ارنباط عمیق نوزاد و والدین ممکن است مدتی زمان ببرد و والدین بتوانند ارتباط خوبی با خواسته ها و نیازهای نوزاد برقرار کنند .

۱- ایماء و اشاره‌های نوزادتان را بشناسید
نوزادتان راه‌های مخصوص به خود را برای برقراری ارتباط و بیان خواسته‌ها ونیاز‌هایش دارد. با نگاه کردن به زبان بدن او و شنیدن گریه‌هایش، شما خیلی زود یاد می‌گیرید که اشاره‌های نوزادتان را بفهمید.

نق زدن و مکیدن انگشت معمولا نشان از گرسنگی نوزادتان می‌دهند یا اینکه او دوست دارد برای احساس راحتی چیزی را بمکد. از طرفی دیگر گریه کردن می‌تواند معنی خیلی از چیز‌ها باشد. آرام بمانید و زمانی را برای گوش دادن صرف کنید. شما خیلی زود متوجه می‌شوید بسته به این که نوزادتان گرسنه، خسته و بی‌حوصله باشد یا حتی لازم است پوشکش عوض شود، گریه‌های متفاوتی دارد.

%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af

۲- اعتماد کودکتان را به دست آورید
آسیب‌پذیری نوزادتان به این معناست که او به عشق و حمایت شما نیاز دارد و درواقع به آن وابسته است.با عشق پاسخ دادن به اشاره‌های نوزادتان و احساس امنیت دادن به او، شما اعتماد او را به دست می‌آورید. نوزادتان کم‌کم می‌فهمد که نیاز‌هایش دیده ‌می‌شوند و او در دستان امنی قرار دارد. او حس عمیقی از امنیت را احساس می‌کند که کمکش می‌کند تا رشد کرده و با محیط در حال تغییر کنار بیاید.

  ۳- مقاوم باشید
این درست نیست که میگویند شما می‌توانید نوزادتان را لوس کنید و یا با بغل کردن و حمل کردن او باعث شوید او به شما وابسته بماند. همیشه پاسخ فرزندتان را با عشق بدهید و توجه کنید که او بداند برایتان مهم است و می‌تواند به شما وابسته باشد.

وقتی نوزادتان را بلند می‌کنید، آرامش می‌کنید، به او غذا می‌دهید و یا پوشکش را عوض می‌کنید، با او صحبت کنید. به او بگویید که فکر می‌کنید چه احساسی دارد و به او قوت قلب بدهید که کمکش می‌کنید. خیلی پیشتر از این که او معنای کلمات را متوجه شود، با صدای شما آرامش پیدا می‌کند.

۴- با کودکتان تعامل داشته باشید
تحقیقات نشان داده‌اند بچه‌هایی که ثابت‌قدم و صمیمی هستند و توجه خوبی دارند، به احتمال زیاد در سلامت جسمی، ذهنی، اجتماعی و احساسی بسیار بهتر از کسانی هستند که این ویژگی‌ها را ندارند. پس نوزادتان را از طریق نوازش کردن، آرامش جسمی، خندیدن و بازی کردن درگیر کنید و درباره نگه داشتن بیش از حد او نگران نباشید.

برای بازی کردن به ایده‌های خلاق نیاز دارید؟ در هر مزحله از تولد تا ۱۲ ماهگی بازی‌های سرگرم‌کننده، احمقانه و تقویت‌کننده  برای بازی کردن با نوزادتان پیدا کنید.

۵- مراقب خودتان باشید
نوزاد شما شاید حالا همه هستی‌تان باشد، اما شما هم مهم هستید. درواقع اگر شما از خودتان مراقبت نکنید نمی‌توانید به بهترین شکل از نوزادتان مراقبت کنید. احساس تندرستی‌تان بر ارتباط با نوزادتان و اینکه پدر یا مادری دوست‌داشتنی باشید، تأثیر می‌گذارد. استراحت دادن به خودتان باعث می‌شود که به فرزنذتان توجه بیشتری داشته باشید.

به عمل کار برآید به سخن‌رانی نیست! ما هم می‌دانیم! اما وقتی کمی به خودتان می‌رسید احساس گناه نکنید. حتی نیم ساعت غوطه‌ور شدن در وان یا آب هم می‌تواند روحیه شما را به طرز شگفت‌انگیزی بالا ببرد. اگر شما احساس افسردگی، خستگی و یا عصبانیت می‌کنید یا در ارتباط با نوزادتان مشکل دارید، درخواست کمک کنید. در سکوت رنج نکشید. با دکتر‌تان صحبت کنید یا به خانواده و دوستانتان برای پشتیبانی پناه ببرید.