معلولیت ذهنی و جسمی نوزاد فقط به خاطر ژنتیک نیست و تغذیه مادر در دوران بارداری و حتی قبل از دوران بارداری به شدت در این گونه ناهنجاری ها موثر است.
کارشناسان به زنانی که میخواهند فرزند دار شوند توصیه می کنند با انجام معاینات پزشکی قبل از بارداری در صورت وجود کم خونی و فقر آهن حتماً از محصولات دارویی بویژه اسید فولیک و ویتامین های گروه B با تجویز پزشک استفاده کنند تا از احتمال معلولین ذهنی و جسمی نوزاد کم نماید .
کودک-معلول
تحقیقات جدید نشان می دهد مادرانی که در دوران بارداری دچار کم خونی به ویژه در سه ماهه اول بارداری بوده اند نوزادانی با مشکلاتی چون کوچک بودن مغز، عدم شکل گیری کامل ستون فقرات و نخاع را با درصد بالایی به دنیا آورده اند.
برخی از آسیب های ناشی از کمبود این مواد مغذی در نوزادان دائمی است و باعث معلولیت مادام العمر در آنها می شود.
لازم به ذکر است، کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده به بانوان در سنین باروری بین ۱۵ الی ۴۵ سال توصیه می کنند با تنظیم رژیم غذایی روزانه و مصرف میوه هایی همچون تمشک  و سبزیجات حاوی ویتامین B ، مواد پروتئینی چون گوشت و خوردن دانه هایی چون عدس مانع از کمبود مواد مغذی در بدن خودشوند تا فرزندانی سالم بدنیا آورند، میزان استاندارد مصرف و نیاز روزانه بدن به اسید فولیک در بانوان در حدود ۴۰۰ میکروگرم است.
وجود حد کافی و نرمال  آهن و انواع ویتامین های گروه B در دوران بارداری همچنین مانع از تولد نوزادان با اضافه وزن و ابتلای آنها به چاقی در سالهای آتی می شود و سلامت آنها را تضمین می کند.