مادران باید مدفوع نوزادشان را انجام بدهند تا در صورت وجود مشکل سریعا مطلع شوند و اقدامات لازم را انجام دهند .
معمولا در یکی دو روز اول نوزادان سالم بعد از تولد، یک مدفوع سبز تیره ی چسبندهدفع می کنند که  که “مکونیوم” نام دارد،
پس از این دوران ، در نوزادانی که شیر مادر می خورند، دلمه های شیر در مدفوع دیده می شود و رنگ آن معمولا زرد و کمی آبکی است.
باید توجه کنید که در مدفوع نوزاد سالم نباید هیچگونه خلط ، بلغم یا خون دیده شود.

نوزاد

همچنین مدفوع نباید بیش از اندازه آبکی باشد، ضمن اینکه در یک نوزاد طبیعی ، مدفوع هیچگاه سفت و خشک نیست، بلکه باید کاملا شل و نرم باشد و هیچ گاه مدفوع گلوله گلوله و سفت دفع نکند.
مادر باید به قوام، رنگ و محتویاتی که غیر از شیر در مدفوع وجود دارد، توجه کند.
برخی از علایم مهم هم وجود دارند که مربوط به مدفوع نیست، علامت اول مثل نوزادی که شکم اش خیلی شل کار می کند و اطراف مقعدش سوخته است. این علایم ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در هضم و جذب کربوهیدرات های بدن نوزاد باشد. در این حالت ، اگر مادر حتی هیچ گونه خلط و بلغم در مدفوع نوزادش نبیند، باید به پزشک مراجعه کند.
علامت مهم دیگر زمانی است که مادران وقتی نوزادشان را با دست می شویند، احساس کنند که مدفوع بیش از حد چرب است و لازم است دستشان را چند بار با صابون بشویند تا چربی ناشی از شستن بچه از دست شان پاک شود. این علامت نیز غیرطبیعی است و لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنند.
اگر مادران دیدند که قوام مدفوع سفت تر از حالت طبیعی است، یا نوزاد هنگام مدفوع کردن بیش از حد زور می زند، باز باید به پزشک مراجعه کنند زیرا در نوزادان به هیچ وجه انتظار دیدن مدفوع سفت و خشک را نداریم.

اگر مادر دید شکم نوزاد بیش از حد کار می کند، باز باید پزشک را در جریان قرار دهد.
پس از اینکه دوره نوزادی گذشت، در کودکانی که شیر مادر می خورند مدفوع همچنان باید شل و نرم بوده و هیچ گونه بوی بدی نداشته باشد. منظور، بوی نفوذکننده ای است که مدت ها در اتاق می ماند.
باید بدانید در مدفوع کودکان در تمام گروه های سنی شامل دوره نوزادی، شیرخوارگی، پیش دبستانی و مدرسه و نوجوانان دو رنگ همیشه غیرطبیعی است؛ یکی مدفوع قرمز و دیگری مدفوع سفید رنگ است. در این حالت باید هر چه زودتر کودک را به پزشک برد.
بنابراین اگر رنگ مدفوع به قرمزی و سفیدی تمایل داشت، بوی خیلی تندی داشت، خیلی چرب بود، رگه های خون در آن دیده شد، مدفوع حالت ژله ای صورتی رنگ داشت، یا خون واضح در آن وجود داشت، باید کودک توسط پزشک متخصص معاینه شود.
بعضی از مادران می گویند چون رنگ مدفوع کودک شان، سبز است، شاید پهلوها یش سرماخورده است، ولی در معاینات معلوم می شود کودک حال عمومی خوبی داشته و مشکلی ندارد و اصلا جای نگرانی نیست.
همان طور که گفته شد ، فقط رنگ مدفوع قرمز و سفید غیر طبیعی است.