در سالیان اخیر مردم سراسر دنیا دنبال مواردی برای جایگزینی گوشت هستند و در این زمینه موارد بسیاری را تست کرده اند . جک فروت میوه ای است که می تواند برای این مهم بهترین گزینه باشد.
%d8%ac%da%a9-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%aa

جک فروت یک میوه بزرگ و درختی است که اکثرا در مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق آفریقا رشد می کند. هر یک عدد از این میوه ها بین ۴٫۵ تا ۴۵ کیلوگرم می تواند وزن داشته باشد. به همین دلیل، سنگین ترین میوه درختی در جهان نیز به شمار می رود.

درخت این میوه نیز بین ۹ تا ۱۵ متر ارتفاع دارد و در طول سال، حدود ۱۵۰ عدد جک فروت تولید می کنند.

از آن جا که درختان این میوه در کشورهای هند، تایلند، مالزی و بنگلادش رشد می کنند، می توان گفته که یک گیاه بین المللی است.

%d9%85%db%8c%d9%88%d9%87-%d8%ac%da%a9-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%aa

هر ۴۵۰ گرم آن بین ۲ تا ۲٫۵۰ دلار قیمت دارد. جک فروت مملو از مواد مغذی و ویتامین هاست. این میوه، سبز رنگ، آبدار و معطر بوده و مملو از پروتئین، پتاسیم و ویتامین B است. این میوه ویتامین C هم دارد.گفته می شود هر لیوان از آب این میوه حدود ۹۵ کالری دارد.

%d9%be%d8%ae%d8%aa-%d8%ac%da%a9-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%aa

وقتی جک فروت را باز می کنید، می بینید که صدها دانه دارد. این دانه ها سرشار از کلسیم، آهن، پروتئین و پتاسیم هستند. به دلیل وجود این همه مواد مفید، لقب «معجزه زمین» به آن داده شده است.

هنگامی که جک فروت رسیده و خام باشد، گوشتی به رنگ آناناس خواهد داشت. گفته می شود که طعم آن نیز چیزی بین آناناس و گلابی است. اما وقتی چند ساعت پخته می شود، طعمی همانند گوشت به خود می گیرد که برای استفاده در غذاهایی همانند ناچو یا تاکو بسیار عالی است.

 %d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%ac%da%a9-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%aa

این میوه را در هر حالتی می توان مصرف کرد؛ رسیده، کال، پخته و خام. در آسیا از آن خوراکی های گوناگونی همانند چیپس، خوراک سرخ شده، آب میوه و بستنی تهیه و عرضه می شود.