سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع تین سرطان ها در بین بانوان به شمار می آید.در بعضی از مطالب نقل شده است که استفاده از سوتین ها یکی از عوامل ایجاد سرطان سینه می باشد در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم با ما همراه باشید.دریکی از کتاب های منتشر شده در سال ۲۰۰۵ که ادعا می شود بانوانی که از سینه بند استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند،

آیا بستن سوتین ضرر دارد؟

بر خلاف نظر برخی از رسانه ها و تبلیغات برخی از افراد، هیچ دلیلی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در کسانی که از سینه بند ( سوتین) استفاده می کنند وجود ندارد.

محققان بعد از مطالعات بسیار در این زمینه با در نظر گرفتن نوع سینه بند هایی که بانوان استفاده می کنند،با بررسی موضوعاتی چون زمانی که برای اولین بار از سینه بند استفاده شده و تعداد ساعاتی که در طول شبانه روز از سینه بند استفاده می کنند.به اطلاعاتی دست پیدا کرده اند.

دکتر لو چن، یکی از محققان سرطان در پایان این تحقیق نتیجه را اینگونه اظهار کردند: ما هیچ مدرکی دال بر اینکه نشان دهد استفاده از سینه بند با افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است پیدا نکردیم. این تحقیق در واکنش کتاب منتشر شده در سال ۲۰۰۵ که ادعا کرد زنانی که در کشور های توسعه یافته زندگی می کنند به خاطر اینکه بیشتر از زنانی که در کشور های غیر توسعه یافته زندگی می کنند از سینه بند استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، انجام گرفت. در این کتاب ادعا شده بود که سینه بند ها در سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی اختلال ایجاد کرده و مانع دفع مواد زائد می شوند که همین قضیه می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شود.

با تحقیق بر روی ۱۰۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه که بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ تشخیص داده شده بود با ۴۶۹ زن که به سرطان مبتلا نبودند این مقایسه انجام شد. تمام زنانی که در این تحقیق علمی شرکت کرده بودند در محدوده سنی ۵۵ تا ۷۴ سال قرار داشتند و یائسه بودند.

پس براساس این نتایج بدست آمده استفاده از سینه بند، نوع سینه بند و مدت زمان استفاده از آن در طول روز و سنی که برای اولین بار از سینه بند استفاده کرده اند، هیچگونه تاثیری بر روی افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد. می توان نتیجه گرفت که استفاده از سینه بند کاملا ایمن و بی خطر است.