مهم ترین و بهترین تغذیه برای نوزاد شیر مادر است و بهتر است هرچه زودتر نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، شیردهی زود به کودک علاوه اینکه روابط عاطفی بین کودک و مادر را تقویت می کند موجب افزایش شیر در پستان مادر و قوی تر شدن سیستم ایمنی و فیزیکی و روحی کودک خواهد شد.

شیردهی

 آغوز برای نوزاد تازه به دنیا آمده بسیار حیاتی است و این امر در رشد و تکامل شیرخوار نقش حیاتی دارد بسیار از نوزادان پس از تولد از مادر جدا می شوند و در ساعت اول در کنار مادر نیستند در صورتی که مکیدن شیر مادر در اولین ساعات پس از تولد برای نوزاد بسیار حائز اهمیت و سرنوشت ساز است،

آغوز به مثابه یک ماده فوق مغذی برای سیستم ایمنی بدن نوزاد عمل می کند، و جالب است بدانیم ترکیبات شیرمادر در دوران مختلف شیر دهی متفاوت است لذا توصیه می شود در سال اول زندگی نوزاد کودک حتما با شیر مادر تغذیه شود. توصیه میشود در سال اول زندگی به نوزاد ویتامین آ و دی داده شود چون شیر مادر به اندازه کافی از وجود این ویتامین ها برخوردار نیست. و مادر می تواند از سال دوم زندگی نوزاد علاوه بر شیر غذای تکمیلی را به وعده های غذایی نوزاد اضافه کند.

شیر دادن در سال دوم تولد کودک :

شیر مادر در دومین سال زندگی هنوز منبع کاملی از پروتئین ها است، و تا حدود سی درصد کالری مورد نیاز بدن را تامین می کند و در این دوران باعث تکامل سیستم عصبی و روانی کودک خواهد شد همچنین اغلب کودکان در ایام بیماری کودک احساس کم اشتهایی می کند به اندازه شیر مادر میل دارند و این منبع غذایی در ایام بیماری به بهبود کودک کمک می کند.

اما بهتر است در سال دوم علاوه بر شیر مادر غذا هم به کودک داده شود، در این دوران مادران می توانند از کته برنج له شده، آب خورشت، گوشت نرم یا له شده و سیب زمینی در تغذیه کمکی به کودک استفاده کنند.