در گذشته سفید شدن موهای سر را نشانه پیری و بالا رفتن سن می دانستند ولی امروزه شاهد آن هستیم که افراد زیادی حتی در سنین جوانی و در دهه سوم عمر خود موهایشان سفید می شود .

مسلما این مشکل دلیل دیگری غیر از پیری دارد و باید علت این سفیدی زودرس را در عوامل دیگری جستجو کرد.

زنان معمولا زودتر از مردان به این مشکل دچار می‌شوند و متاسفانه سفید شدن موهای سر قبل از بالا رفتن سن می‌تواند موجب ناراحتی و حتی خجالت زدگی این دسته از زنان شود.

این خانم ها باید بدانند که پیر نشده اند، بلکه عادات و سبک زندگی شان نادرست است! این سبک زندگی نادرست موجب می‌شود تا تولید ملانین در موها متوقف شود و موهای مشکی خاکستری و بی رنگ بشوند.

در ادامه این مطلب در سایت بانوان ایرانی  به شما خواهم گفت که چه عاداتی می‌تواند موجب توقف تولید ملانین در فولیکول‌های مو و سفیدی پیش از موعد موها شود.

۱ – نقش استرس در سفید شدن مو

زنان معمولا  استرس بیشتری را در زندگی شان تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این استرس‌ها در همه سطوح و وجوه زندگی نمایان است. مثلا خانمی‌در موقع رانندگی و یا حتی برخورد با افراد جامعه و حتی بی هیچ دلیلی در منزل استرس دارد.

داشتن میزان کمی‌استرس در همه افراد طبیعی است اما وقتی این میزان بالاتر از حد معمول شود می‌تواند بر تولید ملانین تاثیر گذاشته و تولید آن را ضعیف نماید. پس از مدتی تعداد موهای سفید در سر این افراد رو به ازدیاد خواهد گذاشت.

استرس می‌تواند روی ژن‌های بدن انسان تاثیر فراوانی بگذارد بنابراین با استفاده از راهکارهای مختلف استرس را از خود دور کنید چرا که سفید شدن موها فقط یکی از بی خطرترین آسیب‌هایی است که خواهید دید!

۲ – سیگار کشیدن

سیگار کشیدن در میان زنان جوان بسیار بیشتر از قبل مشاهده می‌شود و این یکی از دلایل سفیدی زودرس موها است. سیگار نه تنها به ریه‌ها آسیب جدی وارد می‌کند، حتی می‌تواند به ناباروری نیز منجر شود.

مطالعات نشان داده که زنان سیگاری ۴ برابر بیشتر از سایر زنان در معرض سفیدی زودرس موها هستند. مواد سرطانزای موجود در سیگار موجب آسیب به فولیکول‌های مسئول تولید ملانین در مو می‌شوند.

۳ – نقش رژیم غذایی نامناسب در سید شدن مو

غذایی که می‌خوریم برای سلامتی همه بدن مهم است. یکی از این اعضا موهای ما هستند.

در موهای سر ما پروتئینی به نام کراتین وجود دارد که که به فولیکول‌های مو برای تولید ملانین کمک می‌کند.

وقتی بدن خود را از محصولات لبنی مانند شیر و پنیر و یا سبزیجاتی مانند اسفناج و سایر مکمل‌های پروتئینی محروم می‌کنید، تولید ملانین در موها بسیار ضعیف خواهد شد و موهای سر رنگ خود را از دست خواهند داد.

۴ – شامپوی نامناسب

گاهی ممکن است شامپویی که استفاده می‌کنید محتوی مواد شیمیایی فراوان و خشنی باشد که به رنگدانه‌های مو آسیب می‌رساند و موجب از دست دادن رنگدانه‌ها و نهایتا سفیدی مو می‌گردد.

اگر از چنین شامپویی استفاده می‌کنید هر چه زودتر آن را تغییر دهید.

بهترین راه استفاده از مواد طبیعی و یا یک شامپوی ملایم برای شستشوی سر است. اگر شما خانمی‌هستید که در اواخر دهه ۲۰ یا اوایل دهه ۳۰ زندگی تان شاهد موهای سفید روی سرتان هستید حتما نگاهی به شامپوی مورد استفاده تان بیندازید!

۵ – اختلال در تیروئید

اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌تواند یک یاز دلایل سفید شدن موهای سر باشد. این اختلال می‌تواند نشانه‌ها و آسیب‌های دیگری در بدن داشته باشد.

بنابراین حتما با یک آزمایش از سلامت غده تیروئید مطمئن شوید و اگر مشکلی وجود داشت آن را با دارو و تحت نظر پزشک درمان کنید.

۶ – استفاده از ژل و اسپری مو

استفاده از ژل و اسپری‌های مو و حتی روغن‌های معطر بر روی مو می‌تواند آسیب فراوانی به فولیکول‌های موها وارد کند. بنابراین اجازه ندهید که موهایتان در معرض این مواد شیمیایی پر ضرر قرار بگیرند.

۷ – عدم آبرسانی به موها

عدم چرب کردن منظم و عدم آبرسانی به موها موجب خشک شدن آن‌ها می‌شود. این مساله با یک شامپوی خوب جبران نمی‌شود و نیاز دارد که شما با مواد طبیعی آن‌ها را به موهایتان برسانید.

هر کدام از موارد بالا به تنهایی و یا با موارد دیگر می‌تواند موجب سفید شدن زودرس موها شود. بنابراین احتمالا با ترک این عادات بتوانید از سفیدی زودرس مو نجات بیابید.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید با ما درمیان بگذارید.