راهکارهای برای مقابله با مشکلات رایج در دوران بارداری

سپری کردن دوران بارداری در خانم‌های متفاوت می باشد. در‌حالی که بعضی از خانم‌ها ممکن است دچار علائمی چون تهوع، کمردرد و یبوست شوند، برخی نیز خوش‌شانس هستند و دوران راحتی را سپری خواهند کرد. ۹ماه سخت و مشکل برای رسیدن به یک نوزاد زیبا و شادی‌آور، انتظار شیرینی است که مشکلات خاص خود را هم دارد.در ادامه با مشکلات رایج در دوران بارداری آشنا می‌کنیم.

حالت تهوع صبحگاهی   

شکی نیست که حالت تهوع یا همان بیماری صبحگاهی می‌تواند شما را تا پایان روز از پادر بیاورد،دلیل این بدحالی هورمون‌ها می باشند.بنابراین در سه ماهه نخست خود را برای رفتن به اتاق خواب آماده کنید زیرا باید استراحت کنید.

مقابله با مشکلات شایع در دوران بارداری

چگونگی مقابله:

پس از بیداری، تا چند دقیقه در تختخواب‌تان بمانید.از نوشیدن  آب یا آبمیوه خودداری کنید. بهتر است روز خود را با خوردن نان تست، بیسکویت یا شیرینی کراکر شروع کنید.خود را در طول روز هیدراته نگه دارید.از پرخوری بپرهیزید و ۶‌وعده غذایی متعادل و کوچک داشته باشید.از بوهای خاص و تند مثل پیاز، سیر یا رایحه‌های دیگر دوری کنید.اگر دوران سختی را سپری می‌کنید، از دکتر بخواهید برای‌تان دارو تجویز کند.

وقتی کمردرد به سراغتان می آید

یکی از عوارض رایج در دوران بارداری کمردرد است، چون برآمدگی شکم فشار مضاعفی به کمر وارد می‌کند. اگر مراقب نشستن و راه رفتن خود نباشید، فشار بیشتری به کمر وارد می‌شود. کمردرد در طول بارداری می‌تواند نشانه زایمان زودرس هم باشد.

چگونگی مقابله:

وقتی راه می‌روید یا می‌نشینید، سعی کنید ستون فقرات خود را راست نگه دارید. مراقب کمرتان باشید، چون در دوران بارداری به آن نیاز دارید.چند تمرین سبک انجام دهید تا کمرتان قوی‌تر شود. بهتر است با یک مربی ورزشی مشورت کنید.وقتی خوابید، یک بالش بین پاهای‌تان بگذارید تا به کمر فشار وارد نشود.کفش‌های پاشنه بلند خود را با کفش‌های تخت عوض کنید.

یبوست در دوران بارداری

اجابت مزاج در دوران بارداری کندتر انجام می‌شود. این امر به‌ علت افزایش سطح پروژسترون در بدن رخ می‌دهد. استفاده از داروهای مکمل همچون آهن در دوران بارداری می‌تواند به یبوست منجر شود.یبوست همراه با خستگی، تهوع و کمردرد، آخرین چیزی است که خواهان مواجهه با آن خواهید بود.

چگونگی مقابله:

مصرف فیبر بیشتر و در صورت لزوم، از دکتر تقاضای داروهای ملین کنید.روزی ۸‌لیوان آب بنوشید.میزان مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کنید.راه بروید. تمرینات سبک به هضم غذا و رفع علائم یبوست کمک می‌کند.

سوء‌هاضمه و سوزش سر دل

برآمدگی شکم در دوران بارداری  باعث تشدید سوزش سر دل می‌شود.در دوران قبل از بارداری، این مشکل با خوردن یک قرص برطرف می‌شود، اما در دوران بارداری اوضاع کاملا متفاوت است.

چگونگی مقابله:

از خوردن غذاهای پر ادویه‌ و سرخ‌ شده که سطح اسیدیته را افزایش می‌دهند، خودداری کنید. وعده‌های غذایی کوچک‌تری بخورید.تا نیم ساعت پس از صرف غذا دراز نکشید.خوردن یک بستنی وانیلی به‌عنوان دسر نقش یک آنتی‌اسید را ایفا می‌کند.

عارضه رایج بواسیر در دوران بارداری

بواسیر در دوران بارداری کاملا رایج است. این عارضه به‌دلیل افزایش جریان خون در ناحیه لگن رخ می‌دهد. برآمدگی رحم فشار مضاعفی به رگ‌ها وارد می‌کند و مانع از جریان خون در عروق لگن می‌شود. یبوست خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.

چگونگی مقابله:

اسفرزه  یک درمان خانگی عالی که در این مورد بسیار کمک می‌کند. آب و فیبر بیشتری مصرف کنید.استفاده از کمپرس یخ یا ژل بی‌حس‌کننده برای کاهش درد و تورم بسیار مناسب است.

تورم در دست و پاها

دست و پاهای شما ممکن است در سه‌ماهه آخر بارداری بسیار متورم شود؛ این مشکل به‌دلیل احتباس آب توسط هورمون‌ها رخ می‌دهد، که در علم پزشکی ادم نام دارد. این موضوع طبیعی است اما راه حل های برای این مشکل وجود دارد.

چگونگی مقابله:

آب کافی بنوشید.از خوابیدن روی کمر در اواخر بارداری خودداری کنید.برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید. استراحت کردن باعث می شود تا مایعات در بدن جریان یابند.