مدیریت انبارداری درواقع نه تنها یک سری مزایا دارد بلکه از بروز یک سری مشکلات هم جلوگیری کرده و باعث بهره وری در انبار و رضایت مشتریان و پرسنل انبار می گردد. در حال حاضر استفاده از مدیریت انبارداری نه تنها در انبارجات بزرگ بلکه در انبارهای کوچک در زمینه های مختلف هم به کار می رود.

 

پاسخ به سوالات متداول

 

  1. نرم افزار مدیریت انبار در چه مجموعه هایی استفاده می شود؟ هر شرکتی که دارای انبار باشد، می تواند از نرم افزار انبارداری استفاده کند.

 

  1. امکانات نرم افزارهای مدیریت انبار با هم دیگر تفاوت دارد؟ هدف تمامی این نرم افزار کمک به کنترل بهتر انبار است، اما می توان با توجه به نیازهای شرکت آن ها را شخصی سازی کرد.

 

  1. تفاوت نرم افزار انبارداری با موجودی انبار چیست؟ نرم افزار مدیریت انبارداری روی تمام بخش های انبار تاکید دارد، در صورتی که نرم افزار موجودی انبار تنها به بررسی و ارائه اطلاعات موجودی ها می پردازد.

 

با سام سیستم https://samsystem.me  آینده را مدیریت کن …