چه نگاهی از طرف پزشک به بیمار حرام است ؟ زنان در چه مواقعی می توانند به دکتر غیر همجنسی مراجعه کنند که قرار است قسمت های ممنوع بدن آنها را نگاه کند ؟  فتوای رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای در این زمینه به شرح زیر است :
%d8%ae%d8%a7%d9%85%d9%86%d9%87-%d8%a7%db%8c
نگاه حرام چه برای پزشک و چه برای غیرپزشک نگاه به قسمت‌هایی از بدن زن است که در نگاه نامحرم باید بپوشاند؛ یعنی نگاه به غیر از صورت و دست‌ها، یا نگاه شهوت‌آلود به خانم؛ این به حکم اولی نگاه حرام است. اما در صورت اضطرار و ناچاری که پزشک همجنس موجود نباشد یا اگر هست در دسترس نیست و فرد ناچار است، در این صورت دکتر قسمت‌های دیگر بدن را هم به ضرورت می‌تواند برای معاینه و معالجه‌ی لازم نگاه کند.
تشخیص نگاه شهوت‌آمیز هم به خود دکتر برمی‌گردد و معمولاً تشخیصش برای بیمار مشکل است. اگر خانم می‌خواهد به دکتر مراجعه کند و می‌داند پزشک برای درمان او باید به جاهایی که نگاه نامحرم به آن حرام است نگاه کند، در صورتی که پزشک همجنس وجود داشته باشد، نمی‌تواند به دکتر غیرهمجنس مراجعه کند ولو اینکه دکتر همجنس با تأخیر حاضر می‌شود، اما اگر تأخیر ممکن نیست و چاره‌ای ندارد، این مراجعه اشکال ندارد. اگرچه وظیفه‌ی دکتر هم این است که در نگاه به مقدار ضرورت اکتفا کند.