اثرات تغذیه بر کاهش رشد موهای زائد
امروزه تعداد زیادی از خانم ها درگیر موهای زائد در بدن و به خصوص در صورت خود هستند. تغذیه در این مورد می تواند تا حد زیادی به کنترل رشد موهای زائد کمک کند.در ابتدا باید علت ایجاد این موهای زائد را جستجو کرد.گاهی به دلیل وجود مشکلات هورمونی این پدیده به وجود می آی.

 

آشنایی با هیرسوتیسم
هیرسوتیسم افزایش هورمون‌های جنسی مردانه در زنان می باشد که نیمی از زنان دارای این مشکل هستند.‌‌ این افزایش هورمون به دلایل متعددی ‌‌ایجاد می شود.هیرسوتیسم به شرایطی گفته می‌شود که در آن موهای زائد در صورت و بخش‌های دیگر بدن پدیدار می شوند که معمولاً‌‌ این موها ضخیم و تیره هستند.‌‌ این موها اکثرا در نواحی که مردان رویش مو دارند ایجاد می شوند که از آن جمله می‌توان به صورت، سینه و پشت و چانه اشاره کرد.

علـل ایجاد هیرسوتیسم در زنان
در زنانی که دارای مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشند هورمون‌های جنسی مردانه افزایش پیدا می کند. معمولاً اکثر زنان مبتلا به‌‌ سندرم تخمدان پلی کیستیک با مشکل ناباروری گریبانگیر خواهند بود.

وجود تومورهای تخمدان یا غدد فوق کلیوی نیز می تواند یکی از عامل هیرسوتیسم باشد. تاثیر برخی از داروها نظیر استروئیدهای آنابولیک، فنی توئین، ماینوکسیدیل، دیازوکسید، سیکلوسپورین، هگزاکلروبنزن و دانازول باعث رشد موهای زائد و بروز پدیده هیرسوتیسم گردد.

نکات مهم تغذیه‌‌ای در هیرسوتیسم

۱- غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان که شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها می‌باشند استفاده کنید.

۲-  نان‌های سفید، ماکارونی و به خصوص شکر را از جدول غذایی خود خط بزنید.

۳-  کمتر از گوشت قرمز استفاده نمایید و بیشتر از ماهی، سویا و حبوبات به‌عنوان منبع پروتئین استفاده کنید.

۴- از مصرف روغن‌های نباتی اجتناب کرده و از روغن‌های مایع به خصوص روغن زیتون و کنجد در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۵- اسیدهای چرب ترانس موجود در کیک و کلوچه، پیراشکی ها را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

۶- مصرف روزانه بین ۶ تا ۸ لیوانرا از یاد نبرید.

۷-  هفته به مدت حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

تاثیر گیاهان دارویی بر هیرسوتیسم

بعضی از گیاهان دارویی همچون ساوپالمتو (Saw Palmetto)، چست تری(Chaste Tree)، بلک کوهوش (Black Cohosh)  و چای نعناع نیز دارای خاصیت ضد آندروژنی می‌باشند.گیاه دارویی نعنا موجب کاهش سطح تستوسترون آزاد در خون خانم ها می شود.

راههای پیشگیری از هیرسوتیسم در زنان  

در برخی مواقع می‌توان از هیرسوتیسم پیشگیری کرد . مثلاً کاهش وزن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از طریق رژیم غذایی و ورزش مستمر می‌توان در جلوگیری از رشد موهای زائد کمک گرفت.