چند نکته برای سرخ کردن صحیح غذا

بـانوان ایـرانی: برای سرخ کردن صحیح غذا روش هایی زیادی وجود دارد که ما در زیر به ۵ مورد آن اشاره کرده ایم.شما عزیزان حتما هنگام سرخ کردن به این موارد توجه داشته باشید.

.
۱- توجه داشته باشید قبل از این که مواد غذایی را داخل روغن بریزید حتما روغن را تا درجه حرارت مناسبی داغ کنید. معمولا تا حدود۱۹۰ درجه سانتی‌گراد باید روغن داغ شود.

-در این حرارت در سطح خارجی مواد غذایی یک لایه محافظ شبیه به یک لایه عایق تشکیل می‌شود. این کار باعث می‌شود روغن نتواند داخل مواد غذایی عبور کند و غذا حالت روغنی (گریسی) پیدا نمی کند. و مواد غذایی فقط با حرارت غیرمستقیم سرخ شود. دقت داشته باشید که اگر روغن زیادتر از حد معمول داغ شود لایه محافظ می‌سوزد و از بین می‌رود.
.
.
۲- از ظروف آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگه‌داری روغن به هیچ وجه  استفاده نکنید. نمک به‌ کار رفته در غذا ظرف آلومینیومی را تخریب می‌کند. این امر باعث می‌شود آلومینیوم وارد روغن شود که مورد مسمومیت زا است.

-ظروف مسی و آهنی هم به درد این کار نمی‌خورند، چون به روند تخریب روغن سرعت می بخشند.

-سبزی‌های منجمد شده را وقتی هنوز یخ زده‌اند سرخ کنید تا روغن کمتری را به خود جذب کند.

.
۳- قبل از سرخ کردن به هیچ وجه به غذا نمک نزنید. نمک نقطه دود روغن را پایین آورده و باعث تخریب زودتر غذا می شود.

– نمک باعث می‌شود رطوبت در سطح غذا جذب شده و وقتی غذا را به داخل روغن اضافه میکنیم روغن به بیرون پاشیده می شود.
.

۴- وقتی مواد غذایی را در تابه پر از روغن بریزید باعث می شود حرارت روغن گرفته شود. پس قبل از آن که لایه عایق مفید تشکیل شود روغن داخل مواد غذای نفوذ کرده و غذا چرب می شود. یکی از دلایل ترد نشدن خوراکی‌ها در چنین‌تابه‌هایی به همین دلیل است.

.

۵- همیشه در مرحله اول روغن را هفت درجه بیشتر از حرارت سرخ کردن ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد باید داغ کنید. وقتی شما غذایی را به روغن اضافه می کنید باعث می‌شود حرارت روغن چند درجه پایین تر بیاید.

– اگر این حرارت از هفت درجه سانتی‌گراد بیشتر شد باعث می شود به ساختمان مولکولی روغن آسیب وارد شود.

.

.

گردآوری: بخش خانه و خانه داری بانوان ایرانی