نوشیدن آب در کودکان و همچنبین هیدراته نگاه داشتن بدن به خصوص در حین ورزش زیر گرمای آفتاب بسیار حائز اهمیت است. بدن کودکان به هیچ وجه نباید دچار کم آبی شود. اما نوشیدنی که کودکان می‌نوشند هم به اندازه مقدار آن مهم است وجود نوشیدنی های که به ظاهر سالم و حاوی مواد طبیعی هستند، دقت ما را در انتخاب نوع مناسب آن برای کودکان بسیار کم کرده است. بیشتر این نوشیدنی‌ها سرشار از شکر مصنوعی، کالری فراوان و کافئین هستند. این مواد نه تنها برای سلامت کودک مضر بوده بلکه هیچ ارزش غذایی ندارند.بر اساس تحقیقات پزشکان شکر مصنوعی این محصولات باعث آسیب رشاندن به دندان و چاقی بیش از اندازه آن خواهد شد.

نوشیدنی‌های مضر برای کودکان

۱- نوشیدنی‌های ورزشی

باورها بر این است که نوشیدنی‌های ورزشی جایگزین مناسبی برای آبمیوه های موجود در بازار است. این در حالی است که این نوشیدنی‌ها حاوی درصد بالایی از شکر و کالری هستند.مقدار بیش از اندازه این مواد برای بدن کودک ضروری نیست و حتی بسیار مضر می‌باشد. نوشیدنی‌های ورزشی برای ریکاوری و پایداری بدن بزرگسالان و به خصوص ورزشکاران حرفه‌ای تولید شده‌اند.جایگزین مناسب آن مصرف اسنک‌های سالم مثل پنیر، آجیل‌ها ،هندوانه و پرتقال برای جبران قند از دست رفته به همراه نوشیدن آب است.

۲- مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا

این نوشیدنی‌ها معمولاً حاوی مواد تشکیل دهنده بسیار نامطلوب که شامل مقادیر زیادی شکر و کافئین بوده و کالری زیادی نیز دارند.این‌ها موادی هستند که برای سلامت کودکان خطرناک‌ و مصرف آن‌ها باعث اختلال در خواب، بالا رفتن قند خون و خطر ابتلا به دیابت و اضافه وزن خواهد بود.

۳- نوشابه‌ها و آبمیوه‌های موچود در بازار

امرزه والدین به خوبی با عوارض مصرف نوشابه‌ها آشنا هستند و می‌دانند باید مصرف آن را در رژیم غذایی کودک بسیار محدود و حتی قطع کنند. شاید فکر کنید آبمیوه‌ها نوشیدنی مناسبی هستند. صد در صد همینطور است اما به شرط آنکه طبیعی باشند.این آبمیوه ها حاوی شکر مصنوعی و رنگ‌های غیر مجاز هستند، کودکان را در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض بعدی آن قرار می‌دهند.

۴- چای شیرین

از قدیم بر این باور بوده ایم که خوردن یک فنجان چای شیرین همراه با صبحانه برای کودک بسیار مفید بوده و باعث گیرایی و هوش بهتر می‌شود.اما واقعیت این است که کودک در سن رشد با گرفتن مقدار بالایی از شکر ممکن است در معرض ابتلا به مرض قند قرار گیرد. یک جایگزین مناسب برای شکر، استفاده از عسل طبیعی و میوه‌های شیرین مثل توت می‌باشد.

۵- چای‌های گیاهی

متأسفانه نوجوانان در سنین رشد برای کاهش وزن و لاغری از چای‌ها گیاهی استفاده می‌کنند‌. اما این نوشیدنی‌های آماده که معمولا مورد تأیید بهداشت نیست در روند رشد اختلال ایجاد می‌کنند و باعث کج خلقی و افسردگی می‌شوند در کودکان و نوجوانان خواهد شد. بهتر است به جای آن‌ها از چای سبز در روز استفاده کنید.

۶- قهوه

قهوه به علت داشتن کافئین بالا نوشیدنی مناسب برای بزرگسالان به شمار می آید و مصرف آن در کودکان اختلال در خواب، بی‌خوابی و عدم تمرکز را ایجاد می‌کند. نوشیدن قهوه ممکن است یکی از عوامل بیش فعالی در کودکان باشد. عادت دادن کودکان در سنین کم به مواد غذایی سالم و نوشیدنی‌های طبیعی می‌تواند تأثیر به سزایی در روند رشد، حافظه و قدرت گیرایی کودکان باشد.