بسیاری از خانم ها وقتی باردار می شوند در باره اینکه در این دوران چه چیزی بخورند و یا نخورند دچار سردرگرمی می شوند . یکی از خوراکی هایی که به زنان باردار توصیه می شود در این دوران مصرف کنند خرما است .

در این مطلب به ارزشهای غذایی خرما و فواید آن در دوران بارداری برای زنان و تاثیر آن بر فرزندان اشاره شده است :

%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7

ارزش غذایی خرما برای زنان باردار:

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم خرما به شرح زیر است:

• انرژی ۲۸۲ کیلوکالری

• پروتئین ۲٫۵ گرم

• فیبر ۸ گرم

• چربی ۰٫۴ گرم

• فولات ۱۹ GS

• آهن ۱٫۰۹ میلی گرم

• ویتامین ۲٫۷ میلی گرم

• منیزیم ۴۳ میلی گرم

• پتاسیم ۶۵۶۶ میلی گرم

تا به حال در تاریخ پزشکی، هیچ مطالعه و یا تحقیقی نشان نداده است که لازم است مادران باردار میوه خرما را از برنامه غذایی خود، به طور کامل حذف کنند. در واقع، اکثر این مطالعات ادعا می کند که مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری زنان می تواند به سلات مادر باردار و جنین داخل رحم او کمک کرده و بدن هر دوی آن ها را از مواد مغذی و ویتامین های مختلف بهره مند سازد.

فواید خوردن خرما در دوران بارداری:

خرما یک منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها مختلف است، در حالی که چربی بسیار کمی دارد. همچنین، این میوه مغذی حاوی ترکیبی از فیبر محلول و نامحلول می باشد که مصرف ان برای حفظ سلامت سیستم گوارشی زنان باردار وجنین داخل رحم این افراد بسیار مفید است. همچنین، جالب است بدانید که میوه خرما دارای مقدار مناسبی از قند طبیعی بوده و سرشار از پتاسیم و سدیم کمتری می باشد. در نتیجه، می توان ادعا کرد که مصرف آن به تنظیم سیستم عصبی مادران باردار و  جنین داخل رحمشان کمک زیادی خواهد نمود. در ادامه این مقاله، به برخی از مهم ترین مزایای مصرف خرما در دوران بارداری اشاره شده است. این موارد عبارتند از:

۱٫ تامین انرژی لازم در دوران بارداری با خرما:

بدن زنان در دوران بارداری، به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، که مصرف خرما سریع ترین راه برای ارائه انرژی به بدن این افراد خواهد بود.

۲٫ داشتن بدن کشیده و بلند جنین با خوردن خرما در دوران بارداری:

پروتئین ها معمولا متشکل از اسید آمینه ها هستند، که سلول های بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد را می سازند. با توجه به این توصیفات، برای این که بدن کودکی کشیده و بلند شود و از رشد کافی برخوردار باشد، باید از دوران جنینی و در داخل رحم مادرش پروتئین کافی دریافت کند. پس، مادران حامله باید برای حمایت از رشد نوزاد داخل رحم خود و برآورده نمودن نیازهای بدن او حتما پروتئین را به مقدار مناسبی مصرف کنند.

۳٫ کنترل وزن در بارداری با خرما:

آز آن جایی که برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش زنان باردار، باید بدن این افراد را از بروز مشکل یبوست در امان نگه داشت،  پس مصرف میوه خرما که دارای مقدار فیبر بالایی است، گزینه خوبی خواهد بود. علاوه بر این موارد، مصرف میوه خرما می تواند سطح کلسترول خون مادران باردار را تنظیم نموده و بدن این افراد را از ابتلا به انواع عفونت ها محافظت نماید. با آغاز روند بارداری، مادران در معرض خطر ابتلا به فشار خون و دیابت دوران بارداری قرار دارند، که مصرف فیبر زیاد در این دوره حساس کمک خواهد  کرد تا از بروز این مشکلات در بدنشان جلوگیری کنند. در نهایت، فراموش نکنید که مصرف میوه خرما در دوران بارداری، برای حفظ وزن متعادل زنان نیز بسیار مفید است.

به دلیل این که اغلب زنان در دوران بارداری خود، بیش از حد گرسنگی می کنند، پس مصرف فیبر زیاد می-تواند احساس گرسنگی را در بدن آن ها کنترل کرده و احساس پر بودن معده را برای یک مدت طولانی فراهم می کند.

۴٫ خرما و جلوگیری از نقایص مادرزادی:

همانطور که می دانید فولات و یا اسید فولیک در تشکیل سلول های جدید بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار موثر بوده و از بروز مشکل کم خونی در بدن زنان باردار جلوگیری می کند. همچنین، مصرف این میوه در پیشگیری از بروز نقائص هنگام  تولد در بدن نوزادان که بسیار هم خطرناک است، مفید می باشد. در نهایت، جالب است بدانید که مصرف منظم این میوه ممکن است از آسیب رسیدن به مغز و نخاع نوزاد، مانند بروز بیماری اسپینا بیفیدا و آنانسفالی در بدن او هم جلوگیری کند.

۵٫رشد استخوان جنین با ویتامین K موجود در خرما:

ویتامین K نقش کلیدی در لخته شدن خون زنان باردار داشته و در قوی نگه داشتن استخوان های بدن خود مادر باردار و جنین داخل رحم او هم نقش حیاتی بازی می کند. همچنین، فراموش نکنید که کمبود ویتامین KK در بدن مادران باردار می تواند بسیار  خطرناک باشد، چون این مادران در هنگام بروز جراحات و زخم ها در معرض خطر لخته نشدن خون قرار می گیرند که این حالت می تواند زندگی خود مادر و جنین داخل رحم او را تهدید کند. علاوه بر این موارد، کمبود این ویتامین در بدن زنان باردار، باعث رشد نیافتن استخوان های جنین داخل رحم او خواهد شد.

۶٫ تامین آهن زنان باردار با خرما:

همان طور که می دانید وجود آهن در بدن زنان باردار، نقش مهمی را در انجام فرآیندهای متابولیکی ایفا می کند. علاوه بر این مورد، آهن همراه با مولکول گلوبین، در تولید اکسیژن و رسیدن آن به تمام سلول های بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار موثر است.

که رسیدن آهن به بدن زنان در هر دوره از زندگی، به خصوص در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا آهن بخشی جدایی ناپذیر از میوگلوبین، کلاژن، آنزیم های بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد می باشد. در نهایت، یادتان باشد که رسیدن آهن کافی به بدن جنین داخل رحم زنان باردار مانع بروز کم خونی در بدن آن ها شده و باعث می شود که سیستم ایمنی بدن نوزاد  قوی تر شود.

۷٫ جلوگیری از مشکل کلیوی با خوردن خرما در بارداری:

به خاطر بسپارید که پتاسیم یکی از الکترولیت های مهم موجود در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد است. همچنین، وجود این ماده معدنی مفید در حفظ و کنترل فشار خون زنان باردار هم بسیار مفید می باشد. فراموش نکنید که وجود پتاسیم  کافی در بدن زنان باردار، به حفظ تعادل آب در آن کمک کرده و سلامت قلب، دستگاه گوارش و عملکرد عضلات این افراد را تضمین خواهد کرد. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان ادعا می کنند که مصرف پتاسیم در دوران بارداری، به بدن این مادران  کمک می کند تا اعصاب و عضلات خود را کنترل کنند.

کمبود پتاسیم در بدن زنان باردار می تواند باعث بروز مشکلات کلیوی شده و منجر به مرگ فرد شود.

۸٫ زایمان آسان تر با خوردن خرما در بارداری:

وجود منیزیم در بدن زنان باردار کمک می کند تا حمل و نقل یون های کلسیم و پتاسیم از طریق غشای سلولی که در انقباضات عضلانی و ریتم طبیعی قلب موثر هستند، به صورت فعال انجام گیرد. همچنین، رسیدن منیزیم کافی به بدن مادران باردار در شکل گیری دندان ها و رشد مناسب استخوان های جنین داخل رحم افراد بسیار موثر بوده و کمک می کند تا سطح قند خون در بدن  خود مادر هم در حالت طبیعی کنترل شود.

جالب است بدانید که نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که مصرف ناکافی منیزیم در دوران بارداری زنان می تواند منجر به مبتلا شدن زنان حامله به فشار بالا خون، اختلالات کبد و کلیه و مشکلات بینایی شود. همچنین، تحقیقات درج شده در مجله زنان و زایمان سال ۲۰۱۱ نشان می دهد زنانی که در دوران بارداری خود منیزیم را به اندازه کافی دریافت کرده اند، زایمان آسانی داشته اند، چون رسیدن منیزم به بدن این افراد باعث اتساع راحت دهانه رحم شده و مدت زمان انجام روند زایمان طبیعی را کاهش می دهد. پس، اگر شما هم به عنوان یک زن حامله تصمیم دارید تا فرزند خود را با زایمان طبیعی به دنیا  بیاورید، بهتر است آمادگی خود را برای تولد طبیعی نوزادتان در ماه های اولیه دوران بارداری به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.

با این حال، آنچه که در این میان بسیار مهم است و همه زنان باردار باید همیشه آن را به یاد داشته باشند، این است که رعایت حد اعتدال در مصرف هر چیزی بهترین گزینه خواهد بود. همچنین، به عنوان یک خانم باردار باید تاریخ مصرف درج شده بر روی بسته مواد غذایی را هم مورد توجه خود قرار دهید.