نمک‌های غیرتصفیه (مانند سنگ نمک ، نمک‌های صنعتی و نمکهای دریا) که در برخی از عطاری‌ها و یا فروشگاه‌های سطح شهر دیده می‌شود به‌دلیل داشتن ناخالصی‌های فراوان و زیانبار، برای سلامتی مردم مضر هستند و باعث بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی، کبدی و گوارشی … می‌شوند. بسیاری از این بیماری‌ها هزینه‌های درمانی فراوانی را به‌دنبال دارند و سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازند. وجود ناخالصی‌ها در نمک ضمن داشتن ظاهری بدرنگ (خاکستری) و علاوه بر ایجاد عوارض نامطلوب باعث کاهش شوری آن شده و در نتیجه افزایش مصرف نمک را به‌دنبال دارد.

نمک

روش تشخیص ناخالصی نمکها

یک روش ساده جهت تشخیص ناخالصی ، حل کردن یک قاشق غذاخوری از آن در یک لیوان آب است. در صورتی که در ته لیوان رسوبی تشکیل نشود و آب نمک حاصل شفاف و بدون کدورت باشد، نمک فوق فاقد ناخالصی می‌باشد.

روش‌های کاملتر در آزمایشگاه‌های مجهز انجام می‌پذیرد، لذا صرفاً استفاده از نمک تصفیه شده خوراکی یددار مجاز می‌باشد.

 

خرید و طرز نگهداری نمک ید دار استاندارد

نمکهای یددار نباید به‌مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند و بهتر است در ظروف دربسته و دور از نور و رطوبت نگهداری شود.
یکی از موارد مهم جهت خریداری نمک تصفیه شده خوراکی یددار، دقت به برچسب قیدشده به‌روی بسته بندی محصول است. همواره باید به تاریخ تولید و انقضا، وجود پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت، آدرس واحد تولیدی، سری ساخت، نام تجاری، لوگوی سازمان غذا و دارو و همچنین قید عبارت “نمک تصفیه‌شده خوراکی یددار” به‌روی برچسب بسته بندی محصول دقت نمود در غیر این صورت از خرید آن جلوگیری شود.
آمار واحدهای تولید کننده نمکهای تصفیه شده خوراکی به‌روی سایت سازمان غذا و دارو به‌نشانی fda.gov.ir قابل دسترس است.