آلت تناسلی زن وابسته به عوامل مختلف درونی و بیرونی می تواند بوهای مختلف را در زمان های منتفاوت ایجاد کند . به برخی از علل بو در آلت تناسلی زنان در زیر اشاره می کنیم :

بوی-بد-قاعدگی

 

بو بعد از ورزش:

ممکن است آلت تناسلی زنان پس از انجام حرکات ورزشی یا دویدن  بویی عنبرین ناشی از ترشح غدد برون ریز داشته باشد .

بو در ایام قاعدگی:

مهبل زنی که در ایام قاعدگی قرار گرفته است بوی آهن از آن به مشام میرسد. البته در باره بوی نامطبوع واژن در ایام قاعدگی قبلا مطلبی نگاشته بودیم .

بو به علت رشد قارچ :

دستگاه تناسلی که در آن قارچ رشد کرده باشد بویی چون بوی نان به خود میگیرد.

بو بعد از رابطه جنسی:

بعد از انجام رابطه جنسی بوی آلت تناسلی چون بویی از وایتکس پیدا می کند .

بو در اثر وجود باکتری:

چنانجه باکتری در مهبل افزایش یافته باشد بوی ماهی از آن استشمام میشود.

 

راه حل :

به منظور رهایی از بوهای نامطلوب در ناحیه دستگاه تناسلی توصیه میشود از لباس های زیر نخی که امکان حرکت اکسیژن را بتواند مهیا سازد استفاده شود و حتی المقدور از شورت های پلاستیکی وتنگ ، شلوارهای جین چسبان استفاده نگردد. نوشیدن آب کرنبری که حاوی تاثیرات ضد باکتریایی میباشد میتواند کمک خوبی جهت سالم سازی دستگاه تناسلی به شماررود.

از سویی اضافه کردن فراورده های پروبیوتیک به برنامه غذایی افراد توصیه میگردد . این فراورده ها حاوی باکتری های مفیدی میباشند که در روده ساکن شده علاوه بر اینکه از ابعادی مختلف بر سلامتی کلی بدن موثر میباشند نقش قابل توجهی نیز بر رفع عفونت های باکتریایی واژن که غالباً بدون علامت بوده یا با عفونت قارچی اشتباه میگردد دارا میباشند.) چنانچه میدانیم یکی از علل زایمان های زودرس عفونت باکتریایی میاشد که میتواند غشای اطراف جنین را تخریب و سبب زایمان زودرس گردد(.از سویی در فرایند انتخاب یک برنامه ریزی غذایی مناسب مصرف سبزیجات و میوه جات تازه توصیه میگردد در نظر باید داشت که مصرف قهوه ، مارچوبه ، چغندر ، الکل ، بروکلی ، پیاز ، سیر ، ادویه کاری و… مولد بو در این بخش از بدن زن میتوانند باشند

 

هشدار:
در خاتمه آنکه برخی زنان حساسیت ویژه نسبت به بوی دستگاه تناسلی خود داشته با شستشوی های مکرر ، استفاده از دوش ) به منظور وارد کردن آب به محیط داخلی مهبل ( بکارگیری صابون های معطر ، زدن اسپری های خوش بو کننده و.. در صدد از بین بردن بوی آلت تناسلی خود برمیایند . باید بدانیم شستشوهای زیاد با بکارگیری مواد شوینده یا اسپری های معطر موجب بر هم ریختگی میزان پی اچ) اسیدی یا قلیایی بودن ( دستگاه تناسلی شده و این امر میتواند زمینه ساز مشکلات قارچی ، عفونی و.. در بخش دستگاه تناسلی گردد . میزان پی اچ بخش واژن تقریباً عددی نزدیک به چهار میباشد که این رقم مشابه پی اچ شراب ، گوچه فرنگی ، آبچو و.. میباشد لیکن بر هم زدن این پی اچ با اقدامات فوق کار منطقی به نظر نمیرسد ، مضافاً به اینکه همیشه بوی آلت تناسلی که سالم و بدون عفونت و قارچ باشد بد و مشمئز کننده نبوده چه بسا موجب تحریک جنسی شریک جنسی گردند . بر اساس شواهد موجود ، مردان بسیاری بوی آلت تناسلی زن را طالبندو با بوییدن آن درجه برانگیختگی جنسی در آنان مضاعف میگردد.