گرفتگی لوله فاضلاب یکی از مشکلات خانگی است .به نظر استفاده از مواد به شدت خورنده جهت باز کردن لوله‌ها راه حل مناسبی نمیباشد و علاوه بر ضرر زدن به انسان به محیط زیست نیز آسیب وارد میکند . ما مجبور نیستیم برای باز کردن لوله فاضلاب از این مواد شیمیایی و خطرناک استفاده کنیم  . در زیر روشی ساده و خانگی را برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب بیان خواهیم کرد :

 لوله-فاضلاب

وسایل مورد نیاز برای باز کردن لوله فاضلاب :

یک جعبه جوش‌شیرین
سرکه
یک دستمال یا کهنه به اندازه کافی بزرگ که روی سوراخ فاضلاب قرار دهیم تا آن را مسدود کند
یک کتری پر از آب جوش
مراحل انجام کاربرای باز کردن لوله فاضلاب

مرحله اول : نصب  بسته جوش‌شیرین را در سینک خالی کنید. برای انجام این کار جوش‌شیرین را به صورت خشک استفاده نمایید و آن را با هیچ‌ چیز مخلوط یا خیس نکنید. فقط آن را مستقیم در لوله خالی کنید.

مرحله دوم : دستمال یا پارچه‌ها را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را آماده، کنار دستتان قرار دهید.

مرحله سوم : بعد از ریختن جوش‌شیرین نصف فنجان سرکه داخل راه فاضلاب خالی کنید. بلافاصله بعد از ریختن سرکه حتماً با دستمال یا پارچه راه فاضلاب را ببندید، سوراخ را کاملاً ببندید تا هیچ‌چیز نتواند فرار کند. این کار به این خاطر است که واکنش بین این دو ماده باعث یک” آتش‌فشان کوچک “می‌شود که می‌خواهد از راه فاضلاب خارج شود- ولی شما باید آن را آن پایین نگه‌دارید.

مرحله چهارم : این ترکیب را در لوله برای ۳۰ دقیقه نگه‌دارید و در این زمان یک کتری آب بجوشانید.

مرحله پنجم : بعد از ۳۰ دقیقه پارچه یا کهنه را بردارید و به آرامی آب جوش را در لوله‌ خالی کنید.
کار ما تمام شد  و الان لوله باید به خوبی باز شده باشد. و اگر چنین نیست این کار را یک بار دیگر تکرار کنید. بعضی مواقع لازم است که این کار بیش از یک‌بار انجام داده شود، اما معمولاً همان یکبار کافی است. نکته مهم این است که الآن شما می‌توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی و به روشی طبیعی، راه لوله‌ها را باز کنید، به همین علت می‌توانید هر چند باری که لازم است این کار را انجام دهید.