نتایج تحقیقات جدیدی نشان می دهد احتمال مرگ یا بستری شدن مجدد بیماران سالمندی که تحت درمان پزشک زن هستند نسبت به بیمارانی که پزشک آنان مرد است کمتر می باشد.

%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%d8%a7%d9%86-%d9%86

نتیجه این تحقیق بار دیگر کسب متوسط ۲۰ هزار دلار درآمد سالانه بیشتر توسط پزشکان مرد را زیر سوال می برد. همچنین این فرضیه را که پزشک زن به دلیل گرفتاری ها و مسئولیت هایی که در منزل دارند، سطح پایین تری از مراقبت های پزشکی را برای بیماران خود فراهم می کنند را نیز رد می کند.
محققان بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد سه سال سوابق پزشکی بیماران آمریکایی در سنین ۶۵ سال و بالاتر را مورد بررسی قرار دادند. این گروه بصورت کاملا اتفاقی سوابق پزشکی ۲۰درصد افرادی که بین ماه ژانویه ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۴ در بیمارستان بستری شده بودند را مطالعه کردند و دریافتند که بیماران به هر دلیلی که در بیمارستان بستری شده بودند، شانس مرگ یا بستری مجدد آنها پس از سی روز ترخیص از بیمارستان در صورتی که تحت مراقبت پزشک مرد قرار داشتند افزایش یافته بود. نتایج این تحقیق روز دوشنبه در JAMA Internal Medicine منتشر شد.
در مواردی مانند عفونت، ذات الریه، نارسایی حاد کلیه و بی نظمی ضربان قلب، کاهش میزان مرگ و میر پس از مراجعه به پزشک زن از نظر آماری کاملا مشهود بوده است. در موارد دیگر مانند نارسایی احتقانی قلب، عفونت دستگاه ادراری و خونریزی دستگاه گوارش، کاهش در میزان مرگ و میر نیز از روندی خاص تبعیت می کرد. اما در اکثر موارد، احتمال بستری شدن مجدد در بیمارستان در بیمارانی که تحت درمان پزشک زن قرار داشتند به طرز قابل توجهی نسبت به بیماران پزشکان مرد کاهش یافته بود.
این تحقیق به علل این تفاوت نپرداخته است، اما به تحقیقات پیشین در این زمینه اشاراتی داشته است. در تحقیقات مشخص شده که پزشک زن بطور معمول عملکرد بهتری در آزمون های استاندارد پزشکی دارند، از روش های بهتری در درمان بیماران خود استفاده می کنند و زمان بیشتری را برای گفتگو با بیمار خود صرف می کنند.
در این تحقیق و برای صحت نتایج، محققین پزشکان مرد و زن شاغل در بیمارستان های مشابه را مد نظر قرار دادند و تمرکز خود را بر پزشکانی که در بیمارستان ها طبابت می کردند قرار دادند.
البته محققین با رعایت جانب احتیاط از اعلام دلیلی خاص برای کاهش مرگ و میر در بیماران پزشکان زن اجتناب کرده اند – و فقط اعلام کرده اند که نتایج به جنسیت پزشک معالج مربوط می شود. اما اگر بخواهیم نتیجه مستقیم این اطلاعات را بیان کنیم باید گفت که اگر این اطلاعات را به ده میلیون مورد بستری بیمارستانی در طول سال در آمریکا بسط دهیم، میزان مرگ و میر به مراتب کمتر خواهد شد.

تخمین زده می شود که  اگر پزشکان مرد نیز بتوانند به نتایجی مشابه پزشکان زن دست یابند،  حدود ۳۲ هزار مورد از مرگ و میر بیماران کاسته خواهد شد.