امروزه نگهداری سگ در خانه یکی از سرگرمی‌هایی است که بسیاری از افراد و حتی خانواده‌ها به سمت و سوی آن رفته اند و بر اساس سلیقه خود انواع مختلفی از سگ‌ها را در خانه نگهداری می‌کنند و اوقات خود را با آنها سپری می‌کنند. اگر در فکر این هستید که یک سگ برای خود بخرید و از یک سگ نگهداری کنید، اما در این مورد هنوز شک دارید و دچار ابهاماتی هستید، بد نیست این مقاله بانوان ایرانی را تا انتها بخوانید.

نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی

اینکه علم پزشکی به نگهداری سگ در خانه چه نگاهی دارد، برای بسیاری از افراد مهم و حائز اهمیت است. به طور کلی از نظر علم روانشناسی نگهداری از حیوانات خانگی برای سلامتی روح و حتی جسم می‌تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا علاوه بر اینکه تاثیر مثبت بر روحیه دارد، می‌تواند شما را وادار به بیرون رفتن و تحرک داشتن کند. شاید جالب باشد بدانید که پیاده‌روی منظم یا بازی کردن با حیوانات خانگی به ویژه سگ‌ها، می‌تواند فشار خون و سطح کلسترول را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که سگ‌ها می‌توانند موجب کاهش استرس، افزایش شادی و سلامت روح شوند. سایر مزایای نگهداری از سگ عبارتند از کاهش فشار خون، کاهش سطح تری‌گلیسرید، پر کردن اوقات تنهایی.

سگهای خانگی

اما بدیهی و طبیعی است که در کنار همه این مزایا که نگهداری سگ در منزل دارد، این حیوان و به طور کلی هر حیوان خانگی می‌تواند ناقل ویروس و میکروب‌های خطرناک باشد؛ در واقع ممکن است حیوان ظاهری کاملا سالم و سلامت داشته باشد، اما به علت ناقل بیماری بودن، برای سلامتی انسان به شدت خطرناک باشد.

از مهمترین مشکلات نگهداری از سگ برای کودکان یا سایر اعضای خانواده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برزو علائم آلرژی در کودکان مانند آبریزش بینی نوزاد یا سرفه و عطصه
  • ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز (در مورد خطرات توکسوپلاسموز در بارداری بیشتر بخوانید.)
  • ابتلا به انواعی از عفونتهای قارچی، کرمهای لوله ای، کرم هوک، بیماری Giardia ،کامپیلو باکتر ( که یکی از عوامل مهم در بروز اسهال یا مدفوع زیاد در کودکان است) و …

توصیه‌هایی برای نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی

  • پس از لمس یا بازی با سگ خود دست‌‌های خود را بشویید
  • پس از غذا دادن یا دست زدن به غذای سگ دست‌‌های خود را بشویید
  • پس از دست زدن به زیستگاه یا تجهیزات سگ از قبیل قفس، مخزن، اسباب بازی، ظروف غذا، آب و … دست‌‌های خود را بشویید
  • پس از تمیز کردن سگ دست‌‌های خود را بشویید
  • پس از خروج از مناطقی که حیوان در آن زندگی می کنند، حتی اگر حیوان را لمس نکرده اید؛ دست‌‌های خود را بشویید
  • قبل از خوردن و آشامیدن همیشه دست‌‌های خود را بشویید
  • قبل از تهیه غذا یا نوشیدنی دست‌‌های خود را بشویید
  • پس از درآوردن لباس یا کفش کثیف دست‌‌های خود را بشویید
  • سگ و لوازم مربوط به آن را بیرون از آشپزخانه قرار دهید.
  • محل زندگی، محل نگهداری سگ و لوازم سگ را بیرون از خانه ضد عفونی کنید.
  • هرگز وسایل سگ را در داخل سینک آشپزخانه تمیز نکنید.
  • مدفوع سگ را همیشه با استفاده از یک کیسه از محل زندگی و حیاط خارج کنید، زیرا ممکن است مدفوع سگ حامل میکروب و انگل باشد.
  • حتما با دامپزشک در مورد چگونگی حفظ سلامت سگ خود صحبت کنید.
  • رژیم غذایی مناسب، آب تازه، بستر تمیز و ورزش فراوان برای سگ خود فراهم کنید.
  • با تزریق واکسن، کرم زدایی و کنترل کک و کنه سلامت سگ را تضمین کنید.
  • حتما تمام دوره‌های درمانی و واکسیناسیون را به طور مداوم انجام دهید.
  • سگ خود را به طور منظم حمام کنید تا از آلرژی و بیماری در امان بماند.
  • تغذیه مناسب، نظافت دندان، شستشوی مکرر، استفاده از پاپوش‌های مخصوص، دادن قرص‌های ضد انگل و … را فراموش نکنید.
  •  با توجه به اینکه موی سگ بهترین مکان برای رشد و لانه گزینی کک‌هاست، لذا نباید از کک‌زدایی و دادن قرص‌های ضد انگل به آنها غافل شوید.
  • سگ‌ها را از نژادهایی خریداری کنید که خطر کمتری برای سلامتی دارند؛ مثلا نژادهایی را انتخاب کنید که ریزش موی کمتری دارند، کم پشت هستند، آرام و ساکت باشند و تحرک کمی داشته باشند. کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف مستعد بیمار شدن هستند. به یاد داشته باشید که انواع نژاد سگ‌‌ها می‌توانند به راحتی بیماری زونوتیک را به انسان‌ها منتقل کنند.

حکم نگهداری سگ در خانه از نظر آیت‌الله خامنه ای

اینکه نگهداری سگ در خانه چه حکمی دارد، برای عده‌ای اهمیت دارد. اطلاع از حکم نگهداری سگ در خانه از نظر اهل سنت و مراجع تقلید برای برخی از افراد که به این موضوعات اهمیت می‌دهند، مهم است. بد نیست بدانید که از نظر آیت‌الله خامنه‌ای نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. این حکم در مورد نگهداری سگ در بالکن، نگهداری از سگ پاکوتاه و به طور کلی نگهداری انواع سگ در محیط خانه و نه باغ و زمین، جاری و ساری است.

نگهداری سگ در خانه از نظر اسلام

سگ در اسلام

در مورد نگهداری سگ در خانه از نظر شرعی می‌توان به احادیث زیر تکیه کرد:

پیامبر(ص): خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.

امیرمومنان علی (ع): از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.

بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب‌ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن ولباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می‌شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود، از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.

امیر مومنان فرمودند: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

نگهداری سگ در خانه از نظر قانون

با توجه به ماده ۳ آیین ‌نامه‌ی اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌‌‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به ‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفاده تمام ساکنین ‌‌باشد، قسمت‌های مشترک محسوب ‌‌می‌شود و ‌‌‌نمی‌توان حق انحصاری بر آنها قائل شد. از همین جهت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک برای ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، باقی همسایگان از حق شکایت برخوردار هستند.

منظور از نقاط مشترک و مشاعات آپارتمان، راه ‌پله ‌ها، پشت بام، راهرو، پارکینگ و… است که مورد استفاده‌ عموم همسایه‌ها قرار ‌‌می‌گیرد و هیچ‌کس نمی‌تواند خود را مالک انحصاری آن بداند.

همچنین چنانچه نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، باعث ایجاد سروصدا و شیوع بیماری باشد، حق طرح دعوی علیه واحد آپارتمانی که اقدام به نگهداری از حیوانات خانگی ‌‌می‌نماید، برای سایر همسایگان محفوظ است.

البته اگر شخصی در واحد اختصاصی خود اقدام به نگهداری حیوانی کند، اصولا مرتکب خلافی نشده و مسئول نیست مگر اینکه سایر همسایگان بتوانند اثبات کنند که نگهداری آن حیوان حتی در واحد اختصاصی نیز باعث ایجاد بیماری و یا سلب آسایش اعضای ساختمان است.

در ضمن با توجه به لفظ «نگهداری» باید قائل به این نظر بود که یک یا چند بار عبور از راه‌پله و سایر نقاط مشاع بلااشکال است، زیرا مصداق نگهداری نیست.

مجازات نگهداری سگ در صورت آسیب به بهداشت مردم

هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل:

  • آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده
  • دفع غیر ‌بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد
  • ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها
  • ریختن زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام
  • استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پسآب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی

ممنوع است و طبق ماده‌ی ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

علت نگهداری سگ توسط خانم‌ها

تحقیقات نشان داده است که سگ‌ها نسبت به سایر حیوانات دوستان بهتری برای خانم‌ها هستند. اکثر خانم‌هایی که تنها زندگی می‌کنند برای تامین امنیت خانه از سگ‌های باهوش و هجومی استفاده می‌کنند. سگ‌ها روحیه خانم‌ها را به طرز عجیبی شاد می‌کنند. معمولا زنان علاقه‌ای به سگ‌های بالغ ندارد و تنها نژادهای کوچک نظیر پامر و توله سگ‌ها را دوست دارند.

کلام آخر

در مورد نگهداری سگ در خانه بیشترِ آنچه که لازم بود بدانید، برای شما شرح دادیم. اینک تصمیم شخصی در مورد نگهداری سگ در منزل با شماست؛ اگر فکر می‌کنید سگ نجس است و نجاست سگ شما را آزار می‌دهد، احتمالا نمی‌توانید هیچ نوع سگی از جمله سگ آپارتمانی، سگ پاکوتاه، سگ شیتزو، سگ ژرمن، سگ هاسکی و … را در خانه نگهداری کنید. حتی نگهداری توله سگ هم همین آداب را دارد و مستثنی نیست. اگر خیلی حساس هستید و در مورد عاقبت نگهداری سگ در خانه، معایب نگهداری سگ در خانه، شرایط نگهداری سگ در خانه، تاثیر نگهداری سگ در خانه، احکام نگهداری سگ در خانه و عوارض نگهداری سگ در خانه نگرانی‌هایی دارید، توصیه می‌کنیم در این باره بیشتر تحقیق کنید و با دیدگاه بازتری نسبت به این موضوع تصمیم بگیرید.