در روزهای گذشته موضوع انحلال تیم فوتبال بانوان ملوان انزلی ، حرف و حدیث ها و جنجال های زیادی به وجود آورد و حتی قبلا در مطلبی از حضور اعضای تیم فوتبال بانوان ملوان در دادگستری انزلی خبر دادیم .

به همین بهانه مسعود رضاییان مدیر عامل باشگاه ملوان گفتگویی انجام داده است که مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید :

مسعود-رضائیان

* دلیل انحلال تیم فوتبال بانوان ملوان که نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر شد، چه چیزی بود؟

قبل از هرگونه پاسخ لازم است، تاکید کنم که طرح صحیح یک سوال از ارائه پاسخ صحیح، مهم‌تر است. باشگاه ملوان هرگز تیم فوتبال بانوان ملوان را منحل نکرده، بلکه از طریق مکاتبه با مسئولان فوتبال و ورزش شهر و استان، قصد دارد این تیم را به طور رایگان واگذار کند. دلایل واگذاری را می‌توان از چند نظر مختلف مورد واکاوی قرار داد. وقتی وزارت محترم نفت که بیش از ۸۰ درصد از بودجه کشور را تامین می‌کند، تصمیم می‌گیرد تیم باسابقه ۶۰ ساله خود را واگذار کند، پس نباید به باشگاهی که نه از حمایت دولت، نه شرکت‌های نیمه خصوصی و نیمه دولتی، نه از بخش خصوصی و نه از سوی خیرین علاقمند به ورزش برخوردار است، ایراد گرفت که چرا تیم بانوان خود را واگذار می‌کند.

* همه از شرایط مالی تیم ملوان آگاهی دارند، اما چه اتفاقی افتاده که هزینه های ۵۰۰،۶۰۰ میلیونی تیم فوتبال بانوان ملوان در مقایسه با هزینه‌های کل، شما را به این تصمیم کشانده است؟

واقعیت این است که ما در سال گذشته بیش از آنکه درگیر مشکلات مالی مربوط به فصل ۹۵-۹۴ باشیم، با مشکلات مالی برجای مانده از سال‌های گذشته بودیم و با آنها دست و پنجه نرم می‌کردیم. مشکلاتی که تاثیر مستقیم روی سقوط تیم بزرگسالان گذاشت. این مدعیان که به طور خود جوش بعد از گذشت دو ماه از این تصمیم امروز بر ما می‌تازند، سال گذشته کجا بودند؟ چه حمایتی از ما شد؟ چرا به جز آقای استاندار محترم که ۵۰ میلیون تومان به آکادمی فوتبال ما کمک کرد، هیچ کس دیگری قدمی بر نداشت؟ البته یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر بندر هم به ما در حد سه میلیون تومان کمک کرده بود.

* تنها سه میلیون تومان؟

بله، روزی که بعد از سه جلسه مذاکره این پول وارد حساب باشگاه شد، بدترین و تلخ‌ترین روز زندگی من در بندرانزلی بود.

*  اگر این همه مشکل وجود دارد، چرا آکادمی را هم منحل نمی‌کنید؟

اصلاح می‌کنم انحلال نه، واگذاری. علت آن بر می‌گردد به ساختار مالی و اقتصادی باشگاه، زیر ساخت‌های ورزشی، مسائل فرهنگی و اخلاقی، شرایط اجتماعی در جامعه که پرداختن به همه آنها در حوصله این مصاحبه و خوانندگان آن نمی‌گنجد. باشگاه ملوان مانند بعضی از باشگاه‌ها که با بودجه ۳۰ میلیاردی اداره می‌شوند، نیست. در فصل نقل و انتقالات قادر به جذب بازیکنان ملی پوش و بازیکنان خوب خارجی نیستیم. در چنین حالتی باید روی داشته‌های خودمان حساب کنیم و این مسئله، اهمیت داشتن یک آکادمی را متجلی می‌کند.

آکادمی فوتبال ملوان نه تنها شاهرگ حیاتی باشگاه ملوان است، بلکه در چند دهه اخیر،کارخانه بازیکن سازی در شمال کشور است. در این آکادمی با بودجه‌ای زیر یک میلیارد تومان بیش از پانصد فوتبالیست زیر نظر حدود هفتاد مربی و عوامل اجرایی در همه رده‌های پایه، فوتبال در جریان است. آکادمی ریشه درخت ملوان است، حتی اگر این درخت یک سال هم بار ندهد، نباید اجازه داد که ریشه‌ها خشک شوند. بد نیست بدانید که یکی از محصولات این آکادمی در حال حاضر یکی از بهترین لژیونرهای کشور ما و دارای جایگاه فاخر در تیم ملی است. علاوه بر آن برای یکی دیگر از محصولات این آکادمی پیشنهادات بالای یک میلیارد تومان وجود دارد.

* تیم بانوان ملوان به لحاظ اقتصادی برای باشگاه از اهمیت کمتری برخوردار است؟

ما در اینجا کمتر و بیشتر و با اهمیت و بی‌اهمیت نداریم. واگذاری تیم بانوان ملوان به دلایل متعدد دیگری هم بر می‌گردد. می‌توان گفت که تیم بانوان به دلیل برخورداری از شرایط خاص به مراقبت و توجه خاص و حمایت یکپارچه نیازمند است. شان و جایگاه تیم بانوان به گونه‌ای است که باید همه امکانات و الزامات ساختاری و تشکیلاتی، فرهنگی، اخلاقی، زیر ساخت‌ها و منابع مالی را برای داشتن آن داشته باشید. تیم بانوان به ورزشگاهی نیاز دارد که قابل دسترسی و با حداقل استانداردها باشد. بانوانی که بتوانند بازی‌های‌شان را از نزدیک مشاهده کنند. فوتبال فقط وسیله‌ای برای رقابت بین بازیکنان نیست، تماشاگر باید از دیدن فوتبال لذت ببرد. باید محل تمرینات تیم هم از لحاظ کیفیت و هم امنیت از شرایط کافی برخوردار باشد. داشتن یک خوابگاه مناسب، کادر فنی و پشتیبانی با کیفیت و مورد اعتماد، مراقبت و مواظبت خاص، انضباط مالی در پرداخت‌های به موقع و…

* امکان دارد امتیاز فوتبال بانوان واگذار نشود؟

واقعیت این است که ما از شش ماه پیش تاکنون هم در مکاتبات و هم در مذاکرات خود از همه کسانی که اینک مدعی حمایت از این تیم هستند، تقاضای کمک کرده‌ایم، اما بین شعارهای فریبنده و عمل فاصله‌ها بسیارند. تقریبا از همه و در هر زمینه‌ای، حتی حاضر شدیم دو سه اسپانسر کوچک حاضر شوند که هزینه اسکان و غذا و ایاب و ذهاب تیم را بدهند و ما هزینه بازیکنان و مربیان را تقبل کنیم، اما متاسفانه حمایت از ملوان همیشه در حد حرف و حدیث و شعار باقی مانده است. بازیکنان و مربیان ذی‌نفعان اصلی این ماجرا هستند. صرف نظر از نوع مصاحبه‌های انجام شده توسط برخی از بازیکنان و مربیان این تیم، علاقه‌مند بودیم با اندکی تعامل از سوی آنها کار را ادامه دهیم. در جلسه‌ای که تقریبا با همه اعضای تیم داشتیم، آنها این موضوع را پذیرفتند، اما بعد از آن با مشورتی که با دیگران داشتند موضوع منتفی شد.

* در مصاحبه‌ای عنوان کرده‌اید یک کشتی طوفان زده برای نجات جان مسافران خود کالاهای خود را به دریا می‌ریزد؟ منظور شما از کالاها تیم بانوان نبوده است؟

هرگز اینگونه نبوده و نیست. در بدترین شرایط همه تیم‌های خودمان را تا پایان لیگ حفظ کرده‌ایم. هفته گذشته هم مبلغ ۱۰درصد از باقی مطالبات تیم بانوان را پرداخت کردیم و حتی در همین هفته هم ۱۰ درصد دیگر را پرداخت می‌کنیم.

* فدراسیون فوتبال به باشگاه‌هایی که تیم بانوان دارند، کمک مالی نمی‌کند؟

در سال گذشته تنها تیم لیگ برتری بودیم که تیم بانوان داشتیم، اما هیچ کمکی نشد و امتیازی داده نشد. امسال قرار شده است که هزینه ورود تیم‌ها از دو درصد به پنج درصد افزایش یابد و باشگاه‌هایی که تیم بانوان دارند از تخفیف دو درصدی برخوردار شوند. یعنی بر می‌گردیم به همانجایی که پارسال بودیم و حتی کمی عقب‌تر. مشکل ورزش بانوان در کشور ما با تیمداری ملوان حل نمی‌شود. خیلی سطحی به این موضوع نپردازیم. کمی واقع بین‌تر باشیم و حق بانوان را در ورزش به نحو شایسته‌تری که در خور آنها باشد، ادا کنیم. مشکلات ورزش ما چه برای بانوان و چه برای آقایان خیلی ریشه‌ای تر از اینگونه حرف و حدیث‌ها است.

* نصرت ایراندوست و برخی از اعضای تیم بانوان قصد دارند از شما و احمد دنیامالی شکایت خواهند کرد. واکنش شما به این موضوع چیست؟

ما باید پاسخگو باشیم. حق‌شان است که شکایت کنند و ما نیز آماده پاسخگو هستیم. آنچه در ذهن آنها وجود دارد، به ذهن‌مان خطور نکرده است. اینکه چرا بد برداشت کرده‌اند، به ساختار ذهنی افراد باز می‌گردد.