غوطه وری در آب باعث شل شدن و ریلکس شدن بدن مادر می شود و استرس و نگرانی های مادر را کم میکند و بنابراین زایمان در آب درد زایمان را بسیار کم می کند .

زایمان در آب چیست؟

وقتی مادر بارداری که درد زایمانی دارد وارد یک وان آب شود و با استفاده از اثراتی که آب روی بدن دارد بتواند درد  زایمانش را تسکین بخشد و نهایتا  فرزند خود را در آب به دنیا آورد.

تاثیر آب روی درد زایمان دارد

 

  • قرارگیری در آب باعث بی وزنی و سبکی بدن مادر میشود.مثلا مادری که تا گلو وارد وان حمام شود ۱۰/۹ از وزن خودش را از دست میدهد که این موضوع هنگام  درد زایمان باعث آرام بودن مادر میشود.ضمن اینکه احساس سبکی ناشی از آب برای مادر لذت بخش است.
  • مادر در آب راحتتر میتواند تغییر وضعیت دهد یعنی میتواند به آسانی در حالت هایی که باعث پایین آمدن جنین از استخوان های لگن میشود قرار بگیرد.
  • از وقتی که مادر باردار (در فاز فعال زایمان)وارد وان آب میشود زایمانش سریعتر پیشرفت میکند بخصوص در ساعت اول.
  • وقتی مادر در آب گرم غوطه ور میشود گرما ازآب به بدن مادر منتقل میشود و گرمای بدن مادر هم به آب انتقال میابد.در واقع آب گرم باعث باز شدن رگ های انتهایی بدن ؛ و در نهایت باعث کم شدن درد و گرفتگی عضلات میشود.
  • غوطه وری در آب باعث شل شدن و ریلاکس شدن بدن مادر میشود چون آب هورمون آدرنالین مادر(هورمون جنگ و گریز) و استرس و نگرانی های او را کم میکند.
  •  زایمان درآب با کم کردن فشار روی عضلات شکم  باعث کم شدن آسیب به ناحیه تناسلی میشود.
  • وقتی آّب با نوک پستان مادر تماس میابد باعث تحریک و ترشح هورمون زایمانی(هورمون اکسی توسین) مادر میشود در نتیجه زایمان سریعتر پیشرفت میکند.در نتیجه مادر نیازی  به دخالت در روند طبیعی زایمان یعنی آمپول فشار(اکسی توسین مصنوعی) و دارو ندارد.

نگرانی های قرار گیری در آب هنگام درد زایمان چیست؟

نگرانی ای که وجود دارد پریدن آب به گلوی نوزاد است که باعث کم شدن ضربان قلب جنین و بالا رفتن فشار خون او و نهایتا اختلال در خونرسانی به مغز ، قلب و غده آدرنال(فوق کلیه)میشود.
به دلیل وجود همین نگرانی پیشنهاد شده نوزاد کاملا زیر آب متولد شود تا از تحریک تنفسی او جلوگیری شود.ولی بلافاصله بعد از به دنیا آمدن ، نوزاد باید به سطح آب آورده شود تا وقتی هوای خنک تنفس را تحریک کند با این کار خطر پریدن آب به گلوی نوزاد برطرف میشود.

مادر باردار از چه زمانی میتواند وارد وان زایمانی شود؟

وقتی که درد زایمانی مادر شروع شود و دهانه رحم حدود ۵ سانتی متر باز شده باشد مادر وارد وان میشود اما اگر قبل از آن هم مادر احساس بی قراری و نا آرامی کند میتواند وارد آب شود.
در صورتیکه مادر ازابتدای زمان شروع درد درون وان آب برود باید هر ۱-۲ ساعت از آب خارج شده و قدم بزند.

 

در چه صورتی مادر باردار نمیتواند موقع درد زایمانی وارد وان آب شود؟

  1. اگر کیسه های جنینی عفونت کرده باشد.
  2. اگر مادر تب بالای ۳۷٫۸ داشته باشد یا این که شک به عفونت مادر وجود داشته باشد.
  3. مادری که ویروس هرپس تناسلی دارد.
  4. اگر بیشتر از ۲۴ ساعت از پاره شدن کیسه آب جنین گذشته باشد.
  5. اگر جنین مکونیوم(مدفوع) دفع کرده باشد.
  6. مادری که خونریزی زیاد دارد.
  7. مادری که بی دردی اپی دورال یا اسپینال گرفته باشد.(بی دردی نخاعی)
  8. مادرانی که  HIV یا  HBS دارند.(هپاتیت ب و ایدز)

آیا امکان عفونت نوزاد در آب وجود دارد؟

خیر برای جلوگیری از عفونت نوزاد باید بعد از هر زایمان وان زایمانی با داروهای ضدعفونی کننده شسته شود تا نوزاد در خطر آلودگی زایمان های قبلی قرار نگیرد.

 

نکاتی که هنگام استفاده از وان زایمانی اهمیت دارند:

بهتر است مادر یک همراه داشته باشد.این فرد میتواند ماما یا همسر یا مادر و.. او باشد؛که مادر با او احساس راحتی کند.در واقع آن فرد باید کسی باشد که مادر را از لحاظ عاطفی حمایت کرده و تحمل درد را برای او آسانتر کند.
بهتر است اتاق مادر ساکت و آرام باشد و فقط نوای موسیقی ملایمی به گوش برسد.
دمای آب باید مرتب کنترل شود.در دمای ۳۵-۳۷٫۷ مادر احساس راحتی میکند.
صدای قلب جنین باید مرتب شنیده شود.
مادر میتواند مایعات بنوشد.
باید بند ناف بیرون از آب قطع شود.
در صورت وجود پارگی مادر باید بیرون از آب ترمیم شود.

زایمان در آب در ایران

در ایران امکان این وجود دارد که مادر طی دردهای فعال زایمان داخل آب باشد، اما کمتر تلاش برای “زایمان جنین در آب” صورت می پذیرد. یعنی مرحله آخر زایمان (خروج جنین) بیرون از آب انجام خواهد شد.