بانوان ایران:یکی از دلایلی مهم که باعث ازدواج میان یک زن با یک مرد می‌شود داشتن رابطه زناشویی است چون در جوانی این رابطه بسیار هیجان‌انگیز و مفید است اما مشکل از جایی شروع می‌شود که پس از مدتی ارتباط زناشویی میان همسران کمرنگ می‌شود و این مساله گاهی زندگی زناشویی را تا مرز طلاق نیز می‌برد. شاید در اطراف خود با افرادی روبرو شده باشید که از نداشتن ارتباط زناشویی با همسرشان به مدت طولانی سخن گفته باشند. در هر حال در این گفت‌وگو دکتر محمدرضا خدایی، روان‌پزشک و عضو هیات‌علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی درباره علت قطع ارتباط زناشویی میان همسران توضیح داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.
 لطفا ابتدا بگویید چه علتی وجود دارد که پس از مدتی ارتباط زناشویی بین همسران از بین می‌رود؟
این مساله تنها یک علت ندارد، بلکه علت‌های مختلفی باعث بروز چنین رفتاری می‌شود. در وهله اول ممکن است آن ازدواج از ابتدا دچار مشکل بوده است؛ به این معنا که عشق حقیقی بین زن و شوهر وجود نداشته و دیگر اینکه زن یا مرد نتوانند به علت بیماری‌های جنسی ارتباط زناشویی رضایت‌بخشی برقرار کنند. البته گاهی هم به علت روابط خارج از رابطه زناشویی این مشکل پیش می‌آید، اما لزوما همیشه این مساله دال بر نداشتن رابطه زناشویی با همسر نیست.
 
ارتباط زناشویی موفق چگونه ایجاد می‌شود و چه تعریفی از آن دارید؟
ارتباط زناشویی موفق به این معناست که زن و شوهر احساس هیجان، صمیمیت، همدلی و تکامل داشته باشند و چه خوب است که هر کدام از آنها بتوانند درباره حس خود با یکدیگر صحبت کنند و از یکدیگر خجالت نکشند. در این صورت رابطه زیبا‌تری بین زن و شوهر شکل خواهد گرفت.
چه درمانی برای رفع کاهش میل جنسی پیشنهاد می‌کنید؟
اولین گام در درمان کاهش میل‌جنسی این است که ریشه آن را بشناسیم. اینکه آیا کاهش میل جنسی علتی درونی دارد یا اینکه ریشه مشکل را باید در سابقه روابط‌ زناشویی زن و شوهر جستجو کرد.
روابط ‌زناشویی به لذت، احساس، اشتیاق و رهایی نیاز دارد. به‌هرحال باید این‌گونه همسران حتما تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند تا مشکلشان برطرف شود.
آیا کسی که افسردگی دارد می‌تواند رابطه زناشویی سالمی داشته باشد؟
نه، به هیچ‌وجه. افسردگی شدید یکی از عوامل شایع ناتوانی جنسی در آقایان است. مردان در تمام سنین، حتی در نوجوانی، ممکن است هنگام دست و پنجه نرم کردن با این اختلال روانی، کاهش توانایی جنسی را داشته باشند. البته باید به یاد داشته باشید که افسردگی شدید یک بیماری جسمی است، نه یک ضعف شخصیتی.
آیا داروهای ضدافسردگی در کاهش میل جنسی تاثیر‌گذار هستند؟
بله، تا حدودی می‌توان گفت میل جنسی را کم می‌کنند اما این موضوع دلیل نمی‌شود که درمان افسردگی را مختل کنیم.
معمولا از چه سنی میل جنسی در آقایان کم می‌شود؟
معمولا وقتی آقایان ۴۰سالگی را رد می‌کنند، از میزان هورمون تستوسترون بدنشان کاسته می‌شود. اگر این کاهش هورمونی به دفعات رخ دهد، کم‌کم از میزان این هورمون کاسته می‌شود و آنها قدرت لازم را برای برقراری رابطه زناشویی از دست می‌دهند. البته گاهی اوقات میزان این هورمون در بدن آقایان خیلی سریع افت پیدا می‌کند. این موقعیت را «اندروپاز» می‌نامند که با علائمی مانند از دست دادن انرژی، افسردگی و ناتوانی جنسی همراه است. البته کم شدن میزان هورمون تستوسترون، یک وضعیت خاص جسمی است و توسط دکتر قابل‌درمان است.
اگر مردی در ارتباط زناشویی مشکل داشته باشد همسر او چه کمکی می‌تواند بکند؟
سوال خوبی پرسیدید. بهتر است در این شرایط همسر را تنها نگذارد و عقب نشینی نکند، مثلا می‌تواند به همسرش بگوید: «می‌دانی که دوستت دارم و برایم خیلی با ارزش هستی.» زن باید سعی کند از این موضوع برای همسرش غول نسازد. نباید همسر را دلسرد کرد، به‌طوری که او با خود فکر کند که دیگر نمی‌تواند همسر ایده‌آلی باشد.
آیا استرس کاری در کاهش میل جنسی تاثیر‌گذار است؟
بله، نگرانی و استرس درباره مسائل کاری باعث از بین رفتن میل جنسی می‌شود مخصوصا اگر همسر مایل باشد براساس ارزش کاری که انجام می‌دهد، موفقیت مساوی به دست آورد. این حالت شدیدا در کاهش میل جنسی اثر می‌گذارد و به مرور رفتار جنسی را سرد می‌کند. به همین دلیل باید فضای مناسبی برای با هم بودن فراهم کنید. سعی کنید در این مورد حتما با یکدیگر صحبت کنید. البته درست قبل از خواب زمان مناسبی نیست که بخواهید خودتان را درگیر گفت‌وگوی این‌چنینی کنید و غرق در این مسائل شوید.
در عوض حتما درباره مسائل کاری همسرتان و اینکه چه اتفاقاتی در زندگی کاری‌اش می‌افتد در یک زمان مناسب با هم صحبت کنید. از او بپرسید آیا در این زمان‌های پراسترس می‌توانید کاری برایش انجام دهید تا به او آرامش دهید؟ ولی حتما او را متوجه کنید که مسائل کاری وی به روابط زناشویی‌تان لطمه وارد می‌کند.
آیا بچه‌دار شدن روی رابطه زناشویی همسران با یکدیگر تاثیر می‌گذارد؟
بله، این مساله هم موضوع ساده‌ای نیست. بسیاری از خانم‌ها وقتی بچه‌دار می‌شوند، آنقدر خود را سرگرم نوزادشان می‌کنند که کم‌کم نه‌تنها رابطه زناشویی‌شان کم می‌شود، بلکه به مرور از عشقشان به همسرشان هم کم می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنم حتما سعی کنید در رفتارتان اعتدال داشته باشید و تنها عشقتان را به یک چیز و یک نفر معطوف نکنید.
داشتن رابطه زناشویی تا چه حد روی سلامت پروستات اثر دارد؟
برخی اورولوژیست‌ها به رابطه میان تعداد انزال و سرطان پروستات اعتقاد دارند. برای تولید مایع منی پروستات و کیسه منی موادی مانند روی، اسیدسیتریک و پتاسیم را از خون می‌گیرند و آنها را تا ۶۰۰ برابر تغلیظ می‌کنند. در این بین هر عامل سرطان‌زای موجود در خون نیز ممکن است همراه این مواد و به همین میزان در پروستات تغلیظ و انباشته شود. رابطه زناشویی و انزال مکرر می‌تواند از انباشته شدن عوامل سرطان‌زا درون غده پروستات جلوگیری کند. البته ثابت شده داشتن رابطه زناشویی با چند شریک جنسی می‌تواند سرطان پروستات را در مردان تا ۴۰ درصد افزایش دهد.