دلایل بی خوابی پس از زایمان

* افزایش عوامل استرس زا

* مراقبت از یک نوزاد جدید

* شرایط سلامت روان جدید یا قبلاً تشخیص داده شده مانند اضطراب یا افسردگی

* به غیر از شرایط سلامت روان مانند افسردگی بعد از زایمان، ممکن است دلایل هورمونی نیز وجود داشته باشد مثل تیروئیدیت بعد از زایمان

تقریباً ۱۰ درصد از زنان تیروئیدیت پس از زایمان دارند، اما به دلیل اینکه علائم خاصی ندارد و می‌تواند با علائم معمول پس از زایمان همپوشانی داشته باشد، تشخیص داده نمی‌شود.

تیروئیدیت التهاب غده تیروئید اسن که باعث افزایش هورمون تیروئید و سپس کم کاری تیروئید میشود که علاوه بر بی‌خوابی منجر به علائمی مانند ضربان قلب سریع، اضطراب، تحریک‌پذیری و خستگی می‌شود.

راه های درمان بی خوابی پس از زایمان

* اصلاح شیوه زندگی مانند پرهیز از کافئین یا وعده‌های غذایی سنگین در ساعات قبل از خواب و دور نگه داشتن صفحه‌نمایش از اتاق خواب، نقطه بسیار خوبی برای شروع رعایت بهداشت خواب است.

* معمولاً به افراد توصیه می شود ابتدا تغییراتی در عوامل قابل رفع مانند محیط خود ایجاد کنند که ممکن است بر خواب آنها تأثیر بگذارد. اما با یک نوزاد تازه متولد شده، ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد.

* به احتمال زیاد نمی توانید یک برنامه خواب منظم را دنبال کنید یا حتی بتوانید ۷ تا ۹ ساعت توصیه شده در شب را بخوابید. ولی توصیه می شود که از روش چرت زدن استفاده کنید: زمانی بخوابید که کودک خواب است.

* اگر بالاخره توانستید به رختخواب بروید و متوجه شدید که در به خواب رفتن مشکل دارید، توصیه می‌ شود از رختخواب بلند شوید و به اتاق دیگری بروید. این می‌تواند به مغز برای خوابیدن کمک کند.