این روزها تشخیص برنج خوب، بسیار سخت شده است! قبل از کیفیت برنج، کشف اصالت آن مهم‌تر به حساب می‌آید. زمانی که برای خرید به فروشگاه‌های اینترنتی یا حقیقی سر می‌زنید با گروهی از نشان‌ها و برندهای متنوع تجاری مواجه می‌شوید. آن وقت است که از خودتان می‌‌پرسید کدام برنج را بخرم؟ معمولا اولین قدم برای خرید برنج ، تجربه‌ای است که از خرید قبلی داشتید و الان به دنبال برنجی هستید که خوب قد بکشد، به هم نچسبد و البته عطر و بوی خوبی هم به راه بیندازد.

باید این را بدانید که ظاهر برنج حتی قبل از پخت هم خیلی مهم است. اگر برنجی می‌خواهید که اصطلاحا خوب ری کند، نباید تازه باشد. برنج تازه، رطوبت دارد و هنگام پخت ری نمی‌کند و حجیم نمی‌شود. اگر برنج تازه خریداری کردید اجازه بدهید کهنه‌تر شود و اگر هم عطر و طعم خاص برنج تازه را دوست دارید مصرف آن اشکالی ندارد.

اگر به دنبال خرید برنج ارزان اینترنتی هستید، راه‌های زیادی را برای تشخیص کیفیت برنج در پیش روی خودتان دارید. تشخیص برنج قدیمی و تازه، بسیار راحت است. برنج قدیمی، سخت و سفت است و می‌‌توانید چند دانه از آن را زیر دندان بشکنید تا سفتی و سختی آن را بفهمید. نشانه دیگر برنج کهنه این است که تیره‌ تر از تازه آن است و هرچه تیره‌تر باشد کهنه‌تر به حساب می‌آید.

سوالی که برای پخت برنج برای اکثر افراد پیش می‌آید این است که دمپخت بهتر است یا آبکش؟ مسئله این است! برنج غیر از نشاسته، پروتئین، چربی و ویتامین هم دارد. به ویژه ویتامین‌‌های مهم گروه ب مثل ویتامین ب‌یک. وقتی برنج آبکش می‌شود این ویتامین‌‌ها که محلول در آب هستند بیشتر از دست می ‌روند. بنابراین ارزش غذایی برنج کته بیشتر از آبکش آن است. برخلاف تصور افراد،‌ با آبکش کردن مقدار نشاسته برنج کم نمی‌شود؛ چون خود دانه برنج حاوی نشاسته است و تا وقتی که برنج می ‌بینید نشاسته هم وجود دارد.

 

در بین افراد خریدار برنج، تعداد زیادی از آن‌ها به دنبال خرید برنج طارم هستند. فروشندگان قیمت‌های متفاوتی را در این رابطه می‌دهند. اما اگر به دنبال قیمت برنج طارم به صورت واقعی هستید، می‌توانید با سر زدن به سایت بینجکده از قیمت روز برنج طارم به‌راحتی با خبر شده و حتی در صورت تمایل اقدام به خرید برنج با کیفیت نمایید.

پس از خرید برنج نوبت به رعایت نکاتی ظریف برای نگهداری بهتر از آن خواهد رسید. یادتان باشد برنج باید در جای خشک انبار بشود. گرمای عادی تابستان به برنج صدمه نمی‌زند ولی رطوبت آن را خراب می‌کند. پس محل انبار کردن برنج باید به دور از هرگونه آب و رطوبت باشد. انواع آفت‌ها ممکن است داخل برنج بروند، از آن تغذیه کنند و درون دانه های آن تخم بگذارند.

برای جلوگیری از حمله این آفت ‌ها می‌توانیم مقداری نمک کوبیده روی برنج بریزیم و آن را زیرو رو کنیم تا لایه‌ای از نمک روی دانه‌های برنج را بپوشاند. همچنین میشود روی ظرف برنج را با پارچه بپوشانیم تا هم بخار آب از آن خارج شود و هم آفت تازه ‌ای داخل آن نرود.