کاربردهای مفید نمک در خانه

بانوان‌ایرانی: در زمان باستان نمک را کالایی آن چنان گرانبها می دانستند که به عنوان دستمزد به کارگرانشان می دادند. امروزه از نمک برای طعم و مزه دادن به غذا و در کارهای ضروری دیگر استفاده می شود.

کاربردهای نمک در خانه:

۱- جلا دادن وسایل برنجی
برای از بین بردن لکه های سخت از روی وسایل برنجی و ظروف می توانید از خمیر نمک و سرکه استفاده کنید. در نظر داشته باشید که افزودن مقداری آب لیمو  به آن می‌تواند مفید باشد. این مخلوط را روی وسایل برنجی بمالید، سپس ظروف و وسایل برنجی را با آب ولرم بشویید. حال با یک پارچه ی تمیز و سفید آ نرا کاملا خشک کنید.

۲- خاموش کردن آتش روی اجاق گاز
اگر ظرفتان روی اجاق گاز آتش گرفت به سرعت اجاق را خاموش کرده و سپس روی آتش جوش شیرین و نمک بپاشید. توجه داشته باشید که هرگز به جای نمک یا جوش شیرین، از شکر و بکینگ پودر یا آرد استفاده نشود.

 

۳- تمیز کردن تخته گوشت
یک مشت نمک درشت برا با آب لیمو ترکیب کرده و روی تخته گوشت بمالید .به این ترتیب تخته گوشت بسیار تمیز و ضدعفونی می شود.

۴- برای آب کردن یخ های پیاده رو
روی پیاده رو یا هر مکان در اطراف خانه سنگ نمک قرار دهید. این کارتان باعث می‌شود یخ هرگز به زمین نچسبد ، به ویژه اگر جنس زمین تان بتون باشد.
۵- از بین بردن لیسه های باغچه
روی لیسه های باغچه کمی نمک‌ بپاشید، این کار باعث می شود لیسه ها آب بدن شان را از دست بدهند و زود از بین بروند.

 

۶- تمیز کردن ظروف سوخته و سیاه شده
-وقتی ظروفتان در اثر حرارت سیاه و کفشان سوخته است  باید آن نواحی را خیس کنید و رویش نمک بپاشید، بعد از حدود ده دقیقه آن را بسایید و بعد آن را با آب بشویید.

-روش دیگر برای این کار این است که  داخل ظرف مورد نظر را پر از آب کنید و یک مشت نمک داخل آن بریزید.حال بگذارید یک شب خیس بخورد. سپس ظرف را روی آتش گذاشته تا محلول آب و نمک جوش بیاید. اگر پس از شستش لکه ها باز هم پاک نشدند این کار را تکرار کنید.
۷- پاک کردن لکه های چای یا قهوه
برای پاک کردن لکه های چای یا قهوه از فنجان ها یا لیوان ها آنها را با نمک یا خمیر نمک و سرکه سفید خوب بسایید. همچنین می توانید لکه ها و حلقه های روی گلدان ها را با مالیدن نمک پاک کنید.

 

۸- برای دور کردن مورچه ها
یکی از خاصیت های نمک دور کردن مورچه ها از غذا و خانه تان است. کافی است اطراف سبد میوه ، غذاها و پنجره ها کمی نمک‌ بپاشید.

۹- تسکین درد ناشی از کشیدن دندان
بعد از کشیدن دندان برای تسکین درد دندان می توانید دهان را با محلول آب گرم و نمک بشویید. توجه داشته باشید که نمک باکتری های دهان را از بین برده و آب نیز مانده های غذا را از دهان خارج می کند. این کار باعث تسکین درد لثه ها می شود.در نظر داشته باشید محلول اب و نمک را نخورید و آن را به بیرون بریزید.

۱۰- تسکین سوزش ناشی از گزش حشرات
خمیر آب و نمک را ده دقیقه روی محل گزش حشرات بگذارید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از انتقال بیماری باید پیش از انجام این کار محل گزش را به خوبی شست و شو دهید.

۱۱- درست کردن ژله
برای این که ژله مورد نظرتان سریع تر آماده شود. ظرف ژله را در یک ظرف بزرگ تر قرار دهید و اطراف آن را از قطعه های یخ و نمک پر کنید.

 

۱۲- درمان بیماری ها با نمک
-سرماخوردگی نیز به کمک محلول آب و نمک‌ قابل درمان است. غرغره آب نمک گلودرد را تسکین می بخشد.

-برای گرفتگی بینی نیز محلول آب و نمک‌ را به نسبت یک قاشق چایخوری در هر نیم لیتر آب حل کنید و بعد توسط قطره چکان داخل بینی بریزید و بعد بینی را با فشار خالی کنید.

-نمک‌ برای درمان برخی بیماری ها یا ناراحتی ها نظیر سندرم پای ورزشکاران مفید است. برای جلوگیری از پیشرفت این سندرم باید به مدت پنج تا ده دقیقه پای خود را در محلولی از دو قاشق چایخوری نمک‌ در هر نیم لیتر آب قرار بدهد. نمک پا را نرم و لطیف می کند و باعث می شود داروهای ضدقارچ به شکلی موثرتر در آن نفوذ کنند.

*توجه داشته باشید مصرف زیائ نمک برای بدن مضرر است مخصوص برای افراد فشار خونی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

گردآوری: بخش خانه و خانه داری بانوان ایرانی