راههای برای جلوگیری از مرگ نوزاد در خواب
نوزادان آسیب پذیرترین موجودات به شمار می آیند.اگر شما هم در مورد بهترین موقعیت برای خواب نوزاد خود مطمئن نیستید و یا پیچ گونه اطلاعاتی در مورد اینکه آیا خوابیدن روی شکم برای معده نوزادتان خطر دارد و یا ضروری است که حتما نوزاد خود را به پشت بخوابانید،با خواندن این مطلب می توانید آموزش لازم را ببینید.

آیا خوابیدن نوزاد بر روی شکم خطرناک است؟

سندرم مرگ ناگهانی در خواب یا SIDS یکی از بزرگترین خطراتی است که نوزادان را تا یک سالگی تهدید می کند. هنوز علت دقیق برای این مرگ مشخص نشده است. یکی از شایع ترین علل سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان خوابیدن بر روی شکم می باشد.

در زمان خواب نوزاد باید او را به پشت بخوابانید. حتی اگر شما مراقب نوزادتان هستید و احساس می کنید که دائم او را تحت نظارت دارید، قرار دادن نوزاد در خواب بر روی شکم یک خطر بالقوه است که می تواند برای نوزاد بسیار خطرناک باشد.اگر نوزاد در حال خواب را به همسر یا پدر و مادرتان می سپارید به او اطلاع دهید که او را فقط بر روی شکم بخوابانند.

• اگر شما نوزاد خود به پشت بخوابانید شانس SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی به مراتب کمتر خواهد شد.

• اگر نوزادتان را در خواب به پشت قرار دهید و سپس او خود را به روی شکم برگرداند، در حالی که در خواب بود، شانس SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی به مراتب در او بالا خواهد بود.

• امن ترین موقعیت برای خواب فرزندان در پشت قرار گرفتن است. این روند حتی شامل بچه هایی که به صورت نارس متولد شده اند می باشد.

چه هنگام می توانید نوزادان خود را روی شکم بخوابانید؟

سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان بین سنین یک تا چهار ماهگی بسیار زیاد است .این موضوع یکی از عوامل تهدید کننده برای نوزادان تا یک سالگی به شمار می آید.

وقتی که نوزاد به اندازه کافی قوی شد قادر به کنترل چرخش خود از جلو به عقب و یا از موقعیتی به موقعیت دیگر خواهد بود. در این مرحله لازم نیست نگران چرخش به پشت در حالت خواب باشید. شما می توانید به او اجازه دهید که در خواب از یک موقعیت به موقعیت دیگری برگردد.در این مورد هیچ خطری نوزاد را تهدید نخواهد کرد.

خطراتی که نوزادان را در خواب تهدید می کند:

والدین خیلی جوان با نادیده گرفتن هشدارها و توصیه های ایمنی در مورد خوابیدن نوزادان به روی شکم، باعث مرگ ناگهانی آن ها می شوند.برای جلوگیری از خطر SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان خود باید آن ها را همیشه به پشت بخوابانند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی از پدر و مادرها نسبت به چگونگی خوابیدن نوزادان سوال می شود،مشخص شد که تقریبا ۳۰ درصد از تمام نوزادان متولد شده در آمریکا به پشت نمی خوابند. همچنین در این بررسی ها مشخص شد که بیشتر پدران و مادران با این که فرزند خود را به پشت می خوابانند، نگران خفه شدن نوزادان خود هستند.

موردی دیگر در نوزادان ترشح ناگهانی مایعات در معده هر نوزاد است که امکان خفگی را بیشتر خواهد کرد. اگر این مایعات تولید شده به نای نوزاد شما برسد، موجب خفگی و بسته شدن راه های تنفسی او خواهد شد. از سوی دیگر، زمانی که شما نوزادتان را بر روی شکم خوابانده باشید، هر مایعی که در معده ی او ترشح شود، از طریق مری به نای او آمده و در آن جا جمع خواهد شد. در نهایت، راه های هوایی فرزند شما را مسدود کرده و او را در معرض خطر خفگی قرار خواهد داد. اما لازم است بدانید قرار دادن نوزاد روی پشت در حالی که خوابیده از خفگی او جلوگیری خواهد نمود.

چه زمان هایی می توانید نوزاد خود را بر روی شکم بخوابانید:

شما نمی توانید نوزاد کوچک خود را که هنوز بسیار ضعیف است،و قدرت بالای ندارد را در هنگام خواب بر روی شکم قرار دهید. در ادامه، چند روشی را که می تواند به شما اطمینان دهد که زمان روی شکم خوابیدن نوزاد شما فرا رسیده و خطری او را تهدید نمی کند، بیان شده است عبارتند از:

• در زمان بیداری می توانید نوزاد خود را روی شکمش قرار دهید. همچنین، شما به عنوان یک پدر و مادر باید بدانید که  مسئول نگهداری نوزاد در تمام مواقع هستید .

• شما می توانید نوزاد خود را بر روی یک سطح محکم و تمیز مانند حصیر،بر روی شکم قرار دهید.

• اگر قرار دادن نوزاد در روی شکم، تنها در حدود سه تا پنج دقیقه طول بکشد، جای هیچ نگرانی نیست. شما می توانید با گذر زمان و بزرگ تر شدن فرزند خود، بدون هیچ گونه ترسی نوزاد را بر روی شکمش قرار دهید.