سایت کمیته ملی پارالمپیک ، رقابت‌های کسب سهمیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته‌های مختلف به پایان رسیده است و بر این اساس ترکیب تیم‌های بانوان اعزامی ایران به این دوره از بازی‌های پارالمپیک در رشته های مختلف نیز مشخص شده است.

پارالمپیک-۲۰۱۶-ریو

 

بانوان ایران در ۴ رشته والیبال نشسته , تیر اندازی , قایقرانی و تیر کمان در این مسابقات شرکت خواهند کرد .

 

والیبال نشسته بانوان

تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران در بازی های پاراآسیایی کره جنوبی به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. اما این عنوان تنها یک مدال نقره آسیایی برای والیبال نشسته بانوان ایران به همراه نداشت بلکه زمینه اعزام پارالمپیکی این تیم را هم موجب شد. مسئولان مربوطه در کمیته ملی پار المپیک با توجه به نایب قهرمانی در اینچئون و لحاظ کردن شرایط کلی تیم ملی والیبال نشسته بانوان، شهریورماه سال گذشته با اعزام این تیم به بازی های پارالمپیک ریو موافقت کردند و اینگونه این تیم برای نخستین بار در ترکیب کاروان پارالمپیکی ایران قرار گرفت.

 

تیم ملی والیبال نشسته ایران طبق گروه بندی انجام شده باید در مرحله مقدماتی بازی های پارالمپیک ریو، در گروه دوم این رقابت ها با دو تیم اول جهان یعنی چین و آمریکا همراه با روآندا دیدار کند. ملی پوشان والیبال نشسته بانوان ایران در حالی با چین و آمریکا همگروه شده  اند که این دو تیم در هر دو دوره گذشته بازی های پارالمپیک فینالیست شدند و در هر دو دوره هم چین صاحب برتری شد.

 

تیر و کمان

تیروکمان بانوان ایران در پارالمپیک ریو  با ۳ کماندار در این رویداد حاضر می‌شود.

از میان کمانداران پارالمپیکی بانوان ایران،، محدثه کهنسال در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ آلمان (شهریورماه سال ۹۴) کسب سهمیه کرد. به فاصله دو ماه بعد از این رقابت‌ها زهرا نعمتی در مسابقات قهرمانی آسیا که آبان ماه سال گذشته در تایلند برگزار شد، سهمیه المپیک را کسب کرد. سمیه عباسپور هم در مسابقات ۲۰۱۶ انتخابی جهانی چک در رشته کامپوند آخرین سهمیه تیر و کمان ایران برای پارالمپیک ریو را به نام خود ثبت کرد.

 

تیراندازی بانوان

تیم ملی تیراندای معلولان با ترکیبی ۴ نفره متشکل از ساره جوانمردی و عالیه محمودی در دو ماه تپانچه بادی و تپانچه ۵۰ متر بانوان، سمیرا ارم در تپانچه بادی بانوان، معصومه خدابخشی در تفنگ ایستاده  در میادین ریو شرکت خواهد کرد.

 

قایقرانی بانوان

شهلا بهروزی راد از مسابقات جهانی ایتالیا سهمیه گرفت و اواخر اردیبهشت ماه هم مسابقات کسب سهمیه در دویسبورگ آلمان شرکت کرد.

شهلا بهروزی راد سال گذشته با کسب عنوان ششم مسابقات جهانی ۲۰۱۵ ایتالیا به عنوان اولین قایقران معلول ایران جواز حضور در بازی‌های پارالمپیک ریو را به‌دست آورد.  وی در فینال کلاس LTA مسابقات جهانی ایتالیا در میلان و در رقابت با قایقرانانی از روسیه، آمریکا، فرانسه، رومانی، استرالیا، ایتالیا، انگلستان و کانادا با کسب رکورد ۵۳٫۸۰۱ ثانیه در رده ششم جهان قرار گرفت و موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شد.

بدین ترتیب بهروزی‌راد برای نخستین بار در طول تاریخ، قایقرانی معلولان ایران را صاحب سهمیه پارالمپیک کرد. ضمن اینکه وی اولین پاروزن ایرانی است که از میادین جهانی موفق به کسب ورودیه بزرگترین رویداد ورزش جهان شده است، چراکه حتی قایقرانان کشورمان که در ادوار مختلف بازی‌های المپیک حضور داشته‌اند از میادین قاره‌ای و در رقابت با حریفان آسیایی موفق به کسب سهمیه المپیک شده بودند.