رابطه زناشویی

همه افراد ممکن است در روابط خود دچار اشتباهاتی شوند که با بهره گیری از ایده های ساده می توانیم حتی بزرگ ترین شکست های ارتباطی خود را بهبود ببخشیم.اشتباهات در زندگی زناشویی گاهی اوقات منجر به جدایی زوجین و یا اختلافات شدید شود برای حل این موضوع با ما همراه باشید.

۱- از همسر خود نظرخواهی کنید

در زندگی مشترک همکاری زوجین یک اصل مهم به حساب می آید.افرادی که مدام به همسرشان می گویند باید چه زمانی چه کار کنند، این اصل مهم را فراموش کرده اند که شاید مسیری که خود در آن قدم می گذارند شاید صحیح نباشد. چه کسی گفته راهی که شما می روید، درست است؟ به جای زور گفتن، کنترل کردن یا آموزش دادن همسرتان، روی همکاری با او تمرکز کنید. و از او نظر خواهی کنید. از او دعوت کنید افکار و ایده های شما را بشنود، در خلق آینده ای که می خواهید با هم آن را زندگی کنید، شمارا همراهی کند.

۲- موضوعات را محترمانه بیان کنید

احساسات خود را با کلامی آرام بیان کنید.همه ما می ترسیم، می رنجیم و دلخور می شویم و دیگر احساسات دشوار را در روابط خود تجربه می کنیم. زندگی کردن با یک نفر دیگر اغلب مشکل است؛ اما این حس هرقدر هم که دردناک باشد، باز هم همسرتان سزاوار این است که احساسات خود را محترمانه به گوش او برسانید.احترام این امکان را برای شما فراهم می کند تا در محیطی آرام به حل مشکلات بپردازید.

۳- احترام به طرف مقابل

در دوران نامزدی روی یکدیگر تمرکز کنید. اکنون شما مسئولیت های بیشتری دارید، فرزندان، کارهای منزل و…، ممکن است بیشتر از همسرتان، انرژی بیشتری را صرف انجام کارها کنید. برای حل مشکل ارتباط خودبرای یکدیگر وقت بگذارید، به نحوی که نشان دهد برای یکدیگر اهمیت و احترام قاعلید؛ مثلا می توانید هر روز صبح برای همسرتان یک فنجان قهوه بیاورید یا زمانی را برای یادگیری کارهای جدیدی که باید با کمک یکدیگر انجام بدهید، سپری کنید این کار باعث می شود عشقتان تقویت شود.

۴- اهمیت دو طرفه در زندگی مشترک

آقایان  ترجیح می دهند از مشاجره بپرهیزند تا اینکه با آن رو به رو شوند. متاسفانه یکی از ترفند های مواجهه با مشکلات زندگی مشترک، پنهانکاری است. این اشتباهی است که اغلب به کنجکاوی بیشتر طرف مقابل منجر می شود. برای جبران این مشکل باید زن و شوهر هر دو درگیر باشند و در مواردی مراجعه به یک مشاور نیز می تواند در این زمینه کمک بسزای کند.

۵- مهارت خوب ارتباط برقرار کردن را تمرین کنید

صحبت کردن در مورد مسائل کم اهمیت آسان بوده، اما تبادل نظر درباره احساسات سخت، کار دشواری است. هیچ راه میان بری برای آموزش این نمونه گفت و گو وجود ندارد. باید یاد بگیرید چگونه طرز فکر خود را به طور سازنده و بدون پرخاش بیان کنید. یاد بگیرید با دقت و بدون حالت تدافعی گوش کنید و از این ابزار استفاده کنید که مطمئن شوید هر دو درباره یک مسئله مشترک صحبت می کنید. این کار نیازمند صرف زمان و تمرین است. اجازه ندهید کسی غیر از این به شما بگوید!

۶-چگونه عذرخواهی کنیم

بازسازی یک رابطه بعد از اشتباهات و ناراحتی های بسیار، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. اما بسیاری از مردم نادانسته با یک عذرخواهی بد سعی دارند این کار را انجام دهند. مثال می زنم: «ببخشید از دستت عصبانی شدم اما خودت شروع کردی!» یک عدر خواهی بد ممکن است منجر به پیدایش مشکلات دیگر شود.اینکه معذرت خواهی نیست، ملامت کردن است! عذرخواهی های بد را به راحتی می توانید شناسایی کنید؛ چرا که اغلب حاوی کلماتی چون «اما» یا «چون» هستند. اشتباهات خود را به گردن بگیرید و برنامه ای بریزید که جلوی رخ دادن این مشکلات را در آینده بگیرد.

۷- برای شادکردن خود زمان بگذارید

تعهد داشتن نسبت به یک نفر دیگر به این معنا نیست که برای داشتن یک روحیه شاد به او وابسته شوید. بله، بودن در کنار همسرتان یک تجربه شاد است، اما جست و جوی رضایتمندی های شخصی، فقط کار خودتان است. زن و شوهرهایی که با هم یکی شده اند، کمتر از کسانی که درک کرده اند، هرکدام موجود جداکانه اند که می توانند طرف مقابل را کامل کنند، شاد هستند. مسئولیت شاد شدن خودتان را گردن شخص دیگری نیندازید و تمرین کنید بدون نیاز به دیگران می توانید شاد باشید.

۸- در زندگی مشترک ببخشید

برای بازسازی  یک رابطه، بخشش یکی از ابزار مهم به شمار می آید. اگر بتوانید خودتان یا همسرتان را به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده اید ببخشید، در می یابید که چگونه به طور سازنده دیگر مرتکب همان اشتباهات نشوید. نکنید این ها موانعی برای پیشرفت رو به جلوی شما خواهندبود.