برخی از زنان در دوران قاعدگی خونریزی شدیدی دارند . این خونریزی شدید را اصطلاحا (منوراژی یا هایپر منوره) می گویند.

یکی از عوارض بد این خونریزی زیاد کمبود آهن در زنان است  که برای بدن آنها بسیار زیان دارد و باید این کمبود آهن را با قرص آهن و مصرف مواد خوراکی آهن دار جبران کنند . برای کم شدن خون دوران قاعدگی می توان از داروهای گیاهی استفاده کرد و به روش خانگی آن را درمان کرد .

.

این کم خونی بدلیل کاهش گلبول های قرمز است . شما می توانید با استفاده از داروهای گیاهی مقدار خونریزی را کاهش دهید. برخی از گیاهان می توانند خونریزی و درد را کاهش دهند.

ممکن است شما هم مانند بسیاری از زنان درد پریود را تجربه کرده باشید. در این جا گیاهانی را به شما معرّفی می کنیم که مصرف آن ها به کاهش خونریزی و دردهای قاعدگی تان کمک می کنند.

درد-قاعدگی

خونریزی شدید قاعدگی

زمانی گفته می شود فرد خونریزی شدید قاعدگی (منوراژی) دارد که طی چند ساعت، چندین بار نوار بهداشتی خود را عوض کند یا بیش از ۱۰ روز در ماه خونریزی داشته باشد.

خونریزی شدید دوران پریودی می تواند به دلیل نوسانات هورمونی یا غذایی مربوط به تغذیه، سبک زندگی یا استرس ایجاد شود. بسیاری از زنان پریودی شدید را در برخی از نقاط زندگی خود تجربه می کنند.

ولی اگر که خونریزی شدید بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد یا پریود شما حاوی لخته های بزرگ خونی باشد، پریود (عادت ماهانه) های شدید بر زندگی شما تأثیر بگذارد، درد دائمی در زیر شکم خود احساس کنید و احساس خستگی غیرعادی یا تنگی نفس کنید.

در این صورت دچار خونریزی شدید یا عادت ماهیانه نامنظم شده اید. برنامه ی غذایی متعادل، فعالیت بدنی روزانه و درمان های گیاهی می توانند به رفع خونریزی های شدید و درمان درد در این دوران کمک کنند.

درمان گیاهی درد پریود

%d8%a8%d8%b1%da%af-%d8%aa%d9%85%d8%b4%da%a9

•   کاهش خون قاعدگی با برگ تمشک

برگ تمشک گیاهی دارویی است که برای کاهش ناراحتی های چرخه ی عادت ماهیانه و میزان خون دوران پریودی کاربرد دارد. دمنوش برگ تمشک رحم و عضلات لگن را تقویت می کند.

این گیاه خاصیت قابضی دارد و در طول قاعدگی های شدید، خونریزی شدید را متوقف می کند و درد دوران قاعدگی را تسکین می دهد. به گزارش آسان طب برگ تمشک دیواره ی رحم را تقویت می کند و به عملکرد کلی دستگاه تناسلی زن کمک می کند و جریان شدید قاعدگی را کاهش می دهد.

%d9%be%d8%a7%db%8c-%d8%b4%db%8c%d8%b1

•   کاهش درد قاعدگی با پای شیر

از پای شیر برای درمان قاعدگی (پریود) های نامنظم و ناراحتی های دوران پریود استفاده می شود. این گیاه حاوی میزان بالایی تانین است که تأثیر خوبی در توقف خونریزی شدید قاعدگی دارد.

پای شیر حاوی سالیسیک اسید نیز هست و خواص آرام بخشی دارد و موجب کاهش دردهای قاعدگی می شود.

%da%a9%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%a9%d8%b4%db%8c%d8%b4

•    کیسه کشیش

می توان از گیاه دارویی کیسه کشیش برای توقف خون شدید و تنظیم چرخه ی پریود استفاده کرد. این گیاه که  خاصیت قابضی دارد و محرک رحم است، به عملکرد متعادل هورمونی و کاهش خونریزی قاعدگی کمک می کند.

%d8%a8%d9%88%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86

•  کاهش خون قاعدگی با بومادران

مصرف بومادران در دوران عادت ماهیانه ، باعث کاهش خونریزی شدید پریود می شود. بومادران حاوی ترکیباتی به نام تانین است که رگ های خونی را منقبض می کنند.

مصرف بومادران چند روز قبل از قاعدگی، به کاهش خونریزی و جلوگیری از خونریزی طولانی کمک می کند.

%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%85-%da%af%d9%84%db%8c

•   درمان با  مریم گلی

مریم گلی به درمان خونریزی های شدید پریود کمک می کند. مدت هاست که از این گیاه دارویی برای درمان خونریزی های شدید استفاده می شود.

مریم گلی گلخانه ای حاوی روغن های ضد تشنج و تانین هاست که از تعریق جلوگیری می کنند و درد و خونریزی شدید را کاهش می دهند. مریم گلی ترشح استروژن را بالا می برد و می تواند تغییرات شدید و غیرعادی هورمونی در دوران قاعدگی را کاهش دهد.

%da%86%d9%88%d8%a8-%d8%af%d8%a7%d8%b1%da%86%db%8c%d9%86

•    چوب دارچین

چوب دارچین موجب کم شدن خون عادت ماهیانه و دردهای رحمی را تسکین می دهد. چوب دارچین ماده ای ضدباکتری و ضدقارچی قوی و محرک رحم است که به کاهش درد و خونریزی قاعدگی کمک می کند.

از چوب دارچین به عنوان درمانی برای اختلالات رحمی و پریود های نامنظم و دردناک استفاده می شود.