گاهی فرزندتان به دور از چشمان شما، کار نادرستی انجام می‎دهد. عکس العمل شما چیست؟ دو انتخاب بیشتر ندارید. یا مچ او را بگیرید و یا چشمان خود را به روی این مورد ببندید .

تعافل

 

اگر راه اول و مچ گیری از فرزندتان را انتخاب کردید مجبورید هربار مچ او را بگیرید و هر بار این خطا را انجام داد او را نصیحت و موعظه کنید و یا هرچقدر که خواستید او را سرزنش و توبیخ کنید. در این حالت چند اتفاق و نتیجه به طور قطع پیش خواهد آمد:

دیگر فرزندتان مرتکب خطا نخواهد شد، نه بخاطر تاثیر کلام و روش تربیتی شما، بلکه به این دلیل که او کارهایش را به دور از چشم شما انجام می‎دهد. مسلما او برای انکار و رد اتهام از خود دروغ‎گوی خوبی هم خواهد شد. اعتبار، آبرو و عزت او پیش شما کم‎رنگ شده است؛ در نتیجه از انجام کارهایی که اعتبارش را لکه‎دار کند ابایی نخواهد داشت و سرکش خواهد شد.

تاثیر حرف شما به مرور کم‎تر می‎شود و به قول معروف دیگر برایتان تره هم خرد نمی‎کند. زیرا زشتی کار نادرست،‎ نزد شما برایش شکسته شده و دیگر ابایی از انجام آن و کارهای نادرست‎تر نخواهد داشت.

چشم ببندید
اما شما راه دیگری نیز برای انتخاب دارید. عمل مخفیانه فرزندتان را نادیده بگیرید و همان ضرب المثل معروف شتر دیدی ندیدی را سرلوحه کار خود قرار دهید. در این صورت شما یک قدم از فرزندتان جلوتر هستید.

این نادیده گرفتن رفتارهای اشتباه در روش‎های تربیتی، تعافل نامیده می‎شود که چشم‌پوشی از خطا و اشتباه دیگران به خصوص فرزندان است.

در تربیت فرزند چشم‎پوشی از اشتباهات زمانی رخ می‎دهد که فرزندتان از کاری که می‎کند شرم دارد و علاقه‎مند به فاش شدن آن نیست. اگر شما در همان لحظه اعتراف به دانستن آن بکنید، عواقب ذکر شده یقه‎تان را می‎گیرد اما اگر کمی دندان به جگر بگذارید و به آرامی از آن عبور کنید، قبح این عمل برای فرزندتان نمی‎شکند و گستاخانه آن را تکرار نمی‎کند. مثلا اگر فرزندتان در خفا و با ترس از شما سیگار می‎کشد، اگر متوجه شود که می‌دانید، دیگر زشتی عمل برایش کمتر می‌شود و به مرور در کنار شما نیز سیگار خواهد کشید. پس تعافل در تربیت فرزند نقش مثبتی خواهد داشت .