خانمهای زیادی از اینکه موهای بدنشان زیاد است گلایه دارند و به پزشک مراجعه می کنند . در این مطلب میخواهیم در مورد پرمویی زنان صحبت کنیم و به علل و درمان آن بپردازیم :
اول از همه لازمه پرمویی رو به دودسته تقسیم کنیم:
  • هیرسوتیسم
  • هیپرتریکوز

هیرسوتیسم به چه معنی است؟

حتما میدانید که موی خانم ها معمولا نرم و نازک و کم رنگ هست. حالا اگر این موها تغییر شکل بدهند و مانند موی مردان خشن سفت و پررنگ شوند، اون خانم دچار پرمویی شده است.

علت پرمویی هیرسوتیسم چیست ؟

در بدن خانم ها مقدار زیادی هورمون های استروژن و پروژسترون وجود دارد و همینطور  مقدار کمی هورمون های مردانه مثل تستوسترون و…(اندروژن ها).
ممکنه یک سوال اینجا پیش بیاد.چطور ممکنه در بدن یک خانم هورمون مردانه وجود داشته باشد؟
در هر خانمی در حالت عادی از تخمدان ها و غده فوق کلیه هورمون مردانه(تستوسترون و اندوسترون دیون) ترشح میشود ولی هرگز مقدار آن به اندازه مقدار تولید شده در بیضه مردها نمیرسد.
خب وقتی یک مشکل در تخمدان یا غده فوق کلیه بوجود بیاید باعث میشود هورمون مردانه بیشتر از حد معمول ترشح شود و بدن یک خانم دچار پرمویی شود.
پس بیماری تخمدان پلی کیستیک که در خانم ها خیلی شایع هست باعث پرمویی میشود.
علایم دیگر تخمدان پلی کیستیک چیست؟

  • نامظم شدن قاعدگی
  • نازایی
  • عدم تخمک گذاری
  • چاقی
  •  دیابت

در بعضی مواقع ممکن است پرمویی بدون دلیل باشد یعنی فرد تمام بررسی های لازم رو انجام دهد ولی هیچ مشکلی نداشته باشد.

هیرسوتیسم بیشتر در کدام قسمت های بدن دیده میشود؟

موهای زیر بغل-ناحیه تناسلی-سبیل-خط ریش-سینه-بین دو پستان-قسمت داخلی ران و خط وسط کمر به سمت پایین
متاسفانه موهای مژه و ابرو حساسیتی به هورمون مردانه ندارند.

هیرسوتیسم درجه بندی مختلفی دارد:

به هر ناحیه از ۴ نمره داده میشود نمره بالاتر از ۸ هیرسوتیسم در نظر گرفته میشود.
هر تار مو سه تا مرحله سیکلی را طی میکند:
  • رشد
  • پسرفت
  • استراحت
مثلا موی ابرو، مقدار کمی رشد میکند و بعد در همان اندازه باقی میماند (استراحت) وبرعکس موی سر بیشتر رشد میکند و استراحت کمی دارد.

اینکه مو در کدامیک از مراحل سیکلی باشد به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. ناحیه رویش مو(مثال بالا)
  2. یا اینکه آیا هورمون ها میتوانند روی رویش مو اثر بگذارند یا نه؟(همان هیرسوتیم که با زیاد شدن هورمون مردانه باعث رشد زیاد مو در ناحیه زیربغل سیبیل خط ریش و…میشود.)
  3. یا اینکه عوامل ژنتیکی

پرمویی هیپر تریکوز به چه معنی ای است چیست؟

 این نوع پرمویی اصلا ربطی به هورمون ندارد و بیشتر در اندام های غیر جنسی (بین دو چشم،زیر چشم یا چانه و…)دیده میشود.

چه دلایلی باعث بوجود آمدن هیپرتریکوز میشود؟

  1. بیماری مادرزادی
  2. بعضی بیماری ها مثل پرکاری تیروئید و بی اشتهایی عصبی
  3. خوردن بعضی دارو ها مثل کورتون ها،استرپتومایسین،متیل دوپا،فنی توئین،استازولامید،دیازوکساید و والپروئیک اسید و..

روشهای درمان پرمویی در زنان:

الکترولیز:

برای برداشتن دائمی موهای زائد در افرادی که دچار  پرمویی  هستند می توان از الکترولیز استفاده کرد. در این روش سوزن نازکی داخل فولیکول مو قرار داده می‌شود و از جریان الکتریکی برای از بین بردن فولیکول مو استفاده می‌شود و اندکی درد دارد.

اپیلاتورهای برقی:

این موبرها مانند تیغ هستند اما در این روش مو از زیر پوست کنده می شود. فایده این روش در این است که بدن مدت طولانی بدون مو خواهد بود و زمان بیشتری برای رشد نیاز دارند و اگر این روش در قسمتی از بدن بطور مرتب و مکرر انجام شود تعداد موهای آن منطقه به مرور کاهش خواهد یافت. این روش قدری دردناک است.

لیزر موهای زائد:

لیزر موهای زائد مطمئن‌ترین روش در برطرف کردن موهای زائد بدن است چرا که فقط جهت نفوذ در ریشه مو طراحی شده است. بنابراین برای بقیه قسمت‌های بدن شما، عامل مخربی محسوب نمی‌شود. در عملیات درمانی لیزر موهای زائد مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا پوست اطراف صدمه ای نبیند. ماده ای که به مو رنگ می دهد، ملانین نام دارد. این ماده نور را از لیزر جذب کرده و آن را تبدیل به حرارت می کند این حرارت به اندازه ای است که مکانیسم رشد مو را غیر فعال کرده و از کار می اندازد و به این ترتیب باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود. درست است که در این روش نیاز به چندین مرحله درمان است اما مطمئناً بیشترین اثر را بر روی موهایی که در مرحله رشد هستند دارد. از طرفی لیزر موهای زائد  سریعتر عمل می کنند و در مقایسه با تکنیک‌ها و روش‌های دیگر مانند مومک انداختن، بی رنگ کردن ،کندن، اصلاح کردن با تیغ و الکترولیز در کاهش تعداد موها تقریبا نتیجه کار دائمی است. لیزر درمانی بیش از همه در افرادی با موهای تیره و پوست روشن قابل استفاده است. علاوه بر مو، پوست هم رنگ خود را از ملانین می‌گیرد و پوست تیره با ملانین بیشتر می تواند، انرژی لیزر بیشتری را جذب کند که منجر به آسیب پوست و بی‌رنگ شدن آن می شود.