درمان خارش واژن در زنان

 

بـانوان ایـرانی: خارش واژن یکی از مشکلات شایع دستگاه تناسلی زنان است. دلایل و علت زیادی برای خارش واژن وجود دارد که شایع ترین آن مربوط به عدم رعایت بهداشت در دستگاه تناسلی و اطراف آن می باشد. توصیه می شود پس از هر بار دستشویی حتما دستگاه تناسلیتان را با آب بشویید و لباس زیرتان حداقل روزی دو مرتبه عوض کنید.

.

*علل خارش در واژن

خارش واژن به علت حساسیت یا وجود قارچ مخمر بوجود می آید. واژن باکتری های دارد که برای حفظ تعادل PH در بدن مهم هستند. زمانی که باکتری های بد بر این باکتری ها افزونی بیابند یا باکتری ها بیش از حد رشد کنند بوی نامطبوع ، سوزش واژن و خارش شروع خواهد می شود. قند زیاد از حد ، سیستم ایمنی ضعیف بدن ، رابطه جنسی و آنتی بیوتیک ها منجر به تشکیل قارچ مخمر می شوند.  محرک های شیمیایی مانند شستشوی بدن با بعضی شوینده ها منجر به از بین رفتن تعادل میزان PH واژن می شوند که این امر باعث خارش در واژن می شود.

.

*درمان خارش در واژن

⇐ قارچ های مخمر از شیرینی بوجود می ایند، پس از مواد خوراکی شیرین یا کیک (کربوهیدرات ها) مصرف نکنید، زیرا منجر به رشد بیشتر قارچ های مخمر در ناحیه واژن می شوند.

⇐ از صابون ، لوسیون و عطرهایی که بوی شدید دارند استفاده نکنید. ممکن است دستگاه تناسلی به پارچه هایی مانند پلی استر حساسیت شدید نشان دهد.

⇐ پس از دستشویی دستگاه تناسلیتان را با آب بشویید تا میزان PH واژن متعادل شود.

⇐ برای درمان خارش واژن می توانید از ژل های مسکن یا داروهای خوراکی استفاده کنید.

⇐ لباس های زیر را حداقل روزی دو مرتبه تعویض کنید.

⇐ از لباس زیر نخی استفاده کنید چون خیلی سریع خشک می شوند.

.

برای درمان خارش در واژن باید چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟!

اگر با رعایت کامل نکاتی که در بالا آورده شد باز هم بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و خارش واژنتان ادامه داشت یا پس از چند روز مجدد خارش واژن به سراغتان آمد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

.

گردآوری: بخش سلامت بانوان ایرانی