بانوان ایرانی : کمپوتی که در خانه درست شده باشد هم خوشمزه تر خواهد بود هم بهداشتی تر و هم مقوی تر . امروز در این آموزش از بخش آشپزی سایت بانوان ایرانی طرز تهیه کمپوت سیب را قرار داده ایم :

کمپوت-سیب

مواد لازم برای تهیه کمپوت سیب :
سیب : ۲۰ عدد کوچک
شکر : یک لیوان
آب : شش لیوان
هل : دو یا سه عدد
گلاب : به مقدار لازم
زعفران : به مقدار لازم
آبلیمو : کمی
طرز تهیه کمپوت سیب درسته :
برای تهیه این نوع کمپوت سیب ابتدا سیب را پوست گرفته و آنها را در مخلوط آب و کمی آبلیمو قرار دهید. استفاده از آبلیمو به این دلیل است که رنگ سیب ها تیره نشود.

طرز تهیه کمپوت سیب :

آب و شکر را مخلوط نموده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. نیازی به غلیظ شدن این مخلوط نیست و همین که شکر به طور کامل در آب حل شود و دو سه جوش بزند کافی است. در این لحظه سیب ها را آبکشی نموده و درون قابلمه حاوی آب و شکر قرار دهید.

به مرور رنگ سیب ها تغییر میکند، برای این کار از حرارت متوسط استفاده کنید و بگذارید حدود یکساعت بپزد. البته ملاک ما نرم شدن سیب ها است که بعد از اطمینان از آن و همچنین غلظت آب و شکر، هل زعفران و گلاب را اضافه نموده و میگذاریم حدود پنج دقیقه دیگر بپزد. بعد شعله را خاموش کنید.
بعد از سرد شدن کمپوت ها آنها را در ظرف مورد نظر بکشید و نوش جان کنید و باقی مانده کمپوت ها را نیز در ظرف دربسته ریخته و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه کمپوت سیب ریز شده :
در صورتی که تمایل دارید از سیب های ریز و خرد شده برای تهیه کمپوت سیب استفاده نمایید، بعد از پوست گرفتن و خرد کردن سیب ها آنها را داخل مخلوط آب و آبلیمو قرار دهید و طبق دستور پخت بالا دیگر مراحل را انجام دهید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که برای پخت این نوع کمپوت زمان کمتری نیاز است و باز هم ملاک را نرم شدن سیب ها در نظر بگیرید.

نکات مهم برای تهیه کمپوت سیب در منزل :
برای تهیه کمپوت سعی کنید از میوه های تازه و صاف بدون لکه استفاده نمایید و آن ها را به گونه ایی پوست بگیرید که فرم اصلی میوه خراب نشود.
برای پخت کمپوت ها از شکر کمتری نسبت به مربا استفاده می شود به همین دلیل برای اغلب بیماران و کودکان و سالخوردگان مناسب می باشد.
به زمان پخت کمپوت توجه نمایید و اجازه ندهید میوه ها در حین پخت بیش از حد پخته شده و له شوند.