بانوان ایرانی : بسیار از کدبانوهای قدیمی دلمه برگ مو را به راحتی و به خوشمزگی هرچه تمام تر درست می کردند ولی شاید برخی از خانمهای جوان در درست کردن دلمه مشکل داشته باشند و در این زمینه سوالاتی هم پرسیده میشد که در این بخش آشپزی سایت بانوان ایرانی ما آموزش درست کردن دلمه برگ مو را قرار داده ایم :

 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو :

سبزی مخصوص دلمه ( نعنا.مرزه.ترخون.پیازچه.شوید.جعفری ) ۲۰۰ گرم
برنج ۲ لیوان
ماست ۲ لیوان
لپه ۱۰۰ گرم
برگ انگور به مقدار لازم
گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
روغن.نمک.فلفل به میزان لازم

%d8%af%d9%84%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%da%af-%d9%85%d9%88

طرز درست کردن دلمه برگ مو :

برنج را نیم ساعت درون آب خیس دهید و پس از این مدت زمان برنج را با چند لیوان اب و کمی نمک بپزید و همانند برنج ابکش اماده و ابکشی کنید ( وقتی دانه برنج را میان انگشتان دست میفشارید باید دورش نرم و مغزش کمی خام باشد ).

پیاز را ریز کرده و با کمی نمک و فلفل در روغن تفت دهید سپس گوشت چرخ کرده را اضافه نمائید و مجدد تفت دهید تا رنگ گوشت ها تغییر کند سپس بگذارید سرد شود.

لپه باقلا را کمی بپزید تا نیم پز شود ؛ سبزی ها را نیز شسته و چرخ نمائید یا ریز خرد کنید ؛ وقتی مواد گوشتی خوب سرد شدند سبزی های خرد شده ، ماست ، لپه باقلا پخته و برنج ابکش شده را اضافه کنید و خوب مخلوط نمائید.

برگ موها را بشوئید ؛ برگ مو را به پشت کف دست تان قرار دهید ( مواد داخل قسمت پشت برگ ریخته میشود ) درون هر برگ مو را یک قاشق یا بیشتر از مخلوط مواد بریزید و ارام بپیچید تا مواد خوب مخفی شوند ، تمام دلمه ها را به همین صورت اماده کنید.

کف قابلمه ای مناسب را کمی چرب کنید و برگ موها را کف قابلمه به ارامی قرار دهید ، کاسه یا بشقاب کوچکی را روی دلمه ها قرار دهید تا در زمان پخت برگ ها از هم باز نشوند ( البته نباید زیاد سنگین باشد تا به دلمه ها فشاری وارد نشود ).

پس از چیدن دلمه ها حدود ۲ لیوان اب و چند قاشق روغن به قابلمه اضافه کنید ، حرارت را زیاد کنید و وقتی اب شروع به تبخیر کرد حرارت را ملایم کنید تا دلمه ها با حرارت ملایم پخته و نرم شوند.

نکته ها : در صورتی که سبزی تازه در دسترس نبود از سبزی خشک هم میتوانید استفاده کنید ، در صورت تمایل میتوانید بجای لپه باقلا از لپه قیمه ای استفاده کنید که در اینصورت باید لپه را از شب قبل خیس کنید تا نرم شود.

گردآوری: بخش آشپزی و تغذیه بانوان ایرانی