سلامتی نوزاد آرزوی هر خانم باردار است، اما سقط‌جنین ناگهانی گاهی اوقات آرزوی مادران را زنده نابود خواهد کرد. نتایج نشان می‌دهد که سقط جنین به‌حدی در بارداری‌ها رایج است که بسیاری از متخصصان زنان و زایمان این موارد را به‌عنوان بخشی عادی از زندگی می‌دانند. اگر شما هم تجربه سقط جنین را داشته‌اید،دوست دارید بدانید چه چیزی باعث ایجاد این اتفاق شده و چطور می‌توانید از وقوع دوباره آن پیشگیری کنید. اگر برای اولین بار است که ناخواسته سقط جنین داشته‌اید، لازم است استراحت کنید تا هم به لحاظ روانی و هم جسمانی به وضعیت متعادل بازگردید. اما باید بپذیرید که شاید هیچ‌وقت دلیل سقط جنین احتمالی را نفهمید.

بارداری
در بیشتر موارد دلایل نا معلوم باعث ایجاد سقط جنین ناخواسته خواهد شد. اما در مواردی که خانمی دو یا سه‌بار متوالی سقط جنین داشته، احتمالا یک مشکل پزشکی در این مورد دخیل خواهد بود. با این حال باز هم ۵۰درصد این موارد علت سقط هرگز مشخص نخواهد شد.در این مطلب به شایع‌ترین علل سقط جنین در خانم‌ها می‌پردازیم.با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های سقط جنین

وجود لکه‌های خون در اوایل بارداری امری طبیعی است،اما اگر این خونریزی همراه با دردهای عادت ماهانه یا درد جدی شکم باشد ممکن است جنین‌تان سقط شده باشد و باید به پزشک خود مراجعه کنید.پزشک با معاینه دهانه رحم می تواند مشکل را بررسی کند.

۱-مشکلات کروموزومی

دکتر برایان کووان معتقد است که ناهنجاری‌های کروموزومی ۶۰‌درصد موارد باعث سقط جنین خواهد شد. در بدن هر کدام از ما ۲۳جفت کروموزوم وجود دارد؛ یکی از پدر و یکی از مادر. گاهی اوقات وقتی‌ که تخمک و اسپرم به هم می‌رسند، ممکن است یکی از آنها دارای مشکل کروموزومی باشد. در این شرایط جنین دچار ناهنجاری کروموزومی است و بارداری اغلب به سقط جنین ختم می‌شود.

چه کار باید کرد؟

اگر برای اولین ‌بار دچار سقط جنین شده اید، صبور باشید.این احتمال وجو دارد که دوباره باردار شوید و بچه سالمی به دنیا بیاورید، زیاد است. اگر دوباره سقط جنین داشتید، حتما بافت رحمی را که از بدن‌تان خارج شده، در یک محفظه استریل شده بگذارید و نزد متخصص ببرید تا آن را برای ناهنجاری کروموزومی در آزمایشگاه تست کند.

۲-ناهنجاری رحمی و نامناسب بودن دهانه رحم

اگر رحمی دارید که شکل و تقسیم‌بندی مناسبی ندارد سقط جنین به این خاطر رخ خواهد داد که جنین نمی‌تواند شکل بگیرد یا وقتی شکل می‌گیرد، نمی‌تواند تغذیه کافی برای بقا داشته باشد.

چه کار می‌توان کرد؟

در صورتی که سقط جنین‌ مکرر باشد پزشک شما می تواند مشکل را تشخیص دهد. اما دکتر کوان می‌گوید: «خبر خوب این است که سپتوم رحمی را می‌توان با جراحی برطرف کرد» و اگر شما دهانه رحم ضعیفی داشته باشید، دکتر با بخیه زدن دهانه می‌تواند آن را بسته نگه دارد که این پروسه را سرکلاژ می‌نامند.

۳-اختلالات ایمونولوژیک

دکتر شر می‌گوید: «وقتی این نکته را درنظر می‌گیرید که بدن خانم، اسپرم‌ها را به‌عنوان یک شیء خارجی می‌بیند، اینکه بارداری اصلا اتفاق می‌افتد در نوع خودش یک شگفتی است. اما اغلب اوقات یک تخمک بارور شده، پیامی به مادر می‌فرستد که می‌گوید با من مثل یک جِرم رفتار نکن و بارداری بدون هیچ اتفاق خاصی ادامه می‌یابد. در بعضی موارد سقط جنین به این خاطر است که، جنین ازسوی بدن مادر پذیرفته نمی‌شود. پادتن‌های فسفولیپید که جنین را مورد حمله قرار می‌دهند، دلیل اصلی بسیاری از موارد سقط جنین هستند.

چه کار می‌توان کرد؟

درمانی دزست در این رابطه وجو ندارد دکتر شر می‌گوید: «هنوز در این مورد تحقیقات کافی صورت نگرفته» ولی وقتی درمان‌ها به‌صورت تجربی صورت می‌گرفتند او در درمان خانم‌ها با آسپیرین و هپارین و استروئیدهای مخصوص که تحت نظارت پزشک صورت گرفته موافق بوده است.

۴-بیماری‌های بدون درمان

مشکلاتی از قبیل تیروئید و دیابت‌های غیرقابل کنترل، هر دو به ضرر رحم خواهد بود.که تاثیر این مشکلات امکان زنده ماندن جنین را بسیار سخت و دشوار خواهد کرد.

چه کار می‌توان کرد؟

نحوه تغییر سبک زندگی و استفاده از توصیه های پزشکی برای کنترل دیابت‌ و درمان مشکلات تیروئیدی می توان در این مورد کمک بسزای کند.