بانوان‌ایرانی: متخصصین توصیه هایی مفید درمورد کنار آمدن با مشکلات ، ایجاد پیوند عمیق تر با همسران و مستحکم نگه داشتن رابطه زناشویی‌ در اختیار شما عزیزان قرار داده اند.

مسلما هر ازدواج مشکلات خاص خودش را خواهد داشت و ممکن است در هر زمانی این مشکلات اتفاق بیفتد. چیزی که بیشتر از هر چیز مهم است این است که یاد بگیریم با آرامش از کنار آنها بگذریم  وگرنه مشکلات، رابطه‌ زناشویی را  بعد از ازدواج تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.

چند قانون ساده و اساسی در هر نقطه از بزرگراه ازدواج وجود دارد. عمل کردن به این قوانین چندان هم آسان نیست ولی خیلی مهم و تاثیر گذار است. اگر این قوانین ساده و اصولی را رعایت کنید پایه ازدواجتان را قوی تر و مستحکم تر خواهید کرد و از همه امور زندگی زناشویی مثل رابطه جنسی ، تفریحات ، اعتماد و محبت لذت صدچندان خواهید برد.

چند نکته مفید برای ایجاد عشقی عمیق در ازدواج

.

همسرتان را لمس کنید.

تماس انسانی کمک می‌کند هورمونی اندورفین که هورمونی بسیار خوشحال کننده است در بدن انسان ترشح شود. هم برای فردی که لمس می کند و هم فردی که لمس می شود. پس وقتی در بازار قدم می زنید دست‌های همسرتان را در دست بگیرید. گونه‌های او را را با نوک انگشتانتان نوازش و لمس کنید. روش‌هایی که اوایل زندگی همدیگر را نوازش می‌کردید را دوباره زنده کنید!دست کردن در موهایش ،تک بوسه‌ای پشت گوشش و … تماس زبانی هم بسیار پیچیده است. مطمئن باشید با تمرین بیشتر بر دایره لغاتتان از این زبان افزوده می‌شود.

ایجاد چنین تماس‌هایی کمک می‌کند دژی محکم برای عشقتان بسازید. این نکته خیلی مهم است چون زوجی که چنین دژی برای عشقشان داشته باشند، دیگر هیچ طوفانی نمی تواند عشقشان را از بین ببرد و حتی می‌توانند با بی وفایی هم کنار بیایند! خوب حالا سوال این است که چطور باید چنین پیوندی را بین خودتان ایجاد کنید؟ اول اینکه باید همیشه از همسرتان حمایت کنید. سعی کنید وقتی مشکلی در خارج از دنیای خودتان اتفاق می‌افتد، پشت همسرتان را داشته باشید و طرف او را بگیرید و رازهایش را نزد خودتان نگه دارید. جز در مواردی خاصاجازه ندهید هیچ چیز وقت دونفره شما را قطع و از بین ببرد. این امر شامل ایمیل ها و تلفن ها هم می‌شود نه فقط آدم‌ها.

صحبت از وقت دونفره شد! خودتان را متعهد کنید که حداقل ۳۰ دقیقه در روز با هم حرف بزنید و درمورد رویاهایتان ،برنامه‌ها، آرزوهایتان با هم به صحبت بنشینید. یک نکته: مکالمات به هیچ عنوان نباید درمورد رابطه‌تان یا مسائل خانه باشد. باید از این زمان برای تقویت دوستی بین‌ خودتان استفاده کنید. دوست بودن پیوند بین زوج ها را عمیق‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید که برای صمیمی‌تر شدن هم وقت بگذارید. درمورد رابطه جنسی چطور؟ حتماً! البته ناگهانی بودن آن خوب است ولی اگر هرکدام از شما نیاز به محبت ، عشق و توجه دارد، برای رسیدن وقت آن اتفاق صبر نکنید و دست به کار شوید.

*چیز دیگری که نباید برای آن منتظر بمانید: همه افراد بزرگ و موفق یک نقطه اشتراک دارند که آن فرصتی برای جشن گرفتن موفقیت‌هاست ! اینکه وقتی موفق می‌شوند جشن می‌گیرند. یک شب رستورانی را رزرو کنید و همسرتان را به آنجا ببرید ، یا با سفری کوتاه به یک شهر زیبا بروید. حتی موفقیت‌های کوچک نیاز به تشخیص دارد.

.

در عشقتان همیشه تعادل ایجاد کنید.

خستگی ، ناراحتی‌های روزانه ، بی‌حوصلگی ممکن است آبی روی شعله آتش عشقتان بپاشد. اگر این روحیات در شما تکرار شود صد در صد آتش را دوباره روشن نخواهد کرد. ولی اگر روحیات خوبی را اولویت خودتان قرار دهید این شعله روشن خواهد شد. حتما می پرسید چطور؟!

– برای از بین بردن تاثیر یک جمله منفی به ۲۰ جمله مثبت نیاز داریم. پس تا می توانید جملات مثبت استفاده کنید و به زبان بیاورید. وقتی همسرتان کفش جدیدی پا می کند از او تعریف کنید یا به همسرتان بگویید که چقدر پیراهن جدیدش به او می‌آید و برازنده اوست. حین روز یک تماس تلفنی کوتاه با همسرتان بگیرید و بگویید که به فکرش بوده‌اید یا از همسرتان برای اینکه در کارهای خانه به شما کمک کرده است تشکر کنید.

-توجه داشته باشید که این تشکرها و تحسین ها باید از ته قلبتان باشد. وقت می‌خواهید تحسینش کنید، به چشم‌هایش نگاه کنید و لبخند بزنید . وقتی می‌خواهید او را عاشقانه نوازش کنید سعی کنید شادی را در نگاهتان ببیند.

وقتی چنین رفتاری داشته باشید، علاوه بر راه‌های عصبانی کردن ، راه‌های لذت دادن به همسرتان را یاد می‌گیرید. یادتان باشد که برای نشان دادن عشق همیشه و هر لحظه زمان مناسبی است. وقتی به خانه می آیید همسرتان را بغل کنید و به او بگویید که از دیدنش خوشحال شده اید. در روز تعطیل و بارانی او را با یک فنجان چای در رختخواب غافلگیر کنید. ایرادهایش را به چشمتان نیاورید، روی نقاط مثبتش تمرکز کنید. شب‌ها قبل از خواب از او بوسه ای طولانی بگیرید. شما ممکن است خیلی کارهای کوچکی را برای خوشحال کردن بچه هایتان انجام بدهید، چرا برای خوشحال کردن همسرتان این کارها را انجام نمی دهید؟!
.

همیشه به یاد داشته باشید که هیچکس کامل نیست.

ممکن است وقتی که خسته ، عصبانی، بی‌حوصله ، ناامید و یا پراسترس هستید همسرتان را مقصر جلوه دهید. یا برای بهتر شدن اوضاع زندگی و ازدواجتان این طرف مقابلتان است که باید خودش را تغییر دهد!

این کار درست نیست. وقتی سعی کنید همسرتان را پیشرفت دهید، باعث می‌شود که او وارد لاک دفاعی شود، نتیجه؟ هیچکس تغییری نخواهد کرد. هیچکس مسئولیتی قبول نخواهد کرد. همه ناراحت هستند. وقتی همسرتان را آدم بده‌ ماجرا جلوه دهید، یعنی ۹۰ درصد از چیزی که هست را نادیده گرفته‌اید.

* راه‌حل واقعی: خودتان را تغییر دهید. وقتی با نقص‌های خودتان مواجه شده و بهترین ویژگی‌های همسرتان را ببینید، معجزه اتفاق می‌افتد. خوشبینی در شما بالا رفته و همسرتان احساس بسیار بهتری پیدا می‌کند زیرا  احساس می‌کند کسی او را تحسین می‌کند نه تحقیر. و هر دو شما انگیزه بیشتری برای تغییر خصوصیات منفی در خودتان احساس خواهید کرد.

یک نکته برای اینکه بتوانید اینطور فکر کنید: فلسفه ژاپنی نقص، wabi sabi، را در زندگی‌تان پیاده کنید. این فلسفه خیلی خوب در عشق‌های زندگی واقعی کاربرد دارد. دفعه بعدی که همسرتان کاری ناراحت‌کننده انجام داد. یک نفص عمیق بکشید، زیر لب زمزمه کنید wabi sabi و به خودتان یادآور شوید که نیت خوبی داشته است حتی اگر رفتارش چیز دیگری را نشان می‌دهد. در عین حال خوبی‌ها و نقاط مثبت همسرتان را فراموش نکنید. از همین امروز سعی کنید هر روز یک ویژگی مثبت در همسرتان را که دوست دارید درنظر گرفته و آن را به زبان بیاورید. مثلاً: «همسر من فهمیده است.» یا «شوهرم من را می‌خنداند.» بعد به دنبال یک رفتار خاص باشید که این را تایید کند: «هفته پیش برف‌های روی شیشه ماشینم را پاک کرد.» یا «من حالم خوب نباشد آنقدر جوک تعریف می‌کند تا من را بخنداند.»

آخر اینکه برای نواقص خودتان هم ارزش قائل باشید. گاهی‌اوقات خودمان را برای همه اتفاق‌های بدی که در زندگی زناشوییمان می‌افتد مقصر می‌کنیم. احساس گناه و عذاب‌وجدان بیش از اندازه فلجتان می‌کند. بنابراین به خصوصیاتی که برایتان ارزش دارد فکر کنید و به خودتان بگویید که این ویژگی‌ها را دارید و برای آنها هم به دنبال مثال باشید: «من دوست‌داشتنی و مهربان‌ام. دیروز آخرین تکه شیرینی را به همسرم دادم.» «من صادقم – به او می‌گویم که دقیقاً به چه چیزی فکر می‌کنم.»

.

کمی به همسرتان انرژی بدهید.

توصیه قدیمی که همه متخصصین به افراد مجردی که به دنبال شریک زندگی‌شان بوده‌اند می‌کنند: «آنی» باشید که «آنی» که می‌خواهید را به سمتتان جذب کند. درمورد ازدواج هم همینطور است. هرچه احساس شادی و خوشبختی بیشتری کنید، ازدواجتان به همان اندازه شادتر شده و برخورد با مشکلات و تفاوت‌های بین‌تان ساده‌تر خواهد شد. اگر انجام ۱۵ دقیقه یوگا در صبح، نوشیدنی قهوه بدون کافئین به جای کافئین‌دار یا یک سرگرمی جدید به شما حال و هوایی ریلکس می‌دهد، باید بدانید که احساسات خوب باعث می‌شود لحظاتی شادتر و پربارتر در کنار همسرتان هم داشته باشید.

* قبول کنید: قبل از ازدواج عادت داشتید همیشه برای تختخواب جذاب‌ترین لباس‌تان را بپوشید یا موهایتان را درست کنید. ولی الان دیگر به این چیزها اهمیتی نمی‌دهید. دیگر وقتش رسیده که کمی به ظاهرتان برسید. موهایتان را شانه کنید، دندان‌هایتان را مسواک کنید و لباسی جدید و جذاب تنتان کنید. وقتی خودتان حس خوبی نسبت به ظاهرتان داشته باشد، چشمانتان خواهد درخشید. آنوقت ارتباط بصری بهتری با همسرتان برقرار کرده و این درخشش را به او هم منتقل خواهید کرد.

.

مکان و زمان مناسب را پیدا کنید.

اگر به اندازه کافی استراحت نداشته‌اید و خوب غذا نخورده‌اید بحث‌های مهم را شروع نکنید. گرسنگی و خستگی فکر‌های منفی به ذهنتان می‌آورد. این بحث‌ها را برای زمانی بگذارید که تمرکز بیشتری داشته و به اندازه کافی استراحت داشته‌اید.

هیچوقت سعی نکنید زمانی به مشکلات جدی زناشویی‌ برسید که حواستان جای دیگری است. تلفن و لپ‌تاپ را کنار بگذارید. تلویزیونتان را خاموش کنید. روزنامه را ببندید. اگر حواستان پرت چیزی دیگری است، رسیدگی به این مشکل را به زمان دیگری موکول کنید.

این راه هم به خاطر داشته باشید که اینکه چطور با این موقعیت‌ها برخورد می‌کنید فقط روی خودتان تاثیر نمی‌گذارد. آیا مکالمه به خیر و خوشی ختم خواهد شد؟ اگر اینطور نشد، صبر کنید و به دنبال زمانی باشید که بچه‌ها اطرافتان نباشند. وقتی بچه‌ها دور و برتان هستند باید سعی کنید همه مکالماتتان با احترام و مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌ها مهارت خوب زناشویی را از والدینشان کسب می‌کنند و وقتی والدین می‌توانند درست مشکلاتشان را حل کنند آنها یاد می‌گیرند ولی از ناامنی‌ها و مشکلات رفتاری والدینشان به همان اندازه الگوبرداری می‌کنند.

.

کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش‌ کنید.

مهمترین قدم برای مستحکم و بادوام کردن زندگی زناشوییچیست؟! لطفا کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش کنید. اذیت کردن، مقصر کردن، انتقاد کردن و قلدری کردن مطمئناً نتیجه خوبی نخواهد داشت یا داقل اینکه زندگی را برای شما جهنم می‌کند. در بحث ها و گفتگوها حرف همسرتان را قطع نکنید و نخواهید که سریع راه‌حلی را ارائه دهید یا اینکه از خودتان دفاع کنید. وقتی صحبت از احساسات است، باید شنیده شوند. پس  نشان دهید که به حرف‌هایش با دقت گوش می‌کنید. باید بگذارید با شما احساس نزدیکی کند.

.
همیشه به صورت عادلانه دعوا کنید.

وقتی دعوای پیش می‌آید و امر کاملاً طبیعی و حتی سالم است. چیزی که در این بین مهم است نحوه برخورد و کنار آمدن شما با این مسئله است. در یک تحقیق که بر روی زوج های قدیمی انجام ش، توانایی حل اشتراکی مشکلات عامل مهم احساس خوشبختی در ۷۰ درصد از ازدواج‌ها بوده است. فقط ۳۳ درصد از زوج‌های ناراضی این مهارت را داشتند. با گرایش و ابزارها مناسب، دعوا و مشکل دری به روی صمیمیت بیشتر خواهد شد – شانس دیده شدن و دوست داشته شدن بخاطر همان چیزی که هستید، پذیرش خود واقعی و با ارزش همسرتان و ایجاد پیوند و اتحادی قوی بین خودتان.

اول خودتان را از شر انتقاد، رویارویی و دشمنی خلاص کنید. اینها مثل بنزین رو آتش‌اند. محققان دانشگاه کالیفرنیا که بیشتر از یک دهه روی ۷۹ زوج بررسی کردند دریافتند که آن زوج‌هایی که زود طلاق می‌گیرند دعواهایی طولانی و پرسروصدا داشته‌اند و همیشه یا در حالت حمله و یا دفاعی بوده‌اند. از طرف دیگر زوج‌های خوشبخت از کلامی کردن افکار انتقادی خودداری کرده اجازه پرسرو صدا شدن به بحث‌هایشان نداده و از مطلق‌هایی مثل «هیچوقت» یا «همیشه» استفاده نمی‌کرده‌اند.

اگر دعوایی شروع شد، سعی کنید موضوع را عوض کرده، با شوخ طبعی آن را رد کرده یا توجه بیشتر به همسرتان نشان دهید.

 

گردآوری: بخش همسر داری و ازدواج بانوان ایرانی