آموزش پختن شله زرد

بانوان‌ایرانی: در این پست آموزش پخت شله زرد را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

.

مواد لازم برای  پختن شله زرد به تعداد چهار ظرف:

آموزش پختن شله زرد

طرز تهیه شله زرد:

در مرحله اول برنج را قبل از استفاده خوب با آب گرم شستشو می دهیم. سپس روی آن آب گرم می ریزیم و حدود چهار تا پنج ساعت صبر می کنیم تا خیس بخورد.

در مرحله دوم آب برنج را خالی می کنیم و برنج را به همراه ۱۴ لیوان آب داخل قابلمه ای مناسب می ریزیم تا جوش بیاید. وقتی که به نقطه جوش رسید حرارت را کم می کنیم تا برنج  آرامی بپزد. توجه داشته باشید که اگر حرارت زیاد باشد برنج به ته قابلمه می چسبید. در اواسط کار کمی زعفران به برنج و آب اضافه کنید تا مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران ریخته شده بستگی به نظر خودتان دارد .دقت کنید که زعفران را کم کم به مواد قبلی اضافه کنید. توجه داشته باشید که مواد داخله قابلمه را مرتب هم بزنید.اگر رنگ مواد باب میلتان نبود می توانید زعفران بیشتری اضاف کنید تا رنگ شله زرد را به خود بگیرد.

در مرحله سوم توجه داشته باشید که اگر در مدت طبخ آب برنج تمام شد ، مقداری آب گرم به مواد اضافه کنید، تمام وقت مواد را زیر نظر داشته باشید و مدام بهم بزنید. در اواخر کار وقتی برنج ها نرم و له شدند گلاب ، شکر ، کره و هل و را به مواد قبلی اضاف می کنیم و باز هم هم می زنیم.

در مرحله آخر برای اضاف کردن خلال بادام روش های مختلفی وجود دارد. بعضی خلال بادام را در آخر طبخ شله زرد در آن می ریزند و بعضی ها زودتر. دلیلش این است که بعضی دوست دارند خلال بادام سفت باشد و بعضی دوست دارند خلال بادام نرم وله باشد ، این مورد بستگی به سلیقه خود شما دارد.

* توجه داشته باشید که وقتی شله زرد آماده شد ، زیاد شل نباشد و وقتی آنرا در ظرف می ریزید شله زرد نباید درون ظرف ولو شود و حالت آش پیدا کند. البته این را در نظر بگیرید که شله زرد وقتی سرد می شود مقداری سفت خواهد شد.

* بعد از اتمام کار شله زرد را در ظرف مورد نظر بریزید و با خلال پسته و دارچین آنرا تزئین نمایید.

.

گردآوری: بخش آشپزی و تغذیه بانوان ایرانی