صرفه-جویی-اقتصادی

سال ۹۵ از سوی رهبر انقلاب سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است و این سال  فرصتی برای بازنگری در اخلاق اقتصادی خانواده دست داده است زیرا خانواده کوچکترین واحد و صدالبته موثرترین عنصر در اقتصاد کلان محسوب می‌شود.

خانواده به عنوان مصرف کننده، تربیت نسل بعد و همینطور تولید کننده نیروی انسانی در بازار اقتصاد مورد اهمیت است و به نظر می‌رسد رعایت برخی نکات در مصرف با هدف صرفه جویی اقتصادی، گامی در جهت عملی شدن «اقتصاد مقاومتی» باشد، چراکه یکی از تعاریف اقتصاد مقاومتی کاهش هزینه‌های مصرف و متقابلا افزوده شدن سرمایه ملی است و این امر در این مسیر امکان پذیر است.

صرفه جویی مهارتی است که زنان ایرانی از قرن‌های گذشته بر آن تاکید داشتند و رعایت می‌کردند به طور مثال یک زن خانه‌دار جنسی از پارچه را برای نصب به عنوان پرده مقابل پنجره انتخاب می‌کرد که با همان ظرافت و لطافتی که برای زیبایی خانه مورد استفاده باشد، پس از کهنه شدن نیز قابلیت‌های دیگری داشته باشد، برخی از زنان پس از کهنه شدن آن پارچه پرده‌ای، از آن به عنوان زیر سفره ای استفاده می‌کردند و بعد از مدتی که قابلیت خود را از دست می‌داد بخشی از پازل پادری چهل تکه مورد استفاده بود و بخشی از آن نیز به عنوان دستمال مخصوص شستشوی حیاط استفاده می‌شد و گاهی نیز به صورت بسیار خورد شده در تشک مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این مسیری است که حتی تا نسل قبل هم وجود داشت و تصور آن چندان هم برای ما دشوار نیست، اما با تغییر سبک زندگی و روی آوردن به تجملات باعث شده که این قابلیت‌ها از وسایل گرفته شود و از طرف دیگر اکثر مردم علاقمند شده‌اند که با هزینه‌های بسیار کم بتوانند تا حدی که می‌شود خود را به مسابقه تجملات برسانند، غافل از اینکه «اقتصاد مقاومتی» بدون صرفه جویی و تغییر سبک زندگی به سمت استفاده بهینه از وسایل امکان پذیر نیست.

از زیاده روی در خرید پوشاک دست برداریم

صرفه جویی در هزینه‌های مصرفی استفاده کم از وسایل نیست، بلکه استفاده صحیح از امکاناتی است که در اختیار ما قرار دارد به طور مثال در تهیه پوشاک، باید در زمینه انتخاب بین پوشاک ارزان قیمت با گران قیمت دقت کنید، البته نه با این توجیه که همیشه جنسی که قیمت بیشتری دارد بهتر است و یا اینکه با خرید پوشاک ارزان قیمت می‌توان هر از گاهی یک دست پوشاک جدید تهیه کرد!

برای صرفه جویی در هزینه‌های مصرفی بهتر است در خرید پوشاک به مرغوبیت آن فکر کنید، اینکه شما پوشاک مرغوبی تهیه کنید و بتوانید چندسال از آن استفاده کنید مناسبتر است یا اینکه پوشاکی را که گرفته اید بعد از مدتی از کیفیت بیفتد و مجبور به تهیه پوشاک دیگری شوید، در این صورت آیا هزینه بیشتری صرف نمی‌شود؟ بهتر است در انتخاب پوشاک به این نکته بیش از بقیه نکات توجه کنید.

نکته مهم دیگر این است که بدانید پوشاک را باید در انتهای هر فصل خرید زیرا در آن زمان، معمولا برای فصل جدید قیمت لباس‌های قدیمی‌تر با حراج یا تخفیف عرضه می‌شوند.

همچنین می‌توانید آدرس عرضه مستقیم پوشاک را بدست آورید، مکان‌هایی که پوشاک مرغوب را به صورت دائمی عرضه می‌کند پیدا کنید و به آن ها مراجعه کنید، گاهی هم اتفاق می‌افتد که خرید لباس به صورت جینی(۶ دست یا ۱۲ دست) باعث تخفیف می‌شود، از این رو با هماهنگی چند تن از دوستان خود می‌توانید این لباس‌ها را تهیه کنید.

خودتان دست به کار شوید

در خرید پوشاک، می‌توان قدری عملیاتی‌تر نیز اقدام کرد، هنر در ذات تمام بانوان وجود دارد و گاهی نیاز به فرصتی برای ابراز هست که در زمینه پوشاک این زمینه فراهم است!

گاهی گذراندن یک دوره آموزش خیاطی می‌تواند خانم خانه را در تهیه لباس‌هایی فاخر و کم هزینه کمک کند، بانوان اگر می‌توانند به این دوره‌ها بروند و یا اینکه خیاطان منصفی پیدا کنند که با هزینه‌های مناسب بتواند برای پوشاک مورد نیاز را تهیه کند.

هرچند که باید در نظر داشت که تغییر سبک زندگی به سمت صرفه جویی یعنی دست برداشتن از این فکر که لباس تکراری نباید پوشیده شود، اما برای بانوان که تنوع جزو ذات آن هاست، پیشنهاد می‌شود تغییرات را در موارد کم هزینه‌تر قرار دهند، به طور مثال تنوع را در رنگ شال و روسری خود که نسبت به دیگر مایحتاج هزینه کمتری دارد قرار دهند و یا اینکه از ساق دست‌های رنگی و متنوع که در حال حاضر در بازار موجود است استفاده کنند و به این شکل، گاهی یک لباس زمانی که با چند ساق دست مختلف پوشیده می‌شود، تکراری بودن لباس به چشم نمی‌آید.

تامین هزینه‌های فرزندان برای خانواده‌ها در عصر حاضر تبدیل به یکی از مسائل مهم و اساسی شده است و صرفه جویی در خرید پوشاک برای آنها در دوران کودکی با توجه به رشد فرزندان و کوچک شدن پوشاک آن‌ها می‌تواند راهکار اثربخشی باشد، بدین شکل که خانواده‌هایی که دارای فرزندانی از یک جنس دارند، بدین صورت که هر دو پسر یا هر دو  دختر هستند، می‌توانند لباس‌هایی که از فرزند بزرگتر سالم مانده است را دور نریزند و برای فرزند کوچکتر استفاده کنند اما اگر حساسیتی در این زمینه وجود دارد، حداقل لباس‌هایی که برای مهمانی آنها تهیه کرده‌اند و کمتر استفاده شده را با تغییراتی در شکل ظاهری آن، به فرزند کوچکتر خود بدهند.

اینها تنها بخشی از راه‌های صرفه جویی اقتصادی در زمینه پوشاک بود که هر فردی با رعایت این موارد می‌تواند به سرعت  نتایج آن را در زندگی اقتصادی خانوادگی‌اش مشاهده کند و از سوی دیگر گامی در جهت تحقق شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برداشت.