قبل از دوران قاعدگی بدن دچار تغییرات مشهودی خواهد شد که همه نشانه های از بروز یک اتفاق جدید خواهد بود درد در نقاط مختلف بدن و تغییرات خلق و خوی و داشتن احساس خستگی، تحریک پذیری، همه نشانه های از عادت ماهیانه است.برای کم کردن این نشانه ها راهکارهای مفیدی بیان شده تغذیه نقش بسزای در کم کردن این حالت ایفا می کند.در این مطلب چند غذای مناسب برای خانم ها را به شما معرفی خواهیم کرد که درد را برایتان تحمل پذیر کند. البته غذاهایی هم هست که نباید بخورید به همین دلیل آنها را هم معرفی کردیم.

بهترین و بدترین غذاها در دوران عادت ماهیانه

۱- تغذیه با کربوهیدرات های پیچیده

میوه، سبزیجات و غذاهای کاملی هستند، مخصوصا در دوران قاعدگی. قند موجود در میوه ها می تواند هوس به غذاهای شیرین در این دوره را کنترل کند. در این دوره سعی کنید غذاهایی چون زردآلو، پرتقال، آلو، گلابی، خیار، ذرت و هویج به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

۲- از نوشیدن کافئین خودداری کنید

قطع کردن مصرف کافئین می تواند به کاهش التهاب کمک و معده تحریک پذیر را آرام کند. کافئین می تواند اسید معده را افزایش دهد و این اصلا برای معده ای که همین حالا هم تحریک پذیر است مناسب نیست.

۳- از غذاهای کلسیم دار میل کنید

خانم ها روزانه به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. برخی منابع سالم کلسیم عبارتند از کلم، بروکلی، ماست و شیر.کلسیم نقش بسیار مهمی در سلامت استخوان ها ایفا می کند.

۴- از مصرف بیش از حد نمک بپرهیزید

التهاب و تجمع آب در بدن به دلیل استفاده بیش از اندازه نمک است.اگرچه نمک برای سلامت لازم است، اما باید در میزان مصرف آن دقت شود. برنامه غذایی روزانه باید حاوی ۲۳۰۰ میلی گرم و یا یک قاشق چای خوری نمک باشد. بهترین روش برای کنترل نمک دریافتی، پرهیز از فست فود ها و غذاهای فرآوری شده است. بیشتر این غذاها حدود دو تا چهار برابر بیشتر از نیاز روزانه تان در خود نمک دارند.

۵- شکلات تلخ بخورید

در مدت دوران قاعدگی روزانه یک قطعه شکلات تلخ میل کنیداین روش به کاهش هوس غذایی کمک کند. بعلاوه شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان بوده که به تقویت سروتونین کمک بسزای می کند. سروتونین خلق و خو را بهبود می دهد.

۶- آب زیاد بنوشید

این مورد شاید برعکس به نظر بیاید، اما نوشیدن آب به بدن کمک می کند تا آبی که در خود حفظ کرده را آزاد کند، در نتیجه التهاب کاهش پیدا می کند. بدن از ترس اینکه آب کافی به آن نرسد در خود آب جمع می کند. پس اگر چیزی را که می خواهد به آن بدهید، بدن نیز آبی که در خود جمع کرده رها می کند.

۷- مصرف غذاهای سرشار از منیزیم

غذاهای سرشار از منیزیم عبارتند از لوبیاها، موز، بادام زمینی، و پوست سیب زمینی است که می تواند التهاب را در دوران قاعدگی به حداقل برساند.

۸- مصرف ویتامین ها را فراموش نکنید
خوردن غذاهای حاوی ویتامین و قرار دادن آن در برنامه غذایی مخصوصا در دوران قاعدگی بسیار مهم است.ویتامین ها خواص بسیاری دارن از جمله ویتامین E می تواند به از بین بردن علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. ویتامین E را می توانید در شاهدانه، و زرده تخم مرغ پیدا کنید. ویتامین B6 می تواند به التیام التهاب و بهبود خلق و خو کمک کند. B6 را در سیب زمینی، موز و غلات پیدا کنید. در نهایت ویتامین C و زینک به سلامت تخمدان و دستگاه تناسلی خانم ها کمک می کنند. ویتامین C  را می توانید در گریپ فروت، لیمو ودر کل در مرکبات پیدا کنید، زینک را نیز می توانید در تخم کدو حلوایی و کدو تنبل پیدا کنید.