همه ما بانوان در خانه با رسوب گرفتن کتری ها و سماور ها مواجه می شویم که بیشتر به خاطر وجود ناخالصی ها در آب شهری به وجود می آید .  این رسوب‌ها اگر از بین نروند باعث بد رنگ شدن چای و نوشیدنی‌ها می‌شوند همچنین طعم نامطلوبی به آن‌ها می‌بخشند .
در این مطلب روش‌ها و راه کارهای ساده‌ای برای از بین بردن رسوب کتری ها و سماورها در اختیار شما قرار می‌دهیم :
%d8%b1%d8%b3%d9%88%d8%a8-%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c
روش اول:

برای جرم‌های نسبتا تازه و لایه‌های نازک آهکی، ابتدا کتری را داغ کنید و سپس مقداری آب یخ درون آن بریزید با این روش جرم‌ها به آرامی از جدار کتری کنده می‌شوند توجه داشته باشید برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود چرا که موجب از بین رفتن لحیم داخل آن می‌گردد.

روش دوم:

می‌توانید مقداری سرکه درون کتری ریخته و مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس آب آن را خالی کرده و بشویید و دوباره از آب پر کنید و بگذارید بجوشد این کار برای از بردن بوی نامطبوع سرکه از داخل کتری بسیار موثر است.

روش سوم:

یکی دیگر از روش‌های جالب از بین بردن رسوب کتری‌ها و جلوگیری از رسوب مجدد آن‌ها استفاده از فلس صدف یا همان گوش ماهی‌ها است که باعث می‌شود آهک موجود در آب را را به خود جذب نمایند، از این روش پس از جرم زدایی و یا برای کتری‌های نو استفاده کنید تا آهک آب به دیواره‌های آن جذب نشود.

روش چهارم:

روش موثر دیگر برای رسوب زدایی استفاده از سیب زمینی رنده شده است در ظرف مورد نظر با توجه به اندازه ظرف دو یا سه سیب زمینی رنده کنید و اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد، سپس یک تکه زاج سفید کوبیده شده به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید، آب آن را خالی کنید بشویید و بگذارید با آب تازه بجوشد.

روش پنجم :

می‌توانید برای جرم گیری از مقداری جوش شیرین حل شده در آب نیز استفاده کنید، برای این منظور این ترکیب را به نسبت ۲ به ۱ تهیه کنید و بگذارید درون کتری بجوشد، اگر به نتیجه نرسیدید این عمل را چند بار تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

روش ششم :

اگر مقدار رسوبات حجیم نیست و کتری مورد نظر شما کوچک است می‌توانید درون آن آب بریزید و به مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورده پس از خارج شدن یخ از آن کتری رسوب زدایی می‌شود، آن را بشویید و با آب تازه بگذارید به جوش بیاید.