زمانی که کودکان شروع به دروغگوی می کنند نه تنها به آنها نخندید بلکه با این عادت شان جدی برخورد کنید. با بی تفاوتی و شوخی گرفتن دروغ کودکان عاملی بر تکرار این موضوع شده و کودک را ترغیب می کنید به این عادت ناپسند ادامه دهد.کودکان می خواهند با دروغ هایشان توجه شما را به خود جلب کنند.
روش‌های برای علاج دروغ گوی در کودکان
علاج دروغ گویی کودکان

۱٫کودکان مدام در حال آموزش هستند و دروغ گویی را از والدین خود می آموزند. ترک والدین از عادت دروغ گویی خود امری بسیار دشوار است. پدر و مادرها باید عادت دروغ گویی را ترک کنند. گاهی اوقات ما دروغ های کوچکی می گوییم مانند اینکه ما خانه نیستیم یا ما نمی توانیم سر کار برویم چون مریض هستیم. این دروغ ها ممکن است کوچک به نظر برسند.اما تاثیر بسزای در کودکان می گذارند.

۲٫ دروغ گویی را کوچک نشمارید، باید بدانید و بخاطر داشته باشید که دروغ گویی در حضور کودکان امری خطرناک است. شاید گفتن اینکه حال تان خوب نیست و نمی توانید سر قرار حاضر شوید، برایتان راحت تر باشد، اما در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد؛ کودک کار جدیدی یاد می گیرد که هرگز نمی دانسته. او یاد می گیرد دروغ بگوید مخصوصا به یک دلیل خوب. وقتی شما پدر یا مادر شدید و مسئولیت کودکان تان را به عهده دارید، باید والدینی آگاه تر و مسئولیت پذیرتر باشید.

۳٫مراقب از کودکان دروغگو بر عهده والدین و آموزگاران است آنها همچنین باید مراقب کسانی که نزدیک آن بچه ها می نشینند یا دوستان شان هم باشند. اگر کودکی دائما دروغ می گوید معلمان باید این نکته را به والدین اطلاع دهند. یا اگر فکر می کنند دانش آموز نیاز دارد باید با او هم صحبت کنند.

۴٫نباید در مقابله با اشتباهات کودک او را تنبیه کرد. تنها راهی که می توانید به کودک آموزش داد که آن عمل را دوباره انجام ندهد از طریق محبت و توجهی است که به او دارید.با تنبیه کردن شما تصور می کنید که باید درسی را به کودک بیاموزید در حالی که کودک با تنبیه هرگز چیز خوبی را نخواهدآموخت بلکه در عوض ترس، نفرت و نگرانیش بیشتر می شود.

۵٫زمانی که کودکان شروع به گفتن دروغ می کند، والدین باید با بیان اهمیت راستگویی تلاش کنند تا کودک را از دروغ گویی بازدارند. والدین باید با تعریف کردن قصه های اخلاقی، کودکان را به راستگویی ترغیب کنند. والدین باید به کودکان بفهمانند که با گفتن تنها یک دروغ، آنها مجبور می شوند که دوباره و دوباره دروغ بگویند اما اگر حقیقت را بگویند دیگر نیازی به گفتن چیز دیگری نیست.

۶٫والدین، معلمان نقش مهمی در از بین بردن این رفتار دارند و گاهی اوقات دوستان مدام به کودکان می گویند که تو دروغگویی و همیشه در حال دروغ گفتن هستی. با این کار کودک فکر می کند که دروغگو است. به کودک تان نگویید که تو یک دروغگو هستی چرا که با این کار به او برچسب دروغگویی می زنید و او درواقعیت به یک شخص دروغگو تبدیل می شود.

۶٫دلایل شایع دروغگوی در کودکان جلب توجه کردن در یک جمع و یا نزد والدین است. والدین و معلمان نباید هرگز بین فرزندانشان یا دانش آموزان استثنا قائل شوند چرا که این کار منجر به دروغ گویی در آن فرزندانی می شود که دچار کم توجهی شده اند.

۷٫دلیل دروغ گویی در بعضی از کودکان آزار دادن یا تحقیر دیگران می باشد. اما این مشکل نیز قابل درمان است.معلمان و والدین باید توانایی تشخیص حقیقت از دروغ را داشته باشند و باید به کودک بگویند که با بی احترامی به  دیگران هرگز نمی توانند در زندگی به چیزی برسند. به کودکان باید بیاموزند که برای رسیدن به موفقیت نباید از میانبرهای منفی در زندگی شان بهره گیرند.تنها راهی که می توان در نظر دیگران محترم بود این است که به دیگران احترام بگذاریم و صادق و درست کار باشیم.