انجیر، میوه ای شیرین، گوشت دار، زرد یا بنفش رنگ

این میوه دارای ویتامین آ ، ب و ث ، قند، پروتئین، مواد اَزُته، چربی، آهن، منگنز و کلسیم است.

 بوی بد دهان را از بین می برد، استخوان ها را محکم می سازد و همچنین موجب رویش مو می شود.

%d8%a7%d9%86%d8%ac%db%8c%d8%b1

انجیر سریع  هضم می شود و برای تقویت معده و نیروی جنسی، لینت مزاج و رفع یبوست مؤثر است. به صورت خشک کرده نیز، قابل استفاده است. کمپوت آن برای مبتلایان به سوءهاضمه مصرف می شود.

در موارد ابتلا به سرماخوردگی، عصاره لعابدار انجیر خشک، روی مخاط، اثر نرم کننده دارد. انجیر تازه دو نیم کرده، روی دملهای چرکی و تومورهای کوچک، مانند ضماد عمل می کند. شیرابه درخت انجیر در معالجه زگیل مؤثر است.

این میوه برای از بین بردن بوی بد دهان نیز توصیه شده است . شیرابه آن شیر را منعقد کرده و آن را تبدیل به پنیر می کند ومالیدن شیر ابه به میخچه ,زیگیل , خال گوشتی این آثار را از بین می برد بعلاوه گذاشتن کمی از شیرابه انجیر به محل حفره دندان کرم خورده درد آن را فورا ساکت می کند ومیوه کامل آن در موقع طبخ غذا سرعت آن را افزایش می دهد . میوه انجیر از ویتامین های A,B,C سرشار است.

انجیر در قرآن

خداوند در سوره تین به آن قسم یاد می کند. در تورات نیز از انجیر به نیکویی یاد شده و بوداییان آن را میوه ای مقدس به شمار می آوردند و معتقدند که بودا در زیر درخت انجیر به معرفت الهی دست یافت.

فواید دیگر انجیر 

کاهش فشار خون ،انجیر منبع خوب پتاسیم می باشد و همان طور که می دانیم، پتاسیم، عنصری است که برای کنترل فشار خون به کار می رود. کمبود پتاسیم، مخصوصا وقتی که غذاها دارای مقدار زیادی سدیم(نمک) باشند،

می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود. انجیر، منبع خوبی از فیبرهای غذایی می باشد. فیبر، اثر مفیدی بر کاهش وزن دارد و گرسنگی را به تاخیر می اندازد. جلوگیری از سرطان سینه به خاطر داشتن فیبر بالا، از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می کند.

بالا برنده تراکم استخوان ، دارای مقدار زیادی کلسیم (۷۹ میلی گرم در ۲۲۴ گرم انجیر) می باشد. تحقیقات نشان داده است که کلسیم در آن به همان اندازه کلسیم موجود در شیر می باشد. کلسیم، به عنوان بالا برنده تراکم استخوان شناخته شده است. به علاوه، پتاسیم موجود در انجیر، دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد. پس انجیر یکی از بهترین ها برای افزایش تراکم استخوان می باشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. جلوگیری از ضعف عضلات ، مطالعات نشان داده است که افرادی که روزانه ۳ عدد یا بیشتر میوه مصرف می کنند، ضعف و انحطاط عضلانی کمتری دارند.

این میوه بسیار مفید منبع خوبی از منیزیم نیز می باشد. ملین و ضد یبوست است. به بهبود سرفه و نفس کشیدن راحت کمک می کند. انجیر تازه مقدار کمی ویتامین C دارد و بهترین منبع(نسبت به دیگر میوه ها) ویتامین B6 می باشد. همچنین برای هضم بهتر غذا بسیار مفید است. برای کم خونی مفید است. انجیر برای افراد دارای کلسترول بالا و اسید اوریک بالا ، بسیار مفید است. تشنگی را از بین می برد. انجیر به عنوان دارویی برای تولید انرژی و قوی شدن به کار می رود. انجیر برای افرادی که رشد غیر طبیعی دارند، بسیار مفید می باشد. از سرطان روده جلوگیری می کند. انجیر جلوی رشد سلول های سرطانی را می گیرد. آنتی اکسیدان زیادی نسبت به سایر میوه ها دارد. امگا ۳ و امگا ۶ دارد. پس برای سیستم اعصاب، مغز و قلب بسیار مفید می باشد. سدیم کمی دارد. همچنین برای بهبود سردرد، دندان درد ، تهوع، تب، نقرس، گوش درد ، سوختگی، معده درد، ورم چرکی(آبسه) ، بیماری های ریوی و بیماری های مقاربتی مفید است.

احادیث درباره انجیر :

احادیثی درباره فواید این میوه نقل شده است که بخشی از آن ها را در زیر می خوانیم:

در کتاب کافی به نقل از امام رضا(ع) آمده است که فرمود:”انجیر بوی بد دهان را از بین می برد، استخوان ها را محکم می سازد، موجب رویش مو می شود و برای درمان بیماری ها با وجود آن نیاز به دارو نیست.” سپس فرمود:”انجیر شبیه ترین میوه به میوه های بهشتی می باشد.

” امیر مومنان علی (ع) فرمود: خوردن انجیر موجب نرمی مزاج می شود و برای بادهای قولنجی مفید است پس، از آن به اندازه بخورید و در خوردن آن افراط نکنید.”

در کتاب مکارم به نقل از ابوذر آمده است، روزی برای نبی اکرم(ص) انجیر را هدیه آوردند. آن گرامی به اصحابش فرمود:”بخورید، اگر روزی به شما بگویم که میوه ای از بهشت به زمین آمده است در مورد این میوه چنین خواهم گفت زیرا که هیچ تفاله ای ندارد و برای درمان بواسیر و نقرس مفید است.” امام رضا(ع) می فرماید:”انجیر