نکاتی در مورد منجمد کردن مواد غذایی در فریزر

بانوان‌ایرانی: فریز کردن مواد غذایی یکی از راه های نگهداری مواد غذایی است. باید توجه داشته باشید که فریز کردن مواد غذایی قوانین خاص مخصوص به خودش را دارد که ما شما را با آنها آشنا می کنیم.

.

.
نکته هایی مهم در مورد فریز کردن مواد غذایی
امروزه با استفاده از ظروف پلاستیکی ، برچسب‌های فریزر ، کیسه‌های پلی اتیلن و دیگر لوازم می توانید انواع خوراکی ها را در فریزر نگهداری کنید. رعایت صحیح اصول انجماد غذا به حفظ کیفیت و مواد مغذی خوراکی ها کمک می‌‌کند.
.

.

تغییرات شیمیایی هنگام انجماد
سبزیجات و میوه ها پس از چیده شدن تحت تاثیر تغییرات شیمیایی قرار گرفته که در نهایت موجب فساد و از بین رفتنشان می‌ شود.مواد مغذی ، رنگ و طعم مواد غذایی تحت تاثیر آنزیم‌های موجود به مرور زمان تغییر می کند. پس این محصولات باید زمانی که رسیده اند منجمد شوند. آنزیم‌های موجود در این مواد در اثر سرما غیر فعال شده و مانع فساد خوراکی می‌‌شود.
.

.

ذوب کردن غذاهای منجمد شده
استفاده از یخچال یا مایکروویو برای رسیدن به دمای محیط و انجماد زدایی مناسب تر است. این روش برای هر نیم کیلو غذا حدود ۵ ساعت طول می‌‌کشد. توجه داشته باشید که برای پیشگیری از آلودگی هرگز غذا را در دمای اتاق ذوب نکنید.
.

.

خطرات قرار دادن غذای گرم در فریزر
برای سالم نگه داشتن خوراکی‌ها باید قبل از انجماد کاملا سرد شوند. قرار دادن غذای گرم در فریزر دمای داخل فریزر را افزایش داده و موجب گرم شدن مواد خوراکی یخ زده اطرافش می شود و دوباره یخ زدن آنها پس از کاهش مجدد دما می‌‌شود که این وضعیت باعث تغییر طعم و بافت غذا می شود. برای خنک کردن غذا  آن را در یک کاسه ای فلزی قرار داده یا ظرف غذای گرمتان را درون یک ظرف پر از آب سرد بگذارید تا خنک شود.

*روغن اضافی خورش‌ها و مواد غذایی را که پس از سرد شدن به روی غذا می‌‌آیند را با قاشق بردارید و بعد غذا را در فریزر قرار دهید. چربی ها طول عمر غذاهای منجمد شده را کاهش می دهند.

.

سوختگی انجماد چیست؟
با استفاده از کیسه های فریزری ضد رطوبت زیپ دار مانع سوختگی غذاها در فریزر شوید. ورود هوا به داخل بسته بندی‌های غذاهای منجمد شده باعث تغییر رنگ مواد غذایی می‌‌شود. غذا فاسد نمی‌‌شود اما طعم آن مثل قبل نخواهد شد. همیشه غذاها را به اندازه نیازتان و در بسته‌های کوچک بسته بندی کنید چون هم سریعتر منجمد می‌‌شوند و هم استفاده از آن راحت تر است.

*با استفاده از برچسب نام غذا، وزن و تاریخ انجمادشان را بر رویشان یادداشت کنید.
.

.

گردآوری: بخش خانه و خانه داری بانوان ایرانی