سارا زاهدی ، ریاضیدان ایرانی‌ سوئدی برنده جایزه معتبر اروپایی در این رشته شده‌است؛ جوایزی که هر چهار سال یک‌ بار به ریاضی‌ دانان جوان اروپایی اختصاص پیدا می‌کند. زاهدی تنها زنی‌ است که در میان برندگان امسال قرار دارد.

 سارا-زاهدی

به گزارش سایت بانوان ایرانی و به نقل از NPR،‌ جوایز معتبر IMS از سوی « جامعه ریاضیات اروپا» به « ستارگان جوان ریاضیات اروپا »، و از سال ۱۹۹۲ اعطا می‌شود. در میان برندگان تاکنون فقط نه زن توانسته‌اند این جوایز را از آن خود کنند، که یکی از آنها زاهدی است. او استادیار «موسسه سلطنتی فناوری» در سوئد است. این دانشگاه خود از معتبرترین دانشگاه‌های اروپاست.

تحقیقات این ریاضیدان متمرکز بر توسعه روش‌های محاسباتی، برای حل «معادلات دیفرانسیل با مشتقات پاره‌ای‌» در حوزه‌های در حال تحول است. این حوزه‌ها، برای نمونه، شبیه‌سازی جریان‌های چند مرحله‌ای است که در حوزه مکانیک سیالات قرار می‌گیرد. دینامیک سیالات محاسباتی، خود از بزرگ‌ترین زمینه‌هایی‌ است که مکانیک قدیم را به دنیای کامپیوتر وصل می‌کند.

یافته‌ها و تحقیقات فعلی‌ای که زاهدی مشغول انجام آنها است، می‌تواند در نهایت به کاهش صدمات ناشی از نشت نفت در محیط، برای نمونه بر زندگی آبزیان و دریاها موثر باشد.

لازم به ذکر است که سارا زاهدی در تهران به دنیا آمده است و ۳۴ سال سن دارد و از ۱۰ سالگی به سوئد رفته است. زاهدی گفته است: «زمانی که به سوئد آمدم، هیچ دوستی نداشتم و زبان سوئدی هم اصلا بلد نبودم. ولی ریاضیات، زبانی بود که قادر بودم درک کنم».