گفتگوی خواندنی با لاله صدیق،بانوی اتومبیل‌ران ایرانی

بیوگرافی لاله صدیق

لاله صدیق (۱۳۵۵، تهران) یکی از زنان ورزشکار ایرانی و از قهرمانان اتومبیل‎رانی در ایران است.
نام : لاله صدیق
تاریخ تولد : ۱۳۵۵
محل تولد : تهران
ملیت : ایرانی
معروف به : شوماخر کوچولو

لاله صدیق (۱۳۵۵، تهران) یکی از زنان ورزشکار ایرانی و از قهرمانان اتومبیل‎رانی در ایران است. وی در ایران به «شوماخر کوچولو» معروف است. او نخستین زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است در یکی رشته‎های ورزشی (اتومبیل‎رانی) به رقابت با مردان پرداخته است.لاله صدیق در رشته های چون اتومبیل‌رانی، سوارکاری و خلبانی حضور داشته است.

مصاحبه لاله صدیق با یکی از شبکه‌های خارجی ( women in the world ) به عنوان اولین بانوی راننده اتومبیل ریس برای شما عزیزان آماده شده است با ما همراه باشید. این بانوی ورزشکار بر داشتن پوشش لازم حرف‌های بسیار خواندنی ‌را به زبان آورد که باعث تشویق حاضران شد.

گفتگوی خواندنی با لاله صدیق،بانوی اتومبیل‌ران ایرانی

 از چند سالگی اتومبیل‌رانی را آغاز کرده‌ای؟

از سن ۱۳ سالگی اتومبیل‌رانی را شروع کردم. قبل از رسیدن به سن قانونی و اخذ گواهینامه رانندگی من یک راننده حرفه‌ای بودم. بعد از دریافت گواهینامه رانندگی  به عنوان یک راننده حرفه‌ای شروع به تمرین کردم.در سن ۲۰ سالگی ریس را آغاز کردم. اولین بار در ایران سال ۱۳۷۶برای زنان فرصت شرکت در مسابقات رانندگی فراهم شد و در همان سال نقطه آغازین ورزش حرفه‌ای برای من بود.

چگونه مشکل برگزاری مسابقه با مردان را حل کردی؟

در ابتدا به فدراسیون رفته تا مجوز حضور در مسابقات اتومبیل‌رانی مردان را دریافت کنم اما موافقت به این کار نشدم. این مسئله آن زمان در ایران غیر معمول بود و من به عنوان اولین بانوی ایرانی قصد چنین کاری را داشتم.خوشبختانه بعد از فتوای یکی از علما با حضور من در این مسابقات ریس موافقت شد.

علاقه به رانندگی مانع از رسیدن به سایر اهدافت نشد؟

پدرم همیشه پشتیبان من بود. من با حمایت پدرم توانستم در جامعه‌ای که رانندگی زنان آنهم همچون مردان و حضورشان در مسابقات اتومبیل‌رانی مسئله جدیدی بود، خودم را بالا بکشم. در تحصیلات هم موفق بودم و دکترای مهندسی محصول دارم. در حال حاضر به عنوان مربی اتومبیل‌رانی فعالیت دارم تا به بانوان رانندگی حرفه‌ای را آموزش دهم و مسئول آموزش بخش بانوان فدراسیون اتومبیل‌رانی ایران نیز هستم.

چرا تصمیم گرفتی باز هم در ایران بمانی؟

در یک جمله به شما و تمام بانوان ایران بگویم که در کشور خودم  حتما آدم موثرتری خواهم بود.

بزرگ‌ترین ترس در زندگی‌ات چیست؟

فکر می کنم نه تنها برای من بلکه برای همه بزرگترین ترس نداشتن هدف و آرزو است. درست مثل رانندگی زمانیکه شما به چراغ قرمز برخورد می‌کنید صبر کرده و اجازه می‌دهید تا برطرف شود در زندگی هم همین درست است که هنگام برخورد با مشکلات اول به دنبال راه‌حل باشیم. گاهی اوقات باید سریع حرکت کنی و گاهی هم بسیار آرام، زندگی همین است. بزرگترین ترس من در زندگی این است که مشکلی باعث شود توقفی کامل داشته باشم.

چه تجربه‌ای در طول این سال‌ها بدست آوردی؟

من در طول مسابقاتی که با مردان داشتم، به این نتیجه رسیدم که ما زنان هرقدر هم که قدرت بدنی بالایی داشته باشیم بازهم برای رسیدن به اهدافمان به یک نفر از جنس مخالف احتیاج داریم. چون مردان قدرت بدنی بیشتری نسبت به ما دارند. پس به زنان می‌گویم سعی کنید که یک فمنیست محض نباشید.

 لاله چرا این جمله را گفتی؟

بعضی از بانوان فمنیست، خودخواه هستند. این یک واقعیت است که ما زنها به کمک مردان احتیاج داریم. من باهوش‌تر از فمنیست‌ها هستم. چرا که شما به عنوان یک زن می‌توانی به کارت ادامه بدهی و به مدیریت مردان بپردازی. استراحت میکنی و ناخن های زیبای خود را آرایش کنی از طرفی هم مردان را اداره می‌کنی تا کاری را که تو می‌خواهی انجام دهند.

چه راهنمای برای هم‌جنسان خودت داری؟

تمام توانایی‌های خود را شناخته و  اعتماد به نفس داشته باشید. شما به عنوان به یک زن بسیار توانمندی از جانب خداوند نعمت های زیادی را دریافت کرده‌اید. ذهن قدرتمندی دارید. من امیدوارم تمام بانوان کشورم و سایر کشورها به این مسئله برسند و قدر خودشان را بدانند.